رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

نقدینگی مؤثر بورس به سمت بازار سکه و ارز رفته است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد حباب‌های ناگهانی ایجادشده در بازارهایی همچون سکه و ارز باعث شده است حجم نقدینگی موثر در بورس به سمت بازارهای هیجانی انتقال پیدا کند که این برای اقتصاد کشور مضر خواهد بود.
کد خبر: ۷۵۵۶۴۱

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی در نشستی با رئیس سازمان بورس بااشاره به وضع فعلی بازار بورس، گفت: بازار بورس در سال جاری آن چنان که باید رضایت‌بخش نبوده است و نوسانات بسیاری در این بازار در 9 ماه گذشته مشاهده شده است.

وی بورس را از ابزارهای مناسب و کارآمد در جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان و انتقال آن به بخش تولید دانست و تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات اصولی می‌توان زمینه‌های مشوق جهت جذب سرمایه‌ها در بورس را فراهم آورد. وی افزود: نوسانات پرتلاطم قیمت نفت در بازارهای جهانی، تغییرات نرخ سود بانکی و تصمیمات غیرکارشناسی در قبال برخی صنایع و بخش‌های تولیدی باعث روگردانی سرمایه‌گذاران از بورس شده است که باید با تقویت اقتصاد غیرنفتی و ایجاد ثبات در تصمیم‌گیری، از فرار نقدینگی‌های مورد نیاز بخش تولید جلوگیری کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این دیدار گفت: نوسان‌های پرتلاطم قیمت نفت در بازارهای جهانی، تغییرات نرخ سود بانکی و تصمیمات غیرکارشناسی در قبال برخی صنایع و بخش‌های تولیدی باعث روگردانی سرمایه‌گذاران از بورس شده است که باید با تقویت اقتصاد غیرنفتی و ایجاد ثبات در تصمیم‌گیری، از فرار نقدینگی‌های مورد نیاز بخش تولید جلوگیری کرد.

محمد فطانت‌فرد رونق بازار بورس را نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه دانست و تاکید کرد: جهت جذب سرمایه‌ها در بورس و ایجاد مشوق، باید دغدغه‌های سرمایه‌گذاران از بی‌ثباتی بازار و تصمیم‌گیری‌ شتاب‌زده رفع شود.

بازار سهام، متاثر از ارزانی نفت

درهمین حال سرپرست روابط عمومی شرکت بورس درباره کاهش اخیر شاخص بورس گفت: کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی از عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص بورس است. حمید روحبخش در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: با توجه به این‌که لایحه بودجه 94 در حال بررسی در مجلس است، به نظر می‌رسد که فعالان حقوقی بازار در معاملات خود گوش به زنگ نتایج این بررسی هستند و شاید به این علت باشد که خود را کمتر درگیر شایعات و هیجانات بازار می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود سپرده بانکی، اگر میزان سود بانک‌ها کاهش یابد، می‌توان امیدوار بود ادامه این روند نقدینگی را به سمت بازار سهام سوق دهد.

شرایط عرضه اولیه سهام مهیا نیست

از سوی دیگر، مدیرعامل فرابورس با اشاره به پذیرش ۲۵ شرکت در بازارهای فرابورس ایران طی ۹ ماه گذشته گفت: عرضه اولیه شرکت‌ها تا پایان سال منوط به شرایط بازار است.

به گزارش تسنیم؛ امیر هامونی با اشاره به عرضه اولیه شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود، قاسم ایران و بهمن لیزینگ امکان عرضه اولیه شرکت‌های دیگر تا پایان سال را منوط به شرایط بازار دانست و خاطرنشان کرد: شرکت‌های گوناگونی در صف عرضه اولیه فرابورس قرار دارند که شرایط بازار تعیین‌کننده ادامه روند عرضه‌های اولیه خواهد بود. وی با اشاره به مباحث مربوط به خروج غیر تورمی از رکود که توسط دولت مطرح شده و در حال پیگیری است، از ارائه دو ماده پیشنهادی در اصلاح لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود خبر داد و خاطرنشان ساخت: فرابورس ایران پیشنهاد تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه و تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر یا نوآورانه را به منظور پیشبرد اهداف این لایحه ارائه کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها