وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.
کد خبر: ۷۴۶۴۴۱
فروش سیم کارت به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود واعظی در نشست خبری با محوریت ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد درباره کم فروشی و گران فروشی های اینترنتی افزود: یکی از وظایف اصلی سازمان تنظیم مقررات رادیویی این است که به حقوق مردم رسیدگی کند و جلوی این موارد را بگیرد.

وی گفت: هم‌ اکنون درباره اینترنت موبایل بسته های متعددی ارائه می شود که این بسته ها شرایطی را فراهم می کند که افراد می توانند با هزینه های کمتر از اینترنت استفاده کنند و در این حوزه نه تنها اپراتورها کم فروشی نمی کنند ، بلکه برای جذب مشترک تلاش های متعددی را نیز دارند.

واعظی افزود: در مورد اینترنت پرسرعت خانگی در برخی از شرکت ها کم فروشی صورت می گیرد.

وی گفت: در این خصوص جلساتی را با شرکت های پی آی پی (pap) و مخابرات داشتیم و قرار است برخی امور را شرکت ها دنبال کنند و برخی اقدامات را هم ما انجام دادیم تا اوضاع بهتر شود.

وزیر ارتباطات افزود: به شرکت های متخلف کم فروش تذکر می‌دهیم که در صورت بی توجهی به آن جریمه می‌شوند.

واعظی با بیان اینکه مردم می توانند در صورت اعتراض به سرویس دریافتی خود موضوع را از طریق سامانه 195 اعلام کنند، گفت: همه شرکت های (پی آی پی) متقلب نیستند و ممکن است برخی از آن ها در برخی موارد مشکلاتی داشته باشند.

وی درباره بازگرداندن شرکت مخابرات به زیرمجموعه این وزارتخانه افزود: همانطور که پیش از این بارها اعلام کرده ام ، اعتقادی به تصدی گری این وزارتخانه ندارم و به هیچ وجه دنبال این موضوع نبوده ام که مخابرات به وزارت ارتباطات بازگردانده شود و حتی یک لحظه هم به چنین موضوعی فکر نکرده ‌ام.

واعظی گفت: معتقدم اگرچه مخابرات خصوصی است اما باید کیفیت خدمات خود را افزایش دهد و فضای آن شفاف و به دور از هرگونه فساد باشد.

وزیر ارتباطات درباره افزایش نجومی این دوره قبوض تلفن همراه نیز افزود: در 9 ماه گذشته هیچ اتفاق خاصی درباره افزایش تعرفه اپراتورها صورت نگرفته است و هیچ اپراتوری حق افزایش تعرفه را ندارد.

واعظی گفت: اگر هزینه قبض برخی کاربران یکباره افزایش پیدا کرده به این علت است که افراد از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و نرم افزارهای مختلفی در این گوشی های وجود دارد؛ بنابراین با فعال شدن شبکه نسل سوم (G3) بدون اینکه کاربران بدانند با روشن بودن اینترنت این برنامه ها بروز رسانی می شود و بر همین اساس هزینه استفاده از اینترنت موبایل را پرداخت می کنند .

وی ادامه داد: نرخ این آپدیت ها قبل از سیاستگذاری به نرخ جی پی آر اس(GPRS) محاسبه می شد اما بر اساس آخرین سیاستگذاری ها نرخ این برنامه ها از پایان این ماه نیم ریال محاسبه خواهد شد.

واعظی درباره محدودیت ارائه خدمات در سیم کارت های اعتباری گفت: در همه دنیا این گونه است که مشترکان سیم‌کارتهای اعتباری هزینه بیشتری پرداخت و خدمات کمتری دریافت می کنند به همین علت ما بر این باور هستیم که اگر تعداد مشترکان سیم‌کارتهای اعتباری کمتر شود بهتر است.

وی با بیان اینکه در ایران تعداد سیم‌کارت های اعتباری بسیار زیاد است، افزود : اکنون بر اساس پروانه اپراتورها تعرفه خدمات سیم‌کارت های اعتباری 50 درصد بیش از تعرفه خدمات سیم‌کارت های دائمی محاسبه می‌شود .

وزیر ارتباطات درباره پیامک های که ناخواسته برای کاربران ارسال می شود و در قبال آن هزینه ‌ای برای کاربر در نظر گرفته می شود، گفت : هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او بفرستد و از کاربر هزینه دریافت کند بلکه به طور معمول اپراتورها پیامکی را برای کاربران خود ارسال و به مشترکان اعلام می کنند اگر مایل به استفاده از این خدمات هستید باید به ازای دریافت هر پیامک مبلغی را بپردازند .

واعظی افزود: تاکنون موردی نداشتیم که کاربران برای دریافت پیامک های تبلیغاتی بدون رضایت خود پولی پرداخت کنند و یا اپراتوری بدون اجازه مشترک پیامک‌های هزینه‌دار ارسال کند.

وی با بیان اینکه این پیامک ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند، گفت: ما نیز با ارسال این پیامک ها موافق نیستیم و در شورای عالی فضای مجازی آئین نامه ای را کار کرده ایم تا این وضع ساماندهی شود .

واعظی درباره تاثیرات سوء برخی از پیامک ها بر نوجوانان افزود: براساس قوانین، فروش سیم‌کارت به افراد کمتر از 18 سال ممنوع است و اگر خانواده‌ ای برای فرزندان خود تلفن همراه خریداری می کند باید خودش آن را کنترل کند.

وی درباره مزاحمت های تلفنی نیز افزود: مزاحمت های تلفنی زیاد رخ می دهد اما در بسیاری از موارد برای پیگیری آنها درخواستی صورت نمی گیرد و موضوع به ما منعکس نمی‌ شود، بر همین اساس نمی‌توان آماری در این زمینه منتشر کرد.

واعظی گفت: خود من نیز شماره ‌ای را از 20 سال پیش تاکنون دارم که گاهی برای من نیز مزاحمت های تلفنی وجود دارد که به عبارت دیگر آمار واقعی مزاحم تلفنی زیاد است اما آنچه ثبت می‌شود رقم بالایی نیست و باید دراین باره فرهنگ سازی صورت گیرد .

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به دولت الکترونیک می دهید؟ افزود: نمره دادن مربوط به دولت قبل بود اما هنوز دولت الکترونیک عملیاتی نشده است و هم اکنون ما درحال فراهم کردن بسترهای مربوط به‌ آن هستیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اینترنت و موبایل نیز گفت: سال گذشته به غیر از کاربران موبایلی 3 و نیم میلیون نفر کاربر در خانه‌ ها و محل کار خود به ای دی اس ال ADSL دسترسی داشته‌ اند و زمانی که ما کار را شروع کردیم بسیاری از مردم مدتها در نوبت ADSL بودند و چون نمی توانند این خدمات را دریافت کنند اعتراض‌هایی داشتند .

وی افزود: اکنون تعداد کاربران اینترنت دو برابر شده و با ورود نسل های سه و چهار این رقم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.

واعظی گفت: مردم چه از نظر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند و چه از نظر کیفیت خدمات، لایق دریافت خدمات بهتری هستند اما همه ما وارث یک شبکه وصله پینه‌ای هستیم و به طور مرتب این شبکه با مشکلاتی مواجه می شود.

وی افزود: ما اکنون یک گروه را گذاشته‌ایم تا شبکه جدیدی را طراحی کنند اما به طور همزمان لازم است مشکلات شبکه را هم برطرف کنیم و توسعه شبکه را مدنظر داشته باشیم.

واعظی گفت: بر همین اساس من نمی توانم به مردم قول بدهم که از فردا همه مشکلات حل می‌شود، حل به یکباره مشکلات برای زمانی است که بودجه هنگفتی آماده باشد تا ما بتوانیم شبکه را به طور کامل تعویض کنیم .

وی افزود: به هر حال در ماه های گذشته وضع کمی بهتر شده است البته با این حال اگر مردم هم اعتراضی دارند حق با آنهاست.

ثبت حدود 400 مورد شکایت در سامانه 195

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه نشست خبری گفت: روزانه حدود 300 تا 400 مورد شکایت در سامانه 195 ثبت می شود.

واعظی گفت: روزانه به صورت میانگین حدود یک‌ هزار تا 1200 مورد تماس تلفنی با سامانه 195 اعلام می شود که صرفا اغلب این موارد با اطلاع رسانی به مخاطب برطرف شده و چیزی حدود 300 تا 400 مورد شکایت روزانه ثبت می شود.

وزیر ارتباطات افزود: بیشتر این موارد شکایاتی است که در حوزه اینترنت، تلفن همراه و اختلالات موجود اعلام می شود و میانگین پاسخگویی به آن ها 14 روز خواهد بود و این در حالی است که پیش از این 200 روز زمان برای پاسخگویی به شکایات ثبت می شد.

واعظی با بیان اینکه این سامانه از طریق تلفن ، پیامک و اینترنت فعال شده و به راحتی قابل دسترس است گفت: مردم می توانند درباره تمام موضوعات مرتبط با وزارتخانه و زیر مجموعه آن شکایت کنند تا در اسرع وقت به آن ها رسیدگی شود .

وزیر ارتباطات افزود هر آنچه که در گذشته درباره بازرسی ها وجود داشت همه را زیر مجموعه 195 آوردیم تا مردم به راحتی از تمام نقاط کشور به آن دسترسی داشته باشند و ما نیز رصد و پایشی بر تمام این شکایتها داشته باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
۰
۰
تولیدكنندگان وفروشندگان سیمكارت بدون هیچ ملاحظاتی وصرفا به خاطر منافع مادی كارهای غیر منتظره میكنند.مثلا سیمكارت دانش اموزی میفروشندوبعد نمیگذارندمحصلین تلفن موبایل همراه داشته باشند.از انجا كه درجامعه اسلامی زندگی میكنیم انتظارداریم مقدار روابط وضوابط اسلامی و نیز مراتب ادب رعایت شود.آخر محصل موبایل میخواهد چكار او باید حواسش به درس ومشقش باشد وازهمه مهمتر بتواند مراحل نوجوانی وجوانی خودرا بدوراز جاروجنجال بگذراندوبمرحله كمال برسدوخودرا بشناسد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها