رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان بوشهر:

اتهام می‌زنند و می‌گویند به صندوق‌ها دست‌درازی شده است

هر چند ماجرای اختلاف دولت و مجلس در جریان برداشت 4.1 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی، با صدور بیانیه مشترک دولت و مجلس پایان یافت، اما دیروز یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعتقاد به این‌که دولت درباره گزارش تخلف 4.1 میلیارد دلاری، مجلس را تهدید می‌کند، از رئیس مجلس خواست گزارش این تخلف در صحن علنی مجلس قرائت شود.
کد خبر: ۷۵۶۹۱۵

به گزارش مهر، الیاس نادران، نماینده تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: در اردیبهشت سال جاری گزارشی از سوی دیوان محاسبات به مجلس ارائه و کمیسیون بودجه مکلف شد درباره برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت در پایان سال 92 از صندوق توسعه ملی بررسی و اظهارنظر کند. در همان ایام از نماینده دیوان محاسبات و نماینده دولت برای بررسی این موضوع دعوت شد. نماینده دولت بر گزارش دیوان محاسبات صحه گذاشته و اعلام کرد، اثر برداشت این حجم از ذخایر بانک مرکزی موجب افزایش 5 درصدی حجم نقدینگی در کشور شده است. عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: کمیسیون وظیفه خود را در تنظیم گزارش و ارائه به صحن انجام داد. متاسفانه زمان در بررسی گزارش و ارائه به صحن طولانی شد.

مجلس را به توپ بستند!

وی ادامه داد: زمانی که گزارش به صحن ارائه شد، مجلس مورد حملات عزیزان دولت قرار گرفت، از سخنگو گرفته تا معاون اول، مجلس را به توپ بستند و تهدید کردند.

نادران از رئیس مجلس خواست گزارش مربوط به برداشت از حساب صندوق توسعه ملی را قرائت کند. وی تصریح کرد: کمیسیون برای همراهی با دولت جلسه گذاشت، چهار نفر از نمایندگان دولت 1.5 ساعت توضیح دادند، متاسفانه دیوان محاسبات فرصت پیدا نکرد پاسخ آنها را بدهد. اگر دولت نظر و پاسخی دارد، استدعا دارم این گزارش قرائت شود.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: توافق میان جمعی از عزیزان کمیسیون و نمایندگان دولت صورت گرفت که در آن توافق نیز مجددا بر گزارش کمیسیون که بر مبنای گزارش دیوان محاسبات بود، صحه گذاشته شد.

گزارش 18 میلیارد دلاری درباره صندوق توسعه

وی با اشاره به اظهارات اخیر نوبخت پس از امضای تفاهم‌نامه، گفت: ایشان شبهه ایجاد می‌کند که کار مجلس خلاف قانون بوده است. ایشان مجلس را به ارائه گزارش خلاف متهم می‌کند. تقاضا دارم اجازه دهید گزارش برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی قرائت شود.

وی تاکید کرد: به دو دلیل خواستار قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس هستیم؛ اول تهدیداتی که دولتی‌ها کرده‌اند و دوم تکرار این کار، مجددا در سال 93، 2.1 میلیارد دلار با همین ساز و کار و بدتر از آن از صندوق توسعه برداشت شده، گزارش 18 میلیارد دلاری داریم که هنوز نسبت به ابعاد آن آگاه نیستیم. بنابراین استدعا داریم اجازه دهید این گزارش قرائت شود تا تکلیف مردم در خصوص این برداشت غیرقانونی روشن شود.

توصیه لاریجانی به دولت

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: قبلا نیز این نکته را عرض کرده بودم که در کار کمیسیون هیچ تخلفی وجود نداشت و گزارش کمیسیون کاملا قانونی تدوین شد.

وی ادامه داد: بعد از صحبت‌های نمایندگان دولت و مجلس نیز صحت این گزارش محرز و در یکی از بندهای تفاهم‌نامه نیز تاکید شد که دیوان محاسبات و مجلس درست عمل کرده‌اند و تخلفی نیز نداشته‌اند.

لاریجانی در توصیه به دولت گفت: در صحبت‌ها در خارج از مسائل قانونی صحبت نشود، تهدید هم حرف بی‌ربطی است. وی با تاکید بر این‌که وظیفه مجلس، نظارت است، گفت: در راستای همین وظیفه، مجلس نظارت کرده و متوجه شده است که تخلفی صورت گرفته؛ این تخلف را به کمیسیون گزارش داده و این گزارش در دستور قرائت صحن علنی مجلس قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها