دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل سیاسی بودن پرونده ایران، قطعنامه شورای حکام در این خصوص قابل پیش بینی نیست.
کد خبر: ۷۵۵۴۹

به گزارش مهر ، دکترعلی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان درکنفرانس خبری عصر امروز که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مقر این شورا برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر" مبنی بر اینکه پیش بینی شما از قطعنامه شورای حکام چیست، اظهار داشت : به دلیل برخورد سیاسی با پرونده هسته ای ایران قطعنامه شورای حکام قابل پیش بینی نیست اما ما به سناریوهای مختلفی فکر کردیم.
وی با مخاطب قرار دادن اروپا و امریکا افزود : ما از دشوار کردن راه استقبال نمی کنیم اما اگر بخواهید از زبان زور استفاده کنید جمهوری اسلامی چاره ای ندارد جز اینکه از چارچوب ان پی تی خارج و به غنی سازی بپیوندد.
لاریجانی تصریح کرد: از نظر ما یو سی اف جزو پروسه غنی سازی نیست و تا قبل از تاسیسات نطنز غنی سازی رخ نمی دهد اما اگر رفتار غرب در مذاکرات تند باشد در خصوص تعطیلی تاسیسات نطنز تجدید نظر خواهیم کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص عکس العمل ایران در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت گفت : اگر بخواهند با زبان زور برخورد کنند و ایران را تهدید کنند و مقرراتی ورای ان پی تی برای ما قائل شوند و پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهند ، ما چاره ای به جز تجدید نظر در اجرای پروتکل الحاقی نداریم.
وی درپاسخ به سوال خبرنگاری در مورد پیش نویس ارائه شده از سوی کشورهای اروپایی درنشست شورای حکام ، برای ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت گفت : سه کشور اروپایی بر تعلیق کامل فعالیت های صلح آمیز ایران پا فشاری دارند و در این قطعنامه اختیارات بیشتری را برای آژانس در نظر گرفته که چشمه ای از شورای امنیت را به ما نشان دهند.
لاریجانی تاکید کرد : تلاش ما این است که رفتار معقول را در درون آژانس بین المللی انرژی اتمی سوق دهیم ، اما بده و بستانهایی که در داخل این سازمان وجود دارد ، مانع این کار است.
وی افزود: برخی ها از شورای امنیت برای ما یک " لولو" ساخته اند اما حد آخرش این است که "لولوی" شورای امنیت را به ما نشان دهند و پرونده را به شورای امنیت بفرستند و البته ارسال پرونده ایران به شورای امنیت به معنای این نیست که مردم ایران باید رو به قبله شوند.
دبیر شورای امنیت ملی ایران در ادامه تاکید کرد: ما گفت و گو را مفید میدانیم اما در فضای تند نمیشود ، مذاکره کرد، باید فضا را آرام کرد و تاکید می کنیم که گفت و گو باید براساس عملکرد باشد، نه تئوری فریب نیت.
وی خطاب به کشورهای غربی که ایران را متهم به فعالیت هسته ای غیرصلح آمیز میکنند ، گفت : مگر شما دستگاه نیت خوان دارید که مارا متهم میکنید و این همان "تئوری پیش دستانه" آمریکا است.
دبیر شورای امنیت ملی اضافه کرد: ما مسئولیت پاسخگویی به آژانس و ان پی تی را می پذیریم و طرح آقای احمدی نژاد نیز برای اعتماد سازی ارائه شده است.
وی، از کشورهای غربی خواست ، به ایران فشار وارد نکنند و افزود: فشار بیشترآوردن به ایران با هدف محروم کردن جمهوری اسلامی، از فناوری هسته ای ، نتیجه نمی دهد و این زورگویی بی نتیجه خواهد بود.
لاریجانی با اشاره به برنامه هسته ای کره شمالی، خطاب به کشورهای غربی، گفت : شما در مورد کره شمالی، پذیرفتید که غنی سازی و فناوری هسته ای داشته باشد، اما به سمت سلاح هسته ای نرود.
دبیرشورای امنیت ملی تصریح کرد : کشورهای غربی باید از پروژه کره شمالی درس بگیرند و با غرور ملی ملت ایران بازی نکنند. وی تاکید کرد: ما گفت و گو را سازنده می دانیم به شرطی که اهداف آن بر چارچوبی مشخص استوار باشد.
لاریجانی همچنین، اظهار داشت : ما گفت و گو با سه کشور اروپایی را معلق نکرده ایم، بلکه این خود کشورهای اروپایی هستند که گفت و گو را معلق دانسته اند.
وی افزود: در دیدار با آقای سولانا در نیویورک نیزگفته ایم که گفت و گو را مفید می دانیم و موضوع گفت و گوی ما می تواند یا طرح پیشنهادی ایران درزمان دبیری شورای امنیت ملی آقای روحانی باشد یا طرح آقای احمدی نژاد باشد یا طرح اروپاییان باشد یا طرح آفریقای جنوبی.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : این که اروپاییان بهترین تضمین عینی را تعلیق کامل غنی سازی ایران بدانند مذاکره نیست و تعطیل فعالیتهای غنی سازی ایران که نیاز به مذاکره ندارد.
وی افزود : تلاش ما بر این است که رفتاری معقول را به درون آژانس سوق دهیم و اینکه کشورهای اروپایی میخواهند شورای امنیت را به عنوان لولویی ترسناک نشان دهند، شیوه ای کارساز نیست.
لاریجانی تصریح کرد : ما دایره مذاکرات را گسترده تر میکنیم و فعالیت دوساله جمهوری اسلامی در این زمینه نیز گواه بر اهل گفت و گو بودن ما است.
وی، با تاکید براینکه ما آنچه را که به عنوان مقررات ان پی تی است قبول داریم، گفت : آژانس نمی تواند فقط برای ایران قانون جدیدی وضع کند چون جمهوری اسلامی، در شرایط عادی، آمادگی خود را برای شفاف سازی نشان داده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی هرگز به سمت تسلیحات هسته ای نمی رود و این ملت ایران است که باید در این باره تصمیم بگیرد چون این حق مسلم ملت ماست.
لاریجانی گفت : مایه و دستمایه ما توان ملی ماست و از طرحی که ایران مجبور شود از آژانس خارج شود، استقبال نمیکنیم و اگر کشورهایی بخواهند ایران را تهدید کنند و مقرراتی ورای مقررات ان پی تی وضع کنند، ایران در راه اندازی غنی سازی تردیدی به خود راه نمی دهد.
وی با بیان این که در صورت تهدید، ایران برای حفظ دستاوردهای فنی خود چاره ای جز خروج از ان پی تی ندارد، خطاب به طرفهای مقابل ایران در پرونده هسته ای گفت : اگر فکر می کنید می توانید با وضع مقرراتی بیش از NPT به ایران فشار آورید و این که فکر کنید از فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت چیزی به دست می آورید اشتباه کرده اید، چون ملت ایران ایستادگی خواهد کرد و این حقی نیست که هیچ دولتی از آن بگذرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اضافه شدن تعداد کشورهای مذاکره کننده ما را به هدف می رساند تصریح کرد: بحث ما در مورد اضافه کردن کشورها به گروه مذاکره نبود ما گفتیم دایره مذاکره را گسترده می کنیم و فکر می کنم با سابقه دو سال کار روی پرونده نشان می دهد که نباید همه دیپلماسی ایران معطل مذاکره کشورهای اروپایی باشد مساله ما نفی مذاکره با اروپا نبود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا ایران علاقمند است نتیجه کره شمالی را در پرونده هسته ای به دست آورد خاطر نشان کرد : ما اصلا از اینکه طرح کره شمالی در مورد ایران اجرا شود و ایران مجبور شود برخی مقررات آژانس را رعایت نکند استقبال نمی کنیم حرف ما این است که اگر بخواهند با زبان زور با ایران صحبت کنند قطعا ایران در نگاه به آژانس و ان پی تی تجدید نظر خواهد کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران چاره ای ندارد برای حفظ دستاورد خود از چارچوب ان پی تی خارج شود.
لاریجانی در پاسخ به سوالی خبرنگاری که گفت: یکی از سناریوها این است که ضرب الاجلی برای ایران در خصوص تعلیق ارائه شود و روسیه هم موافق آن است گفت: خبر ندارم که روسیه موافق این سناریو باشد اما به طور واضح گفته ایم آژانس در همه مراحل می تواند نظارت داشته باشد سوال اینجاست که آیا آژانس نمی تواند در مراحل بعدی نظارت داشته باشد یا نمی خواهد ؛ ما برای نظارت های بعدی از سوی آژانس مشکلی نداریم.
وی در خصوص فعالیت در چارچوب ان پی تی و پروتکل الحاقی گفت: ما در چارچوب آنچه مصوب است یعنی ان پی تی فعالیت می کنیم و پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفتیم ما موظف هستیم در مورد چیزهای قانونی فعالیت کنیم.
اگر اروپاییها فکر می کنند با مرورزمان و تعلیق، ایران دچارفراموشی درخصوص فعالیت هسته ای می شود اشتباه می کنند. آنها بحث را به نیروگاه هسته ای می کشانند در صورتی که لازم نیست بحثهای حاشیه ای داشته باشیم هدف ما صرفا داشتن نیروگاه نیست ما به لحاظ علمی هم به فناوری هسته ای نیازمندیم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر شورای حکام مکانیزم «ماشه» را در پی بگیرد ایران چه واکنشی خواهد داشت و اینکه ارائه طرح رئیس جمهور چه دستاوردی برای ایران داشت، گفت: مکانیزم ماشه باید دید چه ماشه ای است اگر این باشد که ضرب الاجل بگذارند از نظر ایران با فرستادن به شورای امنیت فرق نمی کند باید از این مقوله به راهکار معقول دیگری رسید اما دستاورد طرح احمدی نژاد باید در آینده مورد ارزیابی قرار داد.
به نظر من در یک نگاه به طرح رئیس جمهور می توان به این نتیجه رسید که ایران به لحاظ دینی و سیاسی به دنبال سلاح هسته ای نیست و اهل تعامل با همه کشورها می باشد تا آنجا که برای روشنگری بیشتر آمادگی دارد با کشورهای مختلف مشارکت داشته باشد و منظور از مشارکت سرمایه گذاری است.
وی در پایان تصریح کرد: به نظر من این طرح نگاه کاملا مسالمت آمیز ایران را نشان می دهد اگر ما به دنبال پنهان کاری بودیم این مسائل را مطرح نمی کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها