روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون «پرواز موفق آر.کیو 170»،«وزیر خارجه عراق:ابوبکر بغدادی کشته شده است»،«وزیر ورزش:نمی توانم جلوی فساد در یک فدراسیون خاص را بگیرم»،«خوشه‌های طلایی که برای بیگانگان نان می‌شود»،«اژه ای:شواهدی نشان می دهد اسیدپاشی شخصی است» و «برچیدن تحریم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌ای ایران است» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۳۷۱۴۰
برچیدن تحریم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌ای ایران است

سیاست روز:برچیدن تحریم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌ای ایران است

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در حالی برخی ادعاها پیرامون مذاکرات و احتمال توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ را مطرح کردند که نیاز است دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده کشورمان پاسخی صریح و شفاف را در‌خصوص صحت و سقم این ادعاها مطرح کنند.
از دیروز ترافیک رایزنی‌های هسته‌ای ایران و۱+۵با نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط بطور جدی آغاز شده و آنطور که مطرح است میزان و ظرفیت غنی‌سازی و تحریم‌ها در حال حاضر از مهمترین موارد اختلافی بین ایران و ۱+۵ است و قرار است نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای امروز ۲۰ آبان‌ماه برگزار شود.
جدیت مذاکره‌کنندگان کشورمان برای رسیدن به توافقی جامع در حالی است که محمد‌جواد ظریف یکشنبه شب در بدو ورود به مسقط در جمع خبرنگاران رسیدن به راه‌حل در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را امکان‌پذیر دانست و گفت: چنانچه طرف‌های غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح‌آمیز است و اغراض سیاسی نداشته باشند، اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.
وی همچنین در دیدار با یوسف بن‌علوی همتای عمانی خود عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حسن‌نیت مذاکرات را شروع کرده و در این روند با جدیت کامل عمل کرده است و مصمم به یافتن راه‌حل مبتنی بر حقوق کامل هسته‌ای کشورمان هستیم.
البته در این میان برخی رسانه‌ها و محافل سیاسی در‌خصوص توافقات هسته‌ای و موارد مورد اختلاف، نکاتی را مطرح می‌کنند که در جای خود، قابل تامل است! مذاکرات مربوط به حل و فصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران به مرحله نهایی آن رسیده است این موضوع را یک دیپلمات روسی نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» فاش نمود است که عملا همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی مورد توافق طرفین قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم‌ها از ایران است.
منبع خبری روزنامه «کامرسانت» در این رابطه معتقد است: «امکان ندارد بطور قطع از رسیدن به توافق نهایی در فرصت باقی مانده صحبت کرد. هنوز یک مسئله بسیار مهم حل نشده باقی مانده است و آن چگونگی روند لغو تحریم‌ها از ایران است که نیازمند اراده سیاسی لازم برای این تصمیم‌گیری است. برخی تحریم‌ها یک‌جانبه هستند و برخی تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته‌اند که روند لغو آنها کمی زمان لازم دارد».
این منبع خبری در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که این سوال به ذهن متواتر می‌شود که آیا به واقع موضوع تحریم‌ها تنها موضوع مورد اختلاف طرفین بوده است؟ اگر کمی ‌به قبل برگردیم و نگاهی به دور قبلی مذاکرات بیندازیم بحث سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی به غیر از تحریم‌ها از دیگر موارد اختلاف میان طرفین بوده حتی در دور قبلی مذاکرات که در وین برگزار شد شاهد دو پیشنهاد از سوی امریکایی‌ها برای کاهش سانتریفیوژها بودیم.
از دیگر سو بارها و بارها موضوع غنی‌سازی و کاهش میزان آن از سوی ۱+۵ مطرح شده وحتی چند روز پیش از مذاکرات مسقط نیز پی در‌پی از سوی این مقامات بویژه مقامات امریکایی مطرح شد.
حال که این منبع روسی موضوع تحریم‌ها و لغو آن را مطرح می‌کند اگر این مسئله صحت دارد پس چرا که تیم مذاکره‌کننده کشورمان هیچ اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟ سکوت دستگاه دیپلماسی و آقای ظریف برای چیست؟ یعنی به واقع همه مسائل حل شده و فقط بحث تحریم‌ها و چگونگی لغو آن باقی مانده؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب به بیانیه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: خطوط قرمز را ترسیم کردیم و حتماً مصر هستیم که همه دستاوردهای هسته‌ای محفوظ بماند.
از تیم مذاکره‌کننده کشورمان این سوال باید پرسیده شود که غرب حاضر به پذیرش حقوق هسته‌ای ملت ایران شده؟
جالب‌تر از این منبع روسی اظهار‌نظری است «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه عمان مطرح کرده وی گفته مذاکرات به مسیری از پیشرفت رسیده است که بازگشت از آن سخت است.
روزنامه‌های مهم عُمان دیروز در سرمقاله‌های خود ضمن ابراز خوشبینی درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ این توافق را به سود ثبات و امنیت منطقه دانستند.
روزنامه «عمان» ضمن ابراز خوشبینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای نوشت، خوشبینی و چشم دوختن به پیروزی امری طبیعی است و نتایج مذاکرات هر چه باشد در پایان بر عهده طرف‌های مذاکره‌کننده است.
روزنامه «الرؤیه» عمان نیز با انتشار مطلبی تحت عنوان «خوشبینی موجه نسبت به ثمربخش بودن مذاکرات هسته‌ای» تصریح کرد، برگزاری این دور از مذاکرات به روشنی از میزان عمق روابط عمان با همه طرف‌ها خبر می‌دهد و حاکی از اصول خیرخواهانه‌ای است که سیاست خارجی عمان متکی بر این اصول است.
نکته‌ای که درگفته آقای بن علوی کمی‌نامفهوم است بازگشت از چه چیزی سخت است، شیپور منابع رسانه‌ای و محافل سیاسی از چند روز و هم‌اکنون در حین مذاکرات به گونه‌ای به صدا در آمده که هر بار خبری جدید در مورد شرایط و اتفاقاتی که قرار است در مذاکرات بیفتد مطرح می‌کنند اما تیم مذاکره‌کننده کشورمان همچنان سکوت اختیار کرده است.

خراسان

-تدوین لایحه تامین و توسعه امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور در دستور کار د ولت است
-روایتی از نقش رهبر انقلاب در مذاکرات هسته ای
-جرایم میلیاردی برای پرونده بزرگ پولشویی
-مسقط سکوت

کیهان

-تجلیل از نقش برجسته نوری مالکی در حفظ ثبات و استقلال عراق
-صدا و سیما از منتقدان دولتی تا فتنه گران طلبکار!
-توطئه نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران ناکام می ماند
-پرواز موفق آر.کیو 170

جمهوری اسلامی

-امضای 20 میلیارد دلار قرارداد برقی با شرکت های معتبر اروپایی در آینده نزدیک
-وزیر خارجه عمان:بر سرمسائل بزرگی توافق شده است
-وزیر خارجه عراق:ابوبکر بغدادی کشته شده است
-سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور احیا شد

جام جم

-وزیر ورزش:نمی توانم جلوی فساد در یک فدراسیون خاص را بگیرم
-تجلیل هیأت نظارت بر مطبوعات از جام جم
-انتقاد از خودروسازان بالا گرفت
-مجازات اسیدپاشی تشدید می شود

ایران

-بحث و گفت و گوهای داغ در غرفه موسسه ایران
-رویه کمک به دولت جدید عراق را ادامه دهید
-جزئیات کیفیت خودروهای داخلی اعلام شد
-تجلیل از سفیر اعتدال دینی

سیاست روز

-نمایش کارِ بزرگ سپاه با پرواز پهپاد RQ۱۷۰ کاملا ایرانی
-برچیدن تحریم‌ها مهم اما مهمتر از آن حق هسته‌ای ایران است
-خوشه‌های طلایی که برای بیگانگان نان می‌شود
-بارقه امیدی که دوباره زنده شد

رسالت

-تجلیل رهبر انقلاب از نوری مالکی:جلوگیری از آشفتگی در عراق کار بزرگی بود
-اژه ای:شواهدی نشان می دهد اسیدپاشی شخصی است
-شمارش معکوس برای سقوط دولت نتانیاهو
-جلوگیری از آشفتگی در عراق کار بزرگی بود

وطن امروز

-دعوت به قیام برای آزادی مسجد الاقصی
-سیاست بنزین داخلی را آلوده کرد
-خودکشی برادر آمنه بهرامی
-دوستانه ای در حد جنگ

عصر ایرانیان

-پول کی روش را نداریم بدهیم؛ بدهی های فدراسیون زیاد شده
-نتانیاهو:من دستور سرکوب فلسطنیان را دادم
-تداوم مذاکرات ایران در 1+5 در سکوت خبری
-در تهران مشکل کمبود آب نداریم

مردم سالاری

-هاشمی رفسنجانی:اختلافات مذهبی باعث عقب ماندگی می شود
-افزایش سطح همکاری تجاری بین ایران و عمان
-مذاکرات سه جانبه مسقط پایان یافت
-مرتضی پاشایی ممنوع الملاقات شد

همشهری

-مگان ثبت نام می کنند پراید تحویل می گیرند
-شگفتی سازی کاراته کارها در آلمان
-رکودشکنی زود هنگام مصرف گاز
-5 میلیون ایرانی دیابت دارند

شرق

-معاون معین گزینه احتمالی وزارت علوم
-پیام نفتی روحانی به امیر قطر رسید
-دانشگاه آزاد جمع اضداد است

نسل فردا

-لزوم ایجاد شهرک های سلامت در کنار دریاچه ها
-بازار کساد کلاه نمدی های در عصر مدرنیته
-آغاز دور جدید افزایش حقوق کارگران
-برنج و گوشت گران شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
۰
۰
نگران نباشید. تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان مرتباً همه موارد را به اطلاع مقام معظم رهبری گزارش می دهند و ایشان هم با درایت خود امور را رصد و رهبری می كنند پس دیگر نگرانی برای چیست؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها