می‌گویند فلانی مثل چرچیل است؛ این تبدیل به یک ضرب‌المثل فارسی شده است برای مواقعی که بخواهند فردی را آب زیر کاه، مرموز و سیاس توصیف کنند؛ اما واقعا چرچیل چه کسی است که حتی توانسته با قدرت محافظه‌کاری‌اش، به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی هم رسوخ کند؟
کد خبر: ۷۵۱۵۴۰
حراج میلیونی نقاشی‌های سیاستمدار مرموز

وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم بود که مذاکرات و نقش او در یکپارچگی متفقین برای مقابله با پیشروی ارتش نازی تقریبا بر همگان روشن است.

او حتی در جریان مذاکرات تاریخی تهران هم به کشورمان سفر کرد و همراه با استالین و روزولت مذاکرات مهمی را درباره سرنوشت جنگ انجام داد؛ مذاکراتی که از آن به عنوان فصلی نو در زوال ارتش فاشیست تعبیر می‌شود.

جدای از ابعاد سیاسی که چرچیل را تا عنوان «سِر» در انگلستان ارتقا داد، ابعاد دیگر این شخصیت نیز حائز مطالعه است.

او تنها سیاستمداری است که موفق شده جایزه نوبل ادبیات را کسب کند. او این جایزه را سال ۱۹۵۳ به خاطر نوشته‌هایش دریافت کرد.

جدای از آثاری که چرچیل نوشت، هنوز هم جملات قصار بسیاری به نقل از او در کتاب‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

مجموع این مسائل باعث شده که او تبدیل به یکی از متناقض‌ترین و پیچیده‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم لقب بگیرد که برخی او را ستایش می‌کنند و برخی دیگر از او نفرت دارند.

مسائلی که به آن اشاره شد، شاید اطلاعاتی باشد که اغلب از آن آگاهی داریم؛ ولی یکی از زوایای کمتر اشاره‌شده درباره چرچیل، بعد هنری اوست.

او جدای از سیاست و نویسندگی، گاهی به نقاشی هم ‌پرداخته است. گرچه نقاشی‌های او هرگز در حد و اندازه‌های نام چرچیل در عالم سیاست و ادبیات نبوده است، اما به هر حال شهیر بودن خالق این تابلوها باعث شده که آثارش با قیمت‌های بالایی خرید و فروش شود.

نمونه‌اش یک نقاشی از اوست که اخیرا به قیمت یک میلیون و 800 هزار پوند در حراجی ساتبی لندن به فروش رسیده است.

«برکه ماهی قرمز در چارت‌ول» نام این تابلوست که چرچیل آن را سال 1932 از یک برکه در «کنت» کشیده است. او چند ماه پیش از کشیدن این تابلو، دخترش «مری سومز» را از دست داده بود.

رکورد پیشین فروش نقاشی‌های این سیاستمدار معروف، یک میلیون پوند بود. حراجی ساتبی در توصیف این نقاشی نوشته است: «برکه ماهی قرمز در چارت‌ول» بدون شک شاهکار چرچیل است که به بهترین وجه ممکن شاخصه‌های نقاشی‌های چرچیل را نمایش می‌دهد.

آن‌طور که بی.بی.سی‌ از این حراج گزارش داده تابلوی دیگری از او به قیمت یک میلیون پوند چوب حراج خورد. در این حراجی همچنین وسایل دیگری از نخست‌وزیر پیشین انگلیس که سال 1965 درگذشت،‌ فروش رفت.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها