پس از چهار سال گزارش 500 صفحه‌ای توسط کنگره آمریکا در باب عملکردهای سازمان سیا منتشر گردید که تنها بخش کوچکی از جنایات دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در داخل و خارج از این کشور را نشان می‌داد.
کد خبر: ۷۴۹۵۲۸
پرونده‌هایی که هنوز باز نشده است

این گزارش در حالی با بازتاب گسترده جهانی همراه بود و نهادهای حقوق بشری بر لزوم محاکمه عاملان این جنایات تاکید کردند که در باب پرونده‌های رفتاری آمریکا در داخل و خارج این کشور نکات قابل توجهی مطرح است که همچنان در حاشیه مانده و نهادهای حقوق بشر از پرداختن به آنان بازمانده‌اند. در درون آمریکا در کنار شکنجه‌گری سیا نگاه قابل توجهی مشاهده می‌شود از جمله نژادپرستی حاکم بر ساختار سیاسی، امنیتی و قضایی چنانکه نمود آن را در قتل سیاه‌پوستان به دست پلیسهای سفید‌پوست و البته تبرئه متهمان و حمایت سیاستمداران از آنها می‌باشد. رفتارهایی که نتیجه آن اعتراض‌های گسترده هفته‌های اخیر مردم آمریکا است که البته آن نیز از سوی دستگاه‌های امنیتی سرکوب شده است.

جاسوسی گسترده و نادیده گرفتن حریم خصوصی مردم از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و به ویژه نقض گسترده حقوق مسلمانان و مهاجرین تنها بخش‌های کوچکی از خفقان حاکم بر ساختار آمریکا است.

در حوزه سیاست خارجی نیز آمریکا دارای پرونده‌های متعددی است. لشکر‌کشی نظامی نظیر آنچه در افغانستان، عراق و لیبی روی داد که هزاران انسان بی‌گناه را قربانی این حملات ساخت استفاده از اورانیوم در این حملات تا ده‌ها سال بر ساکنان این سرزمین‌ها تاثیر منفی خواهد داشت. در حالی که آمریکا و انگلیس هرگز پاسخگوی این جنایات نبوده‌اند حمایت از رژیم‌های دیکتاتور نظیر سران برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که جز سرکوب مردم کارکردی ندارد که نمود آن را در بحرین و عربستان می‌توان مشاهده کرد.

در کشورهایی مانند یمن، تونس و مصر نیز که مردم توانستند نظام‌های دیکتاتور را سرنگون سازند آمریکا با بحران‌سازی به دنبال بازگرداندن این کشورها به همان فضای غیرمردمی است در حالی که در ظاهر ادعای دموکراسی سر می‌دهد. حمایت از رژیم جنایت‌کار صهیونیستی که هر روز به کشتار فلسطینیان می‌پردازد بعد دیگر اقدامات ضدبشری آمریکا در جهان را تشکیل می‌دهد. البته دخالت در امور کشورها در قالب کشورهای رنگی و کشتار ملتها با ابزار تحریم و حتی انتقال و گسترش بیماری‌های واگیردار به کشورها را نیز باید به ابعاد این جنایات افزود.

ایجاد رقابت تسلیحاتی میان کشورها و برهم زدن روابط آنان برای رسیدن به منافع بیشتر بعد دیگر سیاست جهانی آمریکا است که ده‌ها مورد از آن را در سراسر جهان می‌توان مشاهده کرد در حالی که از گروه‌های تروریستی نیز برای تکمیل این پروژه استفاده می‌کند که جنایات داعش و القاعده نمود کوچکی از آن است. مجموع این اقدامات در حالی صورت گرفته که آمریکا هرگز به خاطر این جنایات بازخواست نگردیده است حال آنکه اکنون با باز شدن پرونده جنایات سیا در دادگاه‌های بین‌الملل این پرونده‌ها نیز باید بازگشایی شده و سران آمریکا برای یک یک آنها محاکمه و مجازات شوند تا گامی برای امنیت جهانی برداشته شود.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها