جام جم گزارش می دهد

توافق؛ شاید 7 ماه‌ دیگر

هفته گذشته و پیش از سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با یکی از دوستان لبنانی‌ام که خبرنگار اقتصادی است، در حال صحبت بودم. از او می‌پرسیدم که با سرمایه‌گذاران و مدیران مالی در ابوظبی در چه زمینه‌ای سخن بگویم.
کد خبر: ۷۴۲۳۵۵
آرامش ایران در میان تلاطم منطقه‌ای و بین‌المللی

او در جواب قاطعانه گفت ایران و افزود: هر اتفاقی که در مذاکرات هسته‌ای بیفتد، ایران بار دیگر به قدرتمندترین کشور مسلمان در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

سرمایه‌داران باید به فکر سرمایه‌گذاری در ایران جدید باشند. اگر آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بتوانند به توافق برسند، ایران بار دیگر پلیس خلیج‌فارس خواهد بود.

من در این زمینه همچنان در حال اندیشیدن هستم. شاه ایران یک سرمایه‌گذاری بد برای آمریکا بود و حال ایران به کشوری تبدیل شده که به هیچ وجه حامی اسرائیل و دولت‌های عربی طرفدار غرب نیست. وقتی به کشورهای سنی خلیج‌فارس وارد شدم، باز همان داستان تبلیغاتی قدیمی را دیدم: ایران دنبال به چالش کشاندن سنی‌ها در عربستان، یمن، مصر و اردن است. با این اوصاف، این پرسش برایم ایجاد شد که آیا اسرائیل و جمهوری‌خواهان به اوباما اجازه می‌دهند توافقنامه هسته‌ای با ایران را امضا کند؟

اما تصور نمی‌کنم که تمام این مشکلات به سبب برنامه هسته‌ای ایران باشد و این در حالی است که بزرگ‌ترین متخاصم در منطقه صدام و از میان سنی‌ها بود که رابطه نزدیکی نیز با غرب داشت.

در حقیقت بحران ایران مربوط به نقش تاریخی و ژئو استراتژیک این کشور در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا است.

در روزهایی که عربستان سعودی در منطقه دنبال قلدری کردن است و وزرای راست‌گرای کابینه رژیم صهیونیستی رفتارهای دیوانه‌وار از خود بروز داده و جمهوری‌خواهان آمریکا دنبال تخریب اوباما هستند و از طرف دیگر موجود خبیث تازه‌‌ای به نام داعش به کشتار در منطقه مشغول است، ایران همچون یک صوفی آرام و نجیب رفتار می‌کند.

دکتر ناصر سعیدی، اقتصاددان لبنانی و رئیس پیشین مرکز مالی بین‌المللی دبی در این زمینه می‌گوید: «فقط توافق ایران و آمریکا می‌تواند زمینه‌ساز ثبات در عراق، افغانستان و پاکستان شده و مانع از سقوط دولت سوریه شود.»

از سوی دیگر، اولین مزیت توافق با ایران کم شدن خطرات مربوط به قیمت نفت است. دکتر سعیدی بر این باور است که ایران به عنوان دومین صاحب ذخایر گاز و چهارمین صاحب ذخایر نفتی در جهان می‌تواند راه شیری جدید انرژی باشد.

برداشتن تحریم‌ها نه تنها به تولید بیشتر نفت و گاز منجر می‌شود، بلکه این فرصت را ایجاد می‌کند تا بهره‌برداری بیشتری از زیرساخت‌های انرژی ایران انجام شود. کاهش بیشتر قیمت نفت موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

چین به عنوان یکی از قدرت‌های واردات در دنیا، همیشه با تحریم‌ها مخالفت کرده است. با این حال، میزان تجارت این کشور با ایران از 400 میلیون دلار در سال 1994 به 11 میلیارد دلار در سال 2008 و 50 میلیارد دلار در دو سال گذشته رسید.

سعیدی عقیده دارد: زیرساخت‌های انرژی ایران نیاز به همکاری با بخش‌هایی در آسیای مرکزی و چین دارد. موضوع گردشگری در ایران نیز باید بحث و بررسی شود.

رویای نهایی ایران و بسیاری از کشورهای سنی خلیج‌فارس، منطقه‌ای است که صلح و شکوفایی، ویژگی اصلی آن باشد.

سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس یکی از معضلات این منطقه است بنابراین ممکن است بگویید این رویا غیرممکن است و ممکن است این گفته شما درست هم باشد اما رهبران وحشی داعش و رویاهای دیوانه‌وار وهابی‌گری آنها، داستان خونین این منطقه را بار دیگر احیا کرده است.

نویسنده: رابرت فیسک
مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها