عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

خام فروشی ظلمی برای نسل های آینده

خام فروشی باعث می شود جلوی رونق اقتصادی، تولید و شکوفایی استعدادها گرفته شود، زیرا اگر خام فروشی نشود، مواد خام در داخل مملکت به محصول تبدیل می شود و مشتقات آن را پیدا می کنند.
کد خبر: ۷۴۶۶۹۰
خام فروشی ظلمی برای نسل های آینده

محمدعلی مددی با انتقاد از خام فروشی گفت: خام فروشی باعث می شود جلوی رونق اقتصادی، تولید و شکوفایی استعدادها گرفته شود زیرا اگر خام فروشی نشود، مواد خام در داخل مملکت به محصول تبدیل می شود و مشتقات آن را پیدا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در اثر تبدیل مواد خام به محصول و صادرات آنها تعداد زیادی شغل ایجاد می شود، افزود: خام فروشی یک طوری است که مواد را از معادن برمی دارند و می فروشند و این رویکرد هم جلوی اشتغال را می گیرد، هم جلوی صرفه اقتصادی و فعالیت های اقتصادی را می گیرد و هم از تولید به مفهوم واقعی حمایت نمی شود.

نماینده مردم میانه با اشاره به عملکرد کشورهای توسعه یافته گفت: من در مورد بسیاری از کشورها مطالعه کرده ام. در کشور سوییس حمایت از تولید باب است. سوییسی ها معدن و مواد اولیه ندارند اما مواد خام را می خرند و از آن چند نوع مشتقات تولید و بعد آن را صادر می کنند. با این رویکرد هم در مملکت شان اشتغال می شود و هم ارز آوری دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: من معتقدم که در نتیجه تعامل صنعت و معدن باید به جایگاهی برسیم که مواد خام را استخراج و روی آنها کار بکنند تا پس از تبدیل به ارزش افزوده، محصول نهایی را صادر کنند تا صنعت رونق بگیرد و اشتغال زایی بشود.

وی با تاکید بر اینکه باید خام فروشی در حوزه نفت و معادن تعطیل شود، گفت: قرار بود وابستگی ما به صادرات نفت کاهش پیدا کند، اما تا زمانی که خام فروشی می کنیم، این وابستگی خواهد بود.

مددی تاکید کرد: امروزه نفت خام را صادر می کنیم و بعد مشتقات آنرا وارد می کنیم. در واقع جنسی که می فروشیم، دومرتبه می خریم و آنهایی که نفت خام یا سنگ های معدنی را از ما خریداری کرده اند، جنس تبدیل شده را به ما میفروشند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه صنعت و معدن باید به یک مرحله ای برسد که خام فروشی اتفاق نیفتد. بی شک خام فروشی اصلا ظلمی برای نسل های آینده، جامعه و جوانان است بنابراین باید به مرحله ای برسیم که خام فروشی را اصلا تعطیل کنیم، مشتقات مواد خام را در بیاوریم و پس از تبدیل به محصول آنرا صادر کنیم. آن موقع است که می توانیم از وابستگی نجات پیدا کنیم.(شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها