مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: چهاردهمین فصل کاوش در محوطه اثر باستانی بین‌المللی شهرسوخته در شمال استان از دیروز آغاز شد.
کد خبر: ۷۴۳۸۶۶

علیرضا شه‌بخش افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته بعد از چهار سال وقفه، برنامه کاوش گسترده در این اثر جهانی از سر گرفته شده است.وی اظهار کرد: این فصل از کاوش در بخش‌های مختلف از جمله در منطقه مسکونی شهر سوخته، به صورت محدود در گورستان، مرمت اشیای قدیمی حفاری‌های گذشته، مطالعات انسان‌شناسی، ژئوفیزیک و پزشکی سلامت مردم این محوطه باستانی انجام خواهد شد.

شه‌بخش گفت: نیروهای متخصص از پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشکده پزشکی شهید مدرس تهران، دانشگاه شیراز و موسسه باستان‌شناسی دانشگاه زابل کار کاوش در شهرسوخته را برعهده دارند.

وی یادآور شد: نتایج این فصل از کاوش بعد از اتمام کار و انجام مراحل لازم به اطلاع عموم خواهد رسید ./ ایرنا

تانکرهای نفتی رودخانه لاوین را آلوده می‌کنند

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی گفت: کامیون‌های حامل مواد خام نفتی موجب آلودگی زیست‌ محیطی رودخانه لاوین این شهرستان شده‌اند.

فاروق سلیمانی اظهار کرد: کامیون‌های حامل مواد نفتی که از مرز تمرچین وارد کشور می‌شوند پس از تخلیه مواد نفتی خود در پایانه مرزی تمرچین، هنگام برگشت به عراق در رودخانه‌های این شهرستان تانکرهای آغشته به موادنفتی خود را شست و شو می‌دهند که بخشی از بقایای موادنفتی از این طریق وارد رودخانه لاوین و زاب می‌شود.وی اضافه کرد: در همین راستا دو دستگاه از این کامیون‌ها که در حال شست‌وشو در حاشیه رودخانه لاوین (محدوده روستای دربکه) بودند، توقیف شدند و چهار نفر شامل راننده و صاحب بار کامیون‌ها دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

سلیمانی افزود: طی نامه‌ای به پایانه مرزی تمرچین اعلام شده تا تذکرات لازم را به رانندگان کامیون‌های حامل مواد نفتی بدهند و از دهیاران نیز درخواست شده به محض مشاهده این‌گونه موارد مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند./ ایرنا

مرغ مینا از «سیریک» پر کشید

مرغ مینا که از دیرباز شهرستان سیریک استان هرمزگان را به عنوان منزلگاه خود برگزیده بود، در جنگ با خشکسالی شکست خورد و برای بقا مجبور به ترک زادگاه همیشگی خود شد. حالا دیگر سیریک بندرت میزبان این مرغ سخنگوست.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سیریک اظهار کرد: علت اصلی کاهش جمعیت این پرنده خشکسالی‌های چند ساله منطقه سیریک است که باعث شده این پرندگان از سیریک فراری شوند و به آب و هوای خوب مهاجرت کنند.

حسین فراغ‌دل مرغ مینا را از پرندگان بومی این منطقه عنوان کرد و افزود: از آنجا که برای نگه‌داشتن این پرنده در منطقه کار تحقیقاتی و کارشناسی کاملی انجام نشده نیاز است برای حیوانات و پرندگان حتی حشرات بومی منطقه کار شود تا بشود از آنها محافظت کرد.وی گفت: باید در این رابطه برای چگونگی نگهداری از پرندگان، آشنایی با زندگی و شناسایی پرندگان بومی منطقه سیریک آموزش را محور کار خود قرار دهیم./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها