اصلا انگار مسیر کربلا مسیری برای خانواده‌هاست و هرقدمی که در این مسیر بر می‌داریم و هر عمودی را که در مشایه از نجف به کربلا می‌شماریم و به مقصد و مقصودمان نزدیک‌تر می‌شویم، در مسیر رشد و تعالی فردی، اجتماعی و خانوادگی پا گذاشته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۲۰۹۹۰
نویسنده زهرا چیذری - سردبیر چاردیواری

به همین دلیل امام حسین‌(ع) هم با همسر و فرزند در این مسیر قدم گذاشت و حتی فرزند شش ماهه شیرخوارش را هم با خود همراه کرد. از طفل شش ماهه تا دختر بچه سه ساله و دختر جوان و مادر پیر، ‌همه و همه در کاروان کربلاییان حضور داشتند و انگار این خودش برای ما درسی مهم و بزرگ است و به ما گوشزد می‌کند می‌توان این سفر را خانوادگی رفت و اصلا حال و هوای اربعین خانوادگی بسیار متفاوت از زمانی است که به صورت انفرادی به این سفر پا می‌گذاریم. 
قدم زدن در کنار همسر و فرزند در مسیر مشایه حال‌و‌هوای‌مان را حسینی‌تر می‌کند. 
گویی در کنار زینب و ام‌الکثوم قدم می‌زنیم‌. انگار صدای گریه‌های علی‌اصغر را که در آغوش رباب بی‌قراری می‌کند با گوش جان‌مان می‌شنویم .

صدای کاروان حسینی را ‌ که حسین‌(ع) هم با اهل و عیالش راهی این مسیر شد. 

حسین(ع) هم با همسر و فرزند شیرخوار و دخترک سه‌ساله‌اش پا در مسیر کربلا گذاشت. به همین دلیل هم وقتی در مسیر مشابه دختربچه‌ها را می‌بینید که پا به پای بزرگ‌ترها و در کنار آنها در مسیر قدم برمی‌دارند و عمودها را می‌شمارند،‌ بی‌اختیار تصویر طفل سه‌ساله و خرابه‌های شام در ذهن‌تان مرور می‌شود. به چهره شاداب و خندان دختربچه‌های سه‌ساله که نگاه کنید و اندازه صورت این بچه‌ها را با دست‌های مردان بزرگ مقایسه کنید و گوش و گوشواره‌هایشان را که نگاه می‌کنید،‌ فقط و فقط اشک است که می‌تواند راه بغض‌تان را ببندد. 
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که «خیلی‌ها می‌پرسند اگر خانوادگی به این سفر برویم، خوب است؟» در پاسخ به این سؤال تأکید می‌کند: «بله، خیلی زیباست که خانوادگی بروید. مخصوصا وقتی با بچه‌های کوچک خودتان به این سفر می‌روید، تداعی‌کننده خیلی از معانی است.»
از نگاه وی حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع) این سفر را خانوادگی آمدند، چرا ما خانوادگی نرویم؟ به ویژه با فرزند کوچک‌مان.
وی تصریح می‌کند: «مثلا اگر کسی دختری سه‌ساله‌ داشته‌باشد و در این سفر حرکت کند، چقدر زیباست. البته همه باید مراقب این بچه‌ها باشند.»
پناهیان در عین حال برای این سفر خانوادگی توصیه‌هایی هم دارد و می‌گوید: «وقتی سفر خانوادگی است، اگر کاروانی بروند، بهتر است. ضمن این‌که خانم‌ها بهتر است یا با خانواده باشند یا با کاروان. تنهایی سفر کردن به‌ویژه برای بانوان محترم، ممکن است زیاد صورت خوشی نداشته‌باشد.»

newsQrCode

نیازمندی ها