حدود ۴۰ سال پس از آخرین دوج دارت اولیه، مدل جدید با مأموریتی مشابه، ویژگی‌های اساسی سواری را با قابلیت‌های مدرن در یک پکیج مقرون‌به‌صرفه ارائه کرده است.
کد خبر: ۷۵۶۶۲۹
بررسی دوج دارت مدل ۲۰۱۵ + عکس

خودرویی که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به رنگ آبی مرواریدی لیزری در بدنه بوده که حالتی جذاب و باطراوت برای دارت به ارمغان آورده است.

طراحی بدنه به‌صورت کلی شبیه به «کرایسلر 200» است و بیش از همه، سبک رنگ‌آمیزی بر شباهت‌های زیباشناسانه بین این دو تأکید کرد؛ به گونه‌ای که دارت شبیه به یک 200 کوچک شده است و یا اینکه 200 شبیه به یک دارت بزرگ است. بستگی به این دارد که کدام طرف نمایشگاه خودرو ایستاده باشید.

موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر با صدایی عجیب‌وغریب برای پیشرانه دارت استفاده شده است. البته با افزایش دور موتور، صدای آن نیز بهبود پیدا می‌کند، ولی وزن 1471 کیلوگرمی دارت، به عنوان باری بر روی دوش این موتور عمل می‌کند.

با این حال، این موتور تنفس طبیعی با 184 اسب‌بخار قدرت و 235.9 نیوتن‌متر گشتاور، می‌تواند در مدت 8.2 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک‌چهارم مایل را نیز در مدت 16.2 ثانیه طی کند؛ دقیقاً مطابق آماری از دوج دارت با موتور 1.4 لیتری توربو و گیربکس دستی شاهد بوده‌ایم. همچنین با این موتور این مزیّت را دارد که دیگر با تأخیرهای توربو مواجه نیستیم.

با این حال، شتاب تولید شده توسط موتور 2.4 لیتری نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، در سطح متوسط قرار دارد.

به عنوان مثال، مزدا 3 سدان با گیربکس اتوماتیک برای شتاب‌گیری 7.6 ثانیه و برای طی کردن مسافت یک‌چهارم مایل 15.9 ثانیه زمان لازم دارد.

در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در دارت به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و قبل از رفتن به دنده بالاتر، به موتور اجازه می‌دهد که به حداکثر دور موتور برسد. در نتیجه در هنگام گردش در شهر، همیشه در دنده مناسب قرار خواهد داشت.

سیستم فرمان الکتریکی دارت، خطی عمل می‌کند و حالت وسط آن بسیار مشخص است؛ به‌گونه‌ای که همیشه از حرکت مستقیم در بزرگراه مطمئن خواهید بود.

شاسی خودرو نیز می‌تواند به راحتی از تمام ناهمواری‌های سخت جاده عبور کند. کابین دارت بسیار ساکت و آرام است.

مقدار صدای بیرون در 112.65 کیلومتر ۶۹ دسی‌بل اندازه‌گیری شده که به همان اندازه کابین مرسدس‌بنز C300 مدل ۲۰۱۵ است.

ولی این شرایط خوب با پیچ و خم جاده تغییر می‌کند و خودرو دچار یک بدفرمانی نسبی می‌شود. تایرهای دارت از نوع 205/55-16 کانتیننتال کانتی‌پروکانتکت هستند و این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی نسبتاً کم 0.83g را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که در هنگام پیچیدن، مداخله‌ای جدّی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مشاهده شده و قابلیت غیرفعال‌سازی برای این سیستم در دسترس نبوده است.

شاسی دارت (CUSW) به عنوان محصولی از گرده‌افشانی مکانیکی و فرهنگی بین فیات و کرایسلر شرایط مناسبی دارد، ولی نمی‌تواند در سطح کامپکت‌های فوق‌العاده‌ای مانند مزدا 3 و فورد فوکوس قرار گیرد.

در داخل کابین، رنگ مشکی تمام سطوح را به غیر از ستون‌ها و طرح سقف سفید پوشانده است و طراحی ساده‌ای در آن به کار رفته است. صندلی‌ها کیفیت خوبی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد.

این صندلی‌ها برای داخل کابین دارت، یک حالت قدرتمند و جادار که مشخصه یک سدان فول‌سایز امریکایی است، ایجاد می‌کنند. پرداخت نهایی قطعات طراحی کابین نسبت به دارت‌های اولیه بهبود یافته، ولی برخی بخش‌های پلاستیکی، حس یک نسل قبل از دیگر از خودروهای حاضر در این کلاس را زنده می‌کند.

سیستم آشنای Uconnect کرایسلر باز هم در اینجا حاضر است، ولی عقربه‌ها شامل تاخومتر، سرعت‌سنج، نشانگر سوخت و دما در پنل ابزارها حالتی قدیمی دارند و صفحه نمایش با رزولوشن پایین، ما را یاد دوران «آتاری» می‌اندازد.


تریم انتخاب شده برای خودروی تست SXT است که بین مدل پایه SE (با موتور پرسروصدای ۲ لیتری چهار سیلندرش) و مدل‌های بالاتر Aero، لیمیتد و GT قرار می‌گیرد.

مواردی مانند نوربالاهای اتوماتیک، چرخ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی و طرح مشکی جلوپنجره به صورت استاندارد در SXT ارائه شده‌اند و علاوه بر آن‌ها در خودروی تست از آپشن‌های مختلفی از جمله «مجموعه هوای سرد» شامل استارت از راه دور، گرم‌کن صندلی‌ها و گرم‌کن آینه‌ها (۳۹۵ دلار) استفاده شده است.

از دیگر آپشن‌ها می‌توان به گروه صفحه لمسی 8.4 اینچی Uconnect با امکاناتی مانند صفحه نمایش، یک دوربین نمای عقب، پورت USB ریموت، کنترل آی‌پاد و ابزار روشنایی پیرامونی اشاره کرد که با قیمت منطقی ۵۹۵ دلار استفاده شده است.

همچنین امکانات کامل صوتی و راهبری به ارزش ۴۹۵ دلار، یک سال اشتراک SiriusXM به ارزش ۱۹۵ دلار و یک زاپاس کامپکت به ارزش ۳۵۰ دلار برای خودروی تست تهیه شده است.

در همین حال، استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به جای نوع دستی آن هزینه‌ای برابر ۱۲۵۰ دلار به همراه داشته است. در نتیجه، قیمت خودروی تست به رقم ۲۳۰۷۰ دلار رسیده است.


در این سطح از قیمت، گزینه‌های زیادی در بازار موجود است. با این حال، اگر به دنبال یک طراحی درخشان، یک سواری ساکت و راحت و یک سیستم اطلاعات و سرمی مناسب برای بررسی دینامیک و عملکرد رانندگی خود هستید، دارت SXT شاید گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. با این حال، اگر در اولویت‌های خود به دنبال لذت در رانندگی هستید، باید در جایی دیگر دنبال آن بگردید.


مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.

قیمت مدل تست: ۲۳۰۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۹۷۹۰ دلار).

نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.

گنجایش: ۲۳۶۰ سی‌سی.

قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.

گشتاور: 235.91 نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.

گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

فاصله محوری: 2.703 متر.
طول ماشین: 4.671 متر.
عرض: 1.829 متر.
ارتفاع: 1.466 متر.
وزن کلی: ۱۴۷۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

صفر تا 96.6 کیلومتر بر ساعت: 8.2 ثانیه.
صفر تا 160.9 کیلومتر بر ساعت: 22.5 ثانیه.
صفر تا 177.03 کیلومتر بر ساعت: 31.3 ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا 96.6 کیلومتر بر ساعت: 8.5 ثانیه.
عبور از یک‌چهارم مایل: 16.2 ثانیه با سرعت نهایی 138.4 کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (محدودیت قانونی): 204.39 کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت 112.6 کیلومتر بر ساعت: 51.206 متر.

مصرف سوخت:

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: 10.2 لیتر در شهر و 6.72 لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: 8.11 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.(پدال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها