سومین روز نمایشگاه الکامپ هم با استقبال گسترده دیدارکنندگان ازغرفه اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه‌کننده سرویس‌های اینترنتی همراه بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مسیر آینده به سمت تسهیل استفاده از اینترنت و گسترده‌تر شدن جمعیت کاربران اینترنتی پیش می‌رود.
کد خبر: ۷۴۷۹۰۱
اینترنت حرف اول را می‌زند

در حقیقت در دنیای امروز دسترسی نداشتن به اینترنت به معنی رسیدن به بن‌بست است و از این رو شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز عزم خود را جزم کرده‌اند تا بتوانند به شیوه‌ای هرچه بهتر پاسخگوی نیازهای مخاطبانشان باشند و امکانات مختلفی را برای تامین نیازهای آنها در الکامپ بیستم معرفی کنند بنابراین طبیعی است در این نمایشگاه، خدمات و فناوری‌های مبتنی بر اینترنت بیش از دیگر محصولات و خدمات به نمایش درآمده مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گیرد.

انتخاب شعاری با رنگ و بوی اینترنتی برای الکامپ بیستم هم بیانگر این است که توسعه جوامع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از محورهای اصلی توسعه ارتباطات بین‌المللی، اقتصادی، فرهنگی و افزایش رفاه مردم است.

بتدریج اینترنت کالا به یکی از ضروریات زندگی تبدیل می‌شود؛ زیرا امروزه هر کالایی از قابلیت ورود و معرفی در یک شبکه عظیم برخوردار است و شما می‌توانید به کمک این قابلیت به همه اشیا جان تازه‌ای ببخشید.

خدمات الکترونیک در وزارت ارشاد

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه الکامپ به این معنی بود که این وزارتخانه با دستی پر در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده است.

اگر از سالن 38 نمایشگاه امسال بازدید کنید، بخوبی این را احساس می‌کنید که معرفی خدمات الکترونیک و پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدیدکنندگان از جمله اهداف اصلی حضور این وزارتخانه در الکامپ بیستم است.

بخش رسانه‌های دیجیتال متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه در دو بخش محتوایی و فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند. شبکه ملی فرهنگ و مراکز ایجاد شده در کشور، نشر دیجیتال، رسانه‌های برخط اینترنتی و ابردانش از محصولات و خدماتی است که این وزارتخانه در الکامپ 2014 معرفی می‌کند.

از شبکه فرهنگ تا ابردانش

شبکه ملی فرهنگ مجموعه‌ای سازمان‌یافته از رسانه‌های برخط (آنلاین)، مراکز فرهنگی دیجیتال و همچنین اقداماتی است که بر مبنای آموزش و اطلاع‌رسانی انجام می شود.

این شبکه با هدف استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی طراحی و اجرا شده است. ارتقای فرهنگ عمومی کاربری رسانه‌ها و آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال و کشف استعدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و تسهیل دسترسی عمومی به آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال از مهم‌ترین اهداف موردنظر برای راه‌اندازی شبکه کلی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است.

مقصود از ابردانش همان اپراتور ملی آموزش الکترونیک است. در سامانه ابردانش به نشانی اینترنتی Lms.scrc.ir بخش‌های آموزشی مختلفی از مدیریت کارآفرینی تا بهداشت و سلامت، فناوری اطلاعات، دانش‌آموزی و زبان‌های خارجی در نظر گرفته شده است.

کاربران می‌توانند براساس علاقه شخصی یا تخصصی که دارند به عنوان مدرس یا دانش‌پذیر در این سامانه ثبت‌نام کنند. در هر بخش از این سامانه دوره‌هایی تعریف شده است.

برای مثال وقتی فرد به عنوان مدرس در یکی از دوره‌ها نام خود را ثبت می‌کند، اطلاعات ثبت‌شده از سوی مسئول دپارتمان ذی‌ربط مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد و در نهایت این دوره تعریف می‌شود.

افرادی که به عنوان دانش‌پذیر در این دوره ثبت‌نام می‌کنند باید مبلغی را به عنوان حضور مجازی در دوره پرداخت کنند که دستمزد مدرس از این منبع تامین می‌شود. به این ترتیب کاربران می‌توانند از طریق این سامانه، آموزش مجازی را تجربه کنند.

نرم‌افزاری برای ارتباط رایگان

این روزها نرم‌افزارهای ارتباطی نظیر وایبر در میان کاربران دنیای دیجیتال به یک نرم‌افزار محبوب تبدیل شده است.

به نظر می‌رسید جای یک نرم‌افزار ایرانی با مشخصات و ویژگی‌های شبیه به آن در میان نرم‌افزارهای ایرانی خالی است، اما در الکامپ بیستم نرم‌افزار ارتباطی رایگانی با ویژگی‌ها و مشخصاتی شبیه به وایبر معرفی شده است که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

این نرم‌افزار مبتنی بر تلفن همراه است و می‌توانید با استفاده از آن به دوستان خود پیام متنی، صوتی یا تصویری رایگان ارسال کنید و حتی براحتی با آنها رایگان تماس بگیرید. از دیگر امکانات این نرم‌افزار می‌توان به ایجاد گروه‌های کاری و دوستانه اشاره کرد.

وقتی چنین نرم‌افزاری را روی گوشی تلفن همراه خود نصب و ثبت‌نام می‌کنید، امکان راه‌اندازی آن فراهم می‌شود و به این ترتیب می‌توانید با دوستان دیگرتان که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، در تماس باشید.

یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار، برچسب‌های متنوعی است که می‌توانید بدون پرداخت هرگونه هزینه از آنها استفاده کنید؛ برچسب‌هایی که متناسب با ادبیات و فضای فرهنگی جامعه ایرانی طراحی شده است.

افزایش سهم اقتصادی فضای مجازی

محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی دیروز در بازدید از الکامپ2014 با اشاره به ضرورت افزایش سهم اقتصادی فضای مجازی در اقتصاد کشور افزود: ما در عصر ارتباطات هستیم و برای ورود به فضای مجازی، توجه به ارتباطات و فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فناوری‌های نوین ارتباطی نیز در تسریع این حرکت و سرعت انتقال اطلاعات نقش کلیدی دارد و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه‌هایی در حوزه کامپیوتر و تجارت الکترونیک بسیار مهم است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییراتی اساسی در شرایط کنونی گفت: وضع فعلی مطلوب نیست و باید با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در کشور وجود دارد برای رسیدن به جایگاه واقعی در عرصه بین‌المللی و حضور جدی در این حوزه تلاش شود.

فرانک فراهانی جم - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها