برای نخستین بار در جهان صورت گرفت

ساخت نیروگاه تولید برق از امواج اقیانوس

نیروگاه ویژه تولید برق از امواج اقیانوس برای نخستین بار در سواحل اسکاتلند ساخته شد.
کد خبر: ۷۴۳۶۲۳
ساخت نیروگاه تولید برق از امواج اقیانوس

فناوری به کار رفته در ساخت این نیروگاه چیز چندان جدیدی نیست اما محلی که برای ساخت آن در نظرگرفته شده یعنی سطح اقیانوس به تولید انرژی هیدرولیکی آن هم به گونه ای بی سابقه منجر شده است.

این نیروگاه که «WaveNet» نام دارد، متشکل از استوانه های شناوری است که همواره در سطح آب به صورت غوطه ور قرار دارند.

هر یک از این سه استوانه که در زیر آب از طریق میله های مخصوصی به یک ساختار سیلندری شکل متصل می شوند، یک بخش از کل نیروگاه را تشکیل می دهند.

همزمان با شکل گیری امواج، استوانه های شناور نیز به حرکت افتاده و با بالا و پایین رفتن آنها، میله های متصل به ساختار سیلندری شکل نیز به جنبش در می آیند. در محل اتصال میله ها با این ساختار پمپ های مخصوصی تعبیه شده که شروع به تولید انرژی هیدرولیکی می کنند.

کل ساختار این شبکه به گونه ای طراحی شده که قابلیت گسترش آن به هر میزانی وجود دارد. درحقیقت طراحان اسکاتلندی آن را به گونه ای طراحی کرده اند که همچون یک شبکه قابل افزایش، امکان برخورداری از شاخه های قابل توجهی را دارد.

کل این شبکه در برخی نقاط به وسیله رابط های مخصوصی به بستر اقیانوس متصل شده که بدین ترتیب امواج سهمگین اقیانوس خسارتی به آن وارد نمی کند.

همچنین به دلیل آنکه فرآیند تولید انرژی هیدرولیکی در زیر سطح آب صورت می گیرد، عملا چیزی جز استوانه های زردرنگ شناور در سطح آب دیده نمی شود.

شرکت آلباترن اسکاتلند که این نیروگاه را راه اندازی کرده در نظر دارد طی ۱۰ سال آینده سطح عمل این فناوری نوین را گسترش دهد.

این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۰ مگاوات برق از طریق امواج اقیانوس تولید کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها