همایش اعتدال دیروز با پیام رئیس‌جمهور، در کتابخانه ملی برگزار شد و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در این مراسم با تبیین مفهوم و آثار اجتماعی اعتدال گفت: اگر درد مملکت و درد دین داریم، دوری از افراط و تفریط، طریق نجات است.
کد خبر: ۷۴۰۴۵۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، نوه امام خمینی(ره) که در افتتاحیه این همایش یکروزه صحبت می‌کرد، افزود: به فرموده امام علی(ع) یکی از آثار اعتدال، هلاک نشدن است و جامعه معتدل از بین نمی‌رود و دستخوش صدمات مهلک نمی‌شود.

وی آسان شدن امور، بقای نام نیک و الفت دل‌ها را از دیگر آثار اجتماعی اعتدال در جامعه برشمرد و گفت: تعجب می‌کنم که چرا این‌قدر زبان‌ها تند و گزنده است و نمی‌توانیم با همدیگر مهربان سخن بگوییم؛ پراکندن تلخی و تندی در جامعه بذری است که در نهایت توفان از آن درو می‌شود و آفتی است که گریبان گوینده‌ها را می‌گیرد و دیدیم که گرفت و کسانی که این بذرها را کاشتند، بیش از دیگران آسیب دیدند.

وی افزود: زبان را به خوب گفتن عادت دهیم، واقعا جامعه ما به خیراندیشی و خیرگویی نیاز دارد. گاهی برخی قلم‌ها مانند خرده‌شیشه‌، حتی مواقعی که نرم می‌گوید، برندگی دارد. به هزاران علت نیاز داریم که یک گام بزرگ به سمت ادب برداریم و مودب‌تر باشیم.

سیدحسن خمینی، اتحاد ملی را از دیگر آثار اعتدال دانست و گفت: قومی که اعتدال می‌ورزد هیچ گاه دچار افتراق نمی‌شود.

سیدحسن خمینی، قدردانی از خوبان را از حقوق مردم دانست و اضافه کرد: گذشتگان ما آدم‌های بزرگی بوده‌اند، نباید دهان باز کنیم و پشت سر گذشتگان هر چه خواستیم بگوییم. در نقد آدم‌های بزرگ که کارهای بزرگ کرده‌اند، باید کراماتشان هم بیان شود و به صرف این‌که بنده با کسی اختلاف دارم، نباید چشم را بر حقایق ببندم.

وی گفت: در جامعه‌ای که در آن محبت نباشد اعتدال نیست و اگر اعتدال نباشد محبت نیست و جامعه با تلخی کردن از درون از بین می‌رود.

یکی از قواعد جامعه معتدل بخشش است

سیدحسن خمینی، بخشش را گوهر گمشده جامعه دانست و افزود: انگار نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم. گذشته‌ها گذشته، انسان‌ها حق خطا کردن ندارند، اما حق دارند که اگر خطا کردند، بخشیده شوند. یکی از قواعد جامعه معتدل، بخشیدن است. جامعه‌ای که نتواند ببخشد در گذشته در جا می‌زند و لحظه به لحظه بغض روی بغض و کینه روی کینه انبار می‌شود.

وی همچنین بدنامی دین را از آثار دوری از اعتدال دانست و با اشاره به جنایات گروه تروریستی داعش اضافه کرد: هیچ گروهی در دوره ما نمی‌توانست این گونه وجهه اسلام را مخدوش کند.

سیدحسن خمینی گفت: اکنون که پس از 1400 سال جمهوری اسلامی ایران به دست باکفایت امام و همت مردم به عنوان میراثی تاریخی به دست آمده است باید آن را به عنوان جامعه الگو برای همیشه به آیندگان ارائه کنیم و این فقط با اعتدال میسر است.

وی افزود: با مشاجره راه به جایی نمی‌بریم، برای تمرین اعتدال باید گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگو هم شروطی دارد که یکی از مهم‌ترین شروط این است که خود را بالاتر از طرف مقابل ندانیم و نظر خودمان را تحمیل نکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها