برخی حوادث بر اثر ازدحام جمعیت در یک زمان واحد و در یک فضای کوچک اتفاق می‌افتد. گاه پیش می‌آید در یک فضای سربسته عمومی مثل سینما اتفاق کوچکی باعث هراس جمعیت و هجوم آن به سمت درهای خروجی و در نهایت له شدن عده‌ای زیر دست و پا می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۶۰۴
جمعیتی به سوی مرگ
مرگ در سالن ویکتوریا

تراژدی مرگبار و غم‌انگیزی که به دلیل ازدحام جمعیت سال 1883 در انگلیس رخ داد بیش از 180 کودک را به کام مرگ کشاند. سالن ویکتوریا محلی بود که مراسم‌ مختلفی در آنجا برگزار می‌شد. در یکی از مراسم‌ اعلام شد به کودکان اسباب‌بازی رایگان می‌دهند. به این ترتیب سیل کودکان همراه والدینشان به سالن سرازیر شد. وقتی مسئولان پخش اسباب‌بازی‌ها را آغاز کردند بچه‌ها از هر طرف سعی می‌کردند خودشان را به اسباب‌بازی‌ها برسانند. از طرفی همه درها بسته بود و هیچ راه خروجی وجود نداشت. ازدحام جمعیت به حدی زیاد بود که مجبور شدند خروجی‌های اضطراری را برای کمک به حاضران در سالن باز کنند اما خیلی دیر شده بود و کودکان بسیاری جان خود را از دست داده بودند.

حادثه در شب کریسمس

شب سال نو 1913 ایتالیایی‌های اهل میشیگان در سالن اجتماعات همیشگی دور هم جمع شده بودند. آنها پس از اجرای مراسم سال نو مشغول هدیه دادن به یکدیگر بودند که ناگهان غریبه‌ای وارد سالن شد و آنجا را به آتش کشید. 700 نفر در سالن بودند که به محض شروع آتش همگی پا به فرار گذاشتند. محل خروج پله‌های سراشیبی بود و همین باعث شد عده زیادی هنگام دویدن و فرار به زمین بیفتند یا از بلندی سقوط کنند. در این حادثه 73 نفر جان خود را از دست دادند.

تراژدی لیما

سال 1964 حادثه دلخراشی در استادیوم ملی لیما در پرو رخ داد. مسابقات المپیک بود و طرفداران فوتبال در استادیوم جمع شده بودند تا بازی آرژانتین ـ پرو را مشاهده کنند. در این مسابقه، پرو در خانه از آرژانتین گل خورده بود، اما دو دقیقه مانده به پایان بازی پرو یک گل به ثمر رساند که می‌توانست نتیجه بازی را عوض کند، اما گل از سوی داور مورد قبول واقع نشد. همین تصمیم داور موجب شد بین تماشاگران درگیری پیش بیاید و همه در استادیوم گرفتار شوند و خروج از آن غیرممکن شود. افراد زیادی در خروجی استادیوم زیر دست و پا به زمین خوردند و جانشان را از دست دادند. در این حادثه تلخ 300 نفر جان باختند و 500 نفر بشدت مجروح شدند.

بسکتبال و مرگ

سال 2006 حادثه تلخی که هنگام مسابقه بسکتبال در ورزشگاه مانیل فیلیپین رخ داد جان 70 نفر را گرفت. قبل از شروع مسابقه نزدیک به 30 هزار تماشاگر منتظر ورود به ورزشگاه بودند. این جمعیت به درهای ورودی حمله کرده و همین امر باعث شد 73 نفر به کام مرگ کشیده شوند. نبود نیرو برای کمک‌های اولیه و طرح نامناسب برای خروج از ورزشگاه مهم‌ترین علل رخ دادن این حادثه تلخ بود.

بدترین حادثه ورزشی در انگلیس

حادثه مرگباری که سال 1989 به دلیل ازدحام جمعیت در ورزشگاه هیلسبرو انگلیس رخ داد بدترین اتفاق ورزشی انگلیس به شمار می‌رود. در این حادثه 99 نفر از طرفداران فوتبال جان خود را از دست دادند و بیش از 200 نفر زخمی شدند. در مسابقه نیمه‌نهایی دو تیم لیورپول و ناتینگهام روبه‌روی هم قرار گرفته بودند. مشکل اساسی زمانی رخ داد که پلیس تصمیم گرفت درهای استادیوم را باز کند تا از جمعیت تماشاگران که پشت درها مانده و نتوانسته بودند داخل شوند کم کنند. به محض باز شدن درهای استادیوم جمعیت انبوهی به داخل استادیوم سرازیر شد. ازدحام جمعیت شورشی به راه انداخت. هیچ راهی برای فرار مردم وجود نداشت. در این حادثه پلیس انگلیس مقصر صددرصد شناخته شد.

رستوران در آتش

سال 2003 مهمان‌های رستورانی در نیوجرسی گرفتار سانحه آتش‌سوزی شدند که در نتیجه آن 96 نفر جان خود را از دست دادند و 187 نفر زخمی شدند. علت آتش‌سوزی خرابی در سیستم نورپردازی رستوران گزارش شد. گفته می‌شود در طول تاریخ آمریکا این حادثه مرگبارترین حادثه به شمار می‌رود. آتش‌سوزی زمانی رخ داد که نورهای صحنه نمایش روشن شدند. جرقه حاصل از یکی از لامپ‌ها به فومی که روی دیوار قرار داشت برخورد کرد و آتشی به راه انداخت. دقیقه‌ای طول نکشید که آتش روی سر و صورت مهمانان افتاد و لباسشان نیز آتش گرفت. در این سانحه عده‌ای بر اثر آتش‌سوزی و عده‌ای دیگر به دلیل ازدحام جمعیت هنگام خروج از رستوران جان خود را از دست دادند.

ازدحام جمعیت در بغداد

سال 2005 روی پل بغداد نزدیک به هزار عراقی جان خود را از دست دادند و این حادثه به یکی از مرگبارترین حوادث در دنیای مدرن تبدیل شد. هزاران نفر در مسیر این پل مشغول اجرای مراسم بودند. در این هنگام یک نفر فریاد زد که بمبگذاری را دیده و همین فریاد باعث شد مردم از ترس این‌که مبادا کشته شوند به هر طرف فرار کنند در نتیجه خیلی‌ها زیر دست و پا جان باختند، عده‌ای برای نجات جانشان خود را به داخل رودخانه انداختند و خفه شدند و بعضی دیگر هم بین ازدحام جمعیت دچار خفگی شدند.

زائران در انتظار مرگ

سال 2008 ازدحام جمعیت در معبد چاموندادوی هندوستان 200نفر را به کام مرگ کشید. این معبد که در بالای تپه‌ای قرار دارد هنگام اجرای یکی از جشنواره‌های هندوها بسیار شلوغ می‌شود. تا جایی که خیلی از زائران صبح زود به این معبد می‌روند و برای استراحت در اطراف معبد می‌خوابند تا خورشید طلوع کند. همین موضوع باعث شد سال 2008 افراد زیادی بخصوص مردان جان خود را از دست دهند. مرگ زائران زمانی رخ داد که آنها می‌بایست از دو راه باریک که برای ورود و خروج در نظر گرفته شده بود، می‌گذشتند. گفته می‌شود این حادثه در طول تاریخ بدترین حادثه مرگباری بود که می‌توانست برای زائران رخ دهد.

دیانا سرباز / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها