رئیس اتحادیه نانوایان تهران خبر داد

شفاف سازی قیمت نان در مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در مصاحبه با رادیو گفتگو از شفاف سازی قیمت نان در مرحله بعدی اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد.
کد خبر: ۷۴۵۴۳۷
شفاف سازی قیمت نان در مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش جام جم آنلاین قاسم زراعت کار، رئیس اتحادیه نانوایان تهران و مدیر عامل اتحادیه سراسری نانوایان کشور ضمن گفت و گوی تلفنی با برنامه "رویداد" رادیو اندیشه ها درباره دلایل افزایش قیمت نان سخن گفت.

زراعت کار، درباره افزایش نیافتن قیمت نان از سال 1391 گفت: درسال 1391 قیمت نان به نانوایان اعلام شد که در این مدت یعنی حدود سی ماه نانوایان با همان نرخ به فعالیت خود ادامه دادند؛ ولی با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در خصوص دستمزد کارگران، پرداخت های مربوط به حق بیمه 25 درصدی، هزینه خمیر مایه شاهد بودیم منصفانه بود که قیمت نان نیز افزایش یابد تا این افزایش قیمت ها جبران شود،اما قیمت نان در این سی ماه ثابت مانده بود و نرخ جدیدی اعلام نشده بود لذا نانوایان وزن چانه های نان را کمتر در نظر می گرفتند و وزن آن از استاندارد خارج شده بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری نانوایان کشور در خصوص افزایش سی درصدی قیمت نان گفت: طی جلسه ای در استانداری تهران که بر اساس صحبت های دکتر نوبخت برگزار شد، استاندار تهران، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و بازرگانی تهران و همچنین رئیس اتاق اصناف در آن حضور داشتند. در این جلسه توافقی در رابطه با این مسئله به وجود آمد که با توجه به گفته رئیس جمهور در یک شیب ملایم بر اساس دستور هیئت وزیران اقدام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نان در هر استان به تصمیمات استانداری ها برمی گردد یا نه گفت: بر اساس دستور العمل هیئت وزیران و سخن دکتر نوبخت در استانداری ها اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده است.

زراعت کار افزود: اکنون قیمت نان افزایش زیادی نداشته بلکه به نوعی ارزان تر هم شده است؛ چون قبلا وزن چانه ها از حد استاندارد خارج شده بود. اکنون وزن را هدفمند کرده ایم و در همان شیب ملایمی که رئیس جمهور گفته اند حرکت خواهیم کرد که تا پایان سال که مرحله بعدی هدفمندی یارانه ها پیاده می شود، شفاف سازی شود و در نهایت با آغاز مرحله جدید هدفمندی یارانه ها نانواها می توانند مورد محاسبه و مؤاخذه قرار بگیرند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در خصوص تخلفات نانوایان در مسئله وزن چانه ها گفت: هر سال قیمت جدیدی به ارگان های ذی ربط ارائه می شد؛ ولی سی ماه بود که نرخ جدیدی اعلام نمی شد و نانوایان در سراسر کشور همان قیمت نان سال 1391 را تا کنون اجرا می کردند و انصافاً در استان تهران نان با کیفیت به مردم ارائه می شد. در این مدت اتحادیه های نانوایان در سراسر کشور به عنوان بازو و سرباز دولت بودند و با اینکه حقوق کارگر، حق بیمه، مواد اولیه، قیمت آب و برق و گاز در این چند سال افزایش یافته است نان را به همان قیمت قبل به مردم ارائه کردند و لذا باید از صبوری نانوایان تشکر کرد.

قاسم زراعت کار درباره وضعیت کیفیت نان گفت: در دوسال ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که از سال 1390 شروع و تا یکم دیماه سال 92 انجام شد به دلیل این که انتخاب آرد و مواد اولیه بر عهده نانوایی ها بود کیفیت نان بالا بود و همه مردم راضی بودند؛ اما اکنون چنین نیست ولی قرار است بررسی ها کامل و آرد آزاد خریداری شود تا نانوایان بتوانند مواد اولیه ای که تعیین کننده کیفیت نان است، خود انتخاب کنند؛ اما سیاست های کلان کشور در سالهای گذشته حق انتخاب را از نانوا گرفته بود و نانوایان مجبور بودند نان را با هر کیفیتی ارائه کنند چرا که در زمان دولتی شدن آرد توزیعی نانوایی ها، حدود ده هزار میلیارد تومان یارانه صرف می شد اما هم مردم و هم دولت و هم نانوایان از طرفین ناراضی بودند.

وی افزود: هم اکنون نانوایان از قیمت تعیین شده برای نان که منجر به تهیه چانه های غیر استاندارد می شود ناراضی هستند اما موظف اند دستورالعمل فعلی را اجرایی کنند تا در آینده محاسبه جدیدی در این زمینه انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
۰
۰
گرانیها وكم فروشی ها قشر اسیب پذیر را اسیب پذیر تر ازفقرا كرده است
ن ب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۰
۰
با عرض پوزش از مردم گنبد امروز ساعت 10فرماندار گنبد قیمت رو بالا برد بنابراین تشكر خود از اقای فرمانداررو پس میگیرم ....
علی
Germany
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
۰
۰
ارد را ده هزار تومان گران كنند

نیازمندی ها