اگر سیم‌کارتمان سلب امتیاز شد، چه کنیم؟

طبق مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم‌کارتی به مدت ۹۰ روز بلااستفاده بماند، اپراتور مجاز می‌شود اقدام به سلب امتیاز از آن اقدام کند. در این شرایط چه باید کرد و چگونه می‌توان امتیاز سیم‌کارت را به دست آورد؟
کد خبر: ۶۹۵۲۱۰
اگر سیم‌کارتمان سلب امتیاز شد، چه کنیم؟

جام جم سرا: آمارهای ارائه شده در سایت وزارت ارتباطات گویای آن است که از میان سیم‌کارت‌های به فروش رسیده و فعال کشور حدود نیمی از آن‌ها خاموش هستند. در حالی که نامبرینگ، یک ثروت ملی محسوب می‌شود و برهمین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال گذشته به واسطهٔ مصوبه‌ای این حق را برای اپراتور‌ها در نظر گرفته که در صورت عدم استفاده مشترکان از سیم‌کارت‌ها، پس از مدت ۹۰ روز اپراتور بتواند به سلب امتیاز از آن بپردازد.

به نقل از ایسنا، بیش از یکسال از تدوین این مصوبه می‌گذرد و در این مدت اگرچه به نظر می‌رسد اپراتور‌ها برای سلب امتیاز از سیم کارت‌ها سعه صدر خوبی نشان داده‌اند اما کم و بیش مشترکان غیرفعال با مشکل سلب امتیاز خط‌های خود مواجه شده‌اند و طبیعی است که بسیاری از این افراد سوال داشته باشند که آیا امکان دسترسی مجدد به شماره قبلی پس از سلب امتیاز همچنان وجود دارد؟

در این زمینه اپراتور اول ارتباطی کشور یعنی شرکت همراه اول برای سیم‌کارت‌های دائمی خود مهلتی شش ماهه در نظر گرفته و در شرایطی که مشترکی از سیم کارت دائمی خود به مدت شش ماه هیچ استفاده‌ای اعم از تماس، ارسال پیامک، پیامک تصویری یا استفاده از اینترنت نداشته باشد، پس از مدت شش ماه امتیاز خط سلب می‌شود. اگر این مشترک بخواهد بار دیگر مالکیت خط خود را به دست آورده و از‌‌ همان شماره استفاده کند، در صورتی که هنوز شماره‌اش واگذار نشده باشد، می‌تواند با مراجعه به دفا‌تر امور مشترکین و پرداخت مبلغ ۹۵۰۰ تومان بار دیگر شماره خود را فعال کنند. البته باید دقت داشت که اگرچه بازگرداندن شماره‌ها به صاحب اول آن‌ها اولویت دارد اما این اتفاق تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که سیم‌کارت واگذار نشده باشد.

این‌که چه مدت طول می‌کشد تا سیم‌کارت وارد شبکه توزیع شود هم موضوعی است که تصمیم‌گیری دربارهٔ آن برعهده اپراتور است و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد.

در ارتباط با سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول نیز در صورتی که مشترک بیش از ۹۰ روز نسبت به ارسال پیامک، برقراری تماس یا استفاده از اینترنت سیم‌کارت خود اقدام نکند، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از این خط خواهد بود.

پس از سلب امتیاز اگر مشترکی مایل باشد بار دیگر مالکیت سیم‌کارت خود را داشته باشد، در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت، او در اولویت خواهد بود و می‌تواند با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

در میان کاربران اپراتور‌ دوم یا ایرانسل نیز در صورت سلب امتیاز شدن سیم‌کارت فرد می‌تواند با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفته و پس از احراز هویت در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت و عدم ورود آن به چرخهٔ توزیع، بدون پرداخت هزینه بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

البته پیش از این مدیر عامل اپراتور دوم در این باره اظهار کرده بود: طبق مصوبهٔ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اگر سیم‌کارتی به مدت ۹۰ روز مورد استفاده‌ای قرار نگیرد، اپراتور مجاز می‌شود که آن شماره را به شبکه خود بازگرداند، اما ما هیچ‌گاه این سه ماه را ملاک قرار نداده‌ایم.

علیرضا دزفولی در عین حال اظهار کرد: در ابتدا ما در دوره‌ای تنها سیم‌کارت‌هایی که حدود دو تا سه سال هیچ استفاده‌ای از آن‌ها به عمل نیامده بود را به شبکه خود باز می‌گرداندیم که بعد‌ها این عدد به یکسال رسید و به تازگی این عدد به ۸ تا ۹ ماه کاهش یافته و در پاره‌ای موارد شاید بتوان گفت که برخی سیم‌کارت‌هایی که شش ماه از آن‌ها استفاده نشده نیز به شبکه بازگردانده شده‌اند اما هیچ‌گاه بازه زمانی در نظر گرفته شده کمتر از این مدت نبوده است.

مدیر عامل اپراتور دوم همچنین در پاسخ به این سوال که در مجموع تاکنون چه تعداد سیم‌کارت ایرانسلی به این دلیل سوخته شده و شماره آن‌ها به اپراتور بازگشته است، گفت: شاید از ابتدا تاکنون در مجموع ۱۰ میلیون شماره ما بازیافت شده باشد.

نکتهٔ دیگر آنکه این اپراتور تاکید دارد حتی اگر در زمان سلب امتیاز ۲۰ تومان هم در حساب فرد باقی مانده باشد، پس از سلب امتیاز این رقم به هر شماره‌ای که صاحب خط علاقه‌مند باشد قابل واریز خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها