رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور از کاهش میزان اسید چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوارها خبر داد و گفت: قرار است تا پایان امسال اسید چرب ترانس روغن ها که در حال حاضر کمتر از 5 درصد است به زیر 2 درصد برسد و در نظر است با تلاش بخش صنعت در سال 94 به میزان صفر برسد.
کد خبر: ۷۴۰۱۷۶
اسید چرب ترانس روغن ها به زیر 2 درصد کاهش می‌یابد

به گزارش جام جم آنلاین دکتر مجید حاجی فرجی در آستانه برپایی " نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران" که 9 تا 12 آذر ماه در پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می شود با اعلام این خبر گفت: میزان اسید چرب ترانس روغن ها در 10 سال گذشته بین 10 تا 15 درصد بوده که همواره دست اندرکاران حوزه سلامت، سیاستگذاران و مدیران بخش صنعت در زمینه کاهش این میزان تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه منشا بسیاری از بیماری های قلبی - عروقی مصرف روغن‌های با اسید چرب ترانس و چربی‌های اشباع بالا است، خاطرنشان ساخت: طی مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی، ابتدا با تغییر نوع روغن خانوار از جامد به مایع گام هایی برداشته شد و قرار است در گام های بعدی در روغن مصرفی صنایع غذایی به ویژه صنوف که عمدتا از روغن های اشباع با اسید چرب ترانس بالا استفاده می کنند، تغییراتی صورت پذیرد.

دکتر حاجی فرجی با اشاره به اینکه شعار " نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران"
" علوم تغذیه: چشم اندازهای نوین، نقش های تازه " است، تصریح کرد: یکی از چشم اندازهای نوین در علوم تغذیه به ویژه در کشور ما توجه به بحث امنیت غذا و تغذیه است که جزو سیاست و اولویت های تحقیقاتی انستیتو تحقیقات تغذیه نیز به شمار می رود.

وی گفت: منظور از امنیت تغذیه ای دسترسی مردم به غذای سالم و کافی از طرق قابل قبول اجتماعی برای یک زندگی سالم و فعال بوده که در آن بر دسترسی پایدار و تغذیه سلولی تاکید شده است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران یادآور شد: در حال حاضر در کشور بحث سوء تغذیه به معنای کمبود انرژی نداشته از نظر دسترسی به منابع انرژی و پروتئین به جز برخی از مناطق محروم مشکل چندانی وجود ندارد، اما آنچه نگرانی کارشناسان تغذیه و دست اندرکاران حوزه سلامت را به همراه دارد، بحث گرسنگی سلولی به دلیل کمبود ریز مغذی ها است.

وی گفت: به دلیل اهمیت این موضوع در کنگره فوق علاوه بر بحث امنیت تغذیه ای، مباحثی از قبیل راهنماهای تغذیه ای و تغذیه پایدار، سواد و فرهنگ تغذیه ای، ایمنی غذا و سلامت جامعه، تغذیه از سلول تا جامعه، پیشگیری از کوتاه قدی و ... در قالب 15 سپموزیوم ارایه خواهد شد.

به گفته دکتر حاجی فرجی از آنجا که بحث امنیت غذایی در جوامع مختلف شامل تامین غذای سالم و کافی است، این موضوع از مرحله تولید محصولات کشاورزی (از زمین و خاک) تا سفره مردم را می پوشاند، مباحث مربوط به بار میکروبی محصولات به انواع آلاینده ها در این حوزه جای دارد و عمده پرسش های مردم در مورد سلامت مرغ، شیر، میوه و صیفی جات مصرفی همگی در این حوزه جای می گیرد در این کنگره به مباحث فوق نیز پرداخته می شود.

همزمان با برپایی این کنگره، نمایشگاه محصولات و صنایع غذایی برپا و در آن جدیدترین دستاوردهای این حوزه ارایه خواهد شد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی www.irannutrition2014.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها