تلاش مردم «اوکیناوا»ی ژاپن برای انتقال پایگاه نظامی آمریکا به خارج از این منطقه جواب داد و این کشور اعلام کرد که بخشی از تفنگداران خود را به جزیره گوام می برد.
کد خبر: ۷۴۵۸۵۵
تفنگداران آمریکایی از اوکیناوا می روند

دولت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که از انتقال تفنگداران دریایی آمریکا به جزیره گوام استقبال می کند و توکیو حاضر است در این جابه جایی هر کمکی که لازم باشد ارائه دهد.هنوز تاریخ دقیق این جابه جایی را ژاپن و آمریکا اعلام نکرده اند.

این توافق پس از آن حاصل شد که کنگره آمریکا در تصمیم گیری اخیر خود، بخشی از بودجه مربوط به انتقال تعدادی از تفنگداران آمریکایی از «اوکیناوا» به «گوام» در اقیانوس آرام را آزاد کرد.

کنگره آمریکا پیشتر با بیان این که کل این طرح دارای ابهام است، بخش عمده ای از این بودجه را مسدود کرده بود.

دولت ژاپن پیشتر موافقت کرده بود تا مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از 8 میلیارد و 700 میلیون دلاری را تامین کند که قرار بود صرف این انتقال شود.

ژاپن معتقد است آزادسازی این بودجه به تسریع در تلاش های در دست انجام برای کاهش فشار بر اوکیناوا که مسئولیت میزبانی پایگاه های آمریکایی را بر عهده دارد، کمک خواهد کرد.

گوام جزیره ای است در اقیانوس آرام غربی که دولت آمریکا آن را اداره می کند ولی جز خاک آن کشور به شمار نمی آید. جمعیت این جزیره 160 هزار و 378 نفر و مرکز آن شهر «هاگاتنیا» است.

امور سیاسی میان گوام و آمریکا را «دفتر امور جزایر» وزارت کشور آمریکا اداره می کند.

مردم اوکیناوا مخالف حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی این کشور در منطقه خود هستند و با برگزاری تظاهرات بارها اعتراض خود را نسبت به این حضور اعلام کرده اند.

دامنه این تظاهرات در ماه های گذشته بسیار گسترده بود و صدها نفر در شهر توکیو ژاپن به منظور اعلام همبستگی با ساکنان «گینووا» در جزیره اوکیناوا که با حضور نظامیان آمریکا در این منطقه مخالف هستند، دست به تظاهرات زدند.

آنان نبود امنیت در منطقه ناشی از حضور نظامیان آمریکایی و وجود سروصدای بیش از حد نشست و برخاست هواپیماها را دلیل اعتراض خود اعلام کرده و خواستار برچیده شدن کامل این پایگاه بودند.

ژاپنی ها همچنین از نوع رفتار «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور خشمگین هستند و او را به تلاش برای ایجاد دوباره فضای نظامی در ژاپن، به قیمت آسیب دیدن مردم اوکیناوا متهم می کنند.

در سال 2006 میلادی پس از گفت وگوهای طولانی، ژاپن و آمریکا موافقت کردند که پایگاه هوایی آمریکا را که در بخش پرجمعیت اوکیناوا قرار دارد به منطقه ای کم جمعیت منتقل کنند.

آمریکا کنترل اوکیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار داشت و این منطقه هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی 47 هزار نفری آمریکا در ژاپن است.

نتایج نظرسنجی انجام شده اخیر خبرگزاری کیودو ژاپن نشان می دهد که بیش از 70 درصد از ساکنان اوکیناوا مخالف جابه جایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

حدود 50 بالگرد و هواپیمای جنگی آمریکایی در مقر نظامی این کشور در اوکیناوا مستقر هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها