این که شما بخشش را پیشه خود کردهاید و شکایتی ندارید شاید کار زیبا و پسندیدهای باشد، اما فکرش را بکنید این بخشش شما چه عواقب خواهد داشت.
این حق شماست که ببخشید یا نبخشید. این را خدا مقرر کرده و فرموده است در قصاص حیات است زندگی است. اما انتخابش با شماست. یعنی فردی که مورد حمله قرار گرفته بر روی او اسید پاشیده شده و اکنون هم به خاطر همان اسید درد و رنج را تحمل میکند، این حق شماست که گذشت کنید اما آیا به تبعات اجتماعی آن هم فکر کردهاید؟
کاری که خانم آمنه انجام داد و اسید پاش را بخشید و اکنون پشیمان است، نکنید. او پس از سالها اکنون سخت نادم است که چرا آن اسید پاش را بخشیده و از حقش گذشت کرده است.
اگر او قصاص را بر میگزید و آن مجرم اسید پاش به سزای اعمالش میرسید آنگاه آیا باز هم اینگونه شاهد اسیدپاشیهای متعدد بودیم؟
قطعاً و یقیناً این آمار کمتر میشد و دیگر کسی به خود جرأت نمیداد که به خاطر هر بهانهای و کینهای چنین کار فجیعی را انجام دهد.
اکنون به خیر گذشته است و شما آسیب زیادی ندیدهاید اما در هر صورت آسیب دیده این عمل پلید هستید، آیا اطمینان دارید که این کار دوباره تکرار نخواهد شد؟ یقین دارید که دفعه بعد هم به خیر خواهد گذشت؟ قطعاً چنین یقینی وجود ندارد پس نیازمند عملی بازدارنده است. قانونی رفتار کنید و از حق خود نگذرید و مطمئن باشید که بسیاری از مردم جامعه همراه شما هستند و قانون هم پشتوانه شما است.
پیشقدم شوید و اشتباه آمنه را نکنید که اسیدپاش را بخشید و او حالا راست راست میگردد در حالی که آمنه با چشمانی نابینا، تازه داغدار مرگ برادرش هم شده است.
جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد
اگر مجریان قانون به ضرورت تحقق حق عمومی پایبند باشند، بدون شك این قبیل جرائم كم میشن.