رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فساد اخیر بانکی از سال های 85 تا اوایل سال 91 رخ داده است، گفت: این فساد مالی اواخر سال 92 کشف شد و پرونده آن در مرجع قضایی در جریان است.
کد خبر: ۷۴۷۵۵۷
فساد اخیر بانکی از سال 85 تا اوایل 91 بوده است

ولی الله سیف درباره کشف فساد اخیر مالی در سیستم بانکی، افزود: البته همزمان با کشف این فساد مالی برای حفظ منابع بانک اطلاع رسانی انجام نشد.

وی اظهار داشت: 12هزار میلیارد تومان هم حجم سوء استفاده نیست بلکه گردشی است که اتفاق افتاده و بالاترین مبلغی که در دوره ای در اختیارشان بوده 70 میلیارد تومان و آن هم به مدت یک هفته بوده است.

وی افزود: مبلغ سوء استفاده شده در طول چهار؛ پنج سال از یک مبلغی کوچک به این رقم تبدیل شده و این رقم در یک دوره زمانی 7 تا 10 روزه یا حداکثر دو هفته ای به 70 میلیارد تومان رسیده است.

سیف با اعلام اینکه در فساد اخیر بانکی سه بانک دخالت داشته اند و این فساد بسیار شبیه به فساد 3 هزار میلیارد تومانی است، گفت: در این پرونده نیز سوءاستفاده از طریق ضمانت و گردش چک صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برخوردار نبودن از سامانه ای که سیستم ها را مصون نگهدارد، موجب بروز چنین اتفاقی شده، گفت: چنین اتفاقاتی در نظام بانکی کشور دارای سابقه طولانی است که علت آن ضعف در بخش فناوری و سیستم است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی همه کشورها به طور معمول مورد هدف افراد سودجو است لذا بانک مرکزی تدابیری را براساس مفروضات موجود اتخاذ می کند تا راه را برسودجویان ببندد البته این مشکل به صورت صد درصد حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کنترل های داخلی خیلی افزایش یابد ممکن است منجر به افزایش قوانین دست و پاگیر اداری شدید شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این اطمینان را می دهیم که با توجه به تجارب موجود فسادهایی مانند این دیگر در سیستم بانکی کشور رخ ندهد.(ایرنا(

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها