هفته کتاب در برج میلاد با نمایشنامه خوانی «غزل کفر»

دژاکام: دلم می خواهد قصه هایم امروزی باشد

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب روز گذشته و در حالی که فقط چهار روز به برگزاری این دوره هفته کتاب باقی‌مانده است، بالاخره در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح برنامه‌های این رویداد فرهنگی پرداخت.
کد خبر: ۷۳۶۹۵۸
مهمانی کتاب در 50 هزار مدرسه

از میان مهم‌ترین اتفاقات این دوره می‌توان به برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه و برنامه‌ریزی برای معرفی یکی از شهرهای کشورمان به عنوان پایتخت جهانی کتاب اشاره کرد.

به گزارش جام‌جم، برزین ضرغامی، مدیرکل ارشاد استان تهران که دبیری بیست و دومین هفته کتاب را هم برعهده دارد به ارائه توضیحاتی درباره این رویداد فرهنگی پرداخت. او از صرفه‌جویی در هزینه‌های این دوره از هفته کتاب، افتتاح 50 هزار نمایشگاه کتاب در مدارس سراسر کشور و برگزاری اولین جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» خبر داد.

ضرغامی شعار بیست و دومین هفته کتاب را «ترویج کتاب، ترویج امید» اعلام کرد و گفت: بیست و دومین دوره هفته کتاب از بیست و چهارم آبان تا اول آذر در سراسر کشور برگزار می‌شود. در برگزاری برنامه‌های این دوره از هفته کتاب بیش از 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه مشارکت دارند که با احتساب مجموعه‌های آنها و بخش‌های غیردولتی، تعداد سازمان‌ها، مراکز و وزارتخانه‌های مشارکت‌کننده در هفته کتاب به بیش از 200 واحد خواهد رسید.

برگزاری جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب»

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب افزود: جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» هم در این دوره برگزار خواهد شد. براساس این طرح تعداد ده روستا در این ساز و کار مشخص و با معیارهایی دقیق مانند تعداد افراد باسواد، تعداد زنان و کودکان کتابخوان و فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی در آن روستاها، انتخاب و این استان‌ها به ارگان‌های مربوطه معرفی خواهد شد.

او در ادامه از برگزاری جوایز کتاب سال محیط‌زیست، کتاب سال دانشجویی و کتاب سال کشاورزی و قدردانی از کتابخوانان برتر، افتتاح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، هم‌اندیشی ناشران، برگزاری نشست‌های علمی مرتبط با نشر الکترونیک، قدردانی از صاحبان کتابخانه‌ها و تجلیل از اصحاب رسانه در هفته کتاب خبر داد.

به گفته دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نامگذاری روزهای هفته کتاب به این شکل خواهد بود؛ روز اول کتاب، مسجد و محرم، روز دوم کتاب، آگاهی و سبک زندگی، روز سوم کتاب، فرهنگ و صنعت، روز چهارم کتاب، مدرسه و دانشگاه، روز پنجم کتاب، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان حوزه نشر، روز ششم کتاب، مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی، روز هفتم کتاب و شهروند و روز هشتم کتاب، رسانه و فناوری‌های نوین. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه با اشاره به شعار سال 93 و تاکید آن بر اقتصاد مقاومتی، از کاهش قابل توجه هزینه‌های برگزاری هفته کتاب خبر داد و گفت: ما هزینه‌های هفته کتاب را جمع و جورتر کرده‌ایم و یکسری از فعالیت‌ها را به سازمان‌هایی که گرچه لزوما فرهنگی نیستند، اما اعتبارات و امکاناتی که بشود از آنها برای پیشبرد امور فرهنگی استفاده کرد، در اختیار دارند، واگذار کرده‌ایم.

تلاش برای معرفی پایتخت جهانی کتاب

او در این نشست از شرایط انتخاب یک شهر ایران برای معرفی به یونسکو به عنوان گزینه پایتخت جهانی کتاب توضیحاتی ارائه کرد.

ضرغامی در این باره گفت: شاید در انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب همه نگاه‌ها به سوی تهران باشد، اما ما براساس معیارهایی همه شهرها را بررسی می‌کنیم و در نهایت یک شهر برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب به یونسکو معرفی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره این‌که قبلا هم تهران به عنوان گزینه‌ای برای پایتخت جهانی کتاب معرفی شده، اما شانس انتخاب نداشته است، گفت: تلاش می‌کنیم با کمک شهرداری مواردی را که باعث امتیاز‌دهی می‌شود، لحاظ کنیم. دو سال پیش هم که تهران برای کسب این عنوان معرفی شده بود، امتیاز کمی نداشت. سعی می‌کنیم امتیازات منفی را برطرف کنیم و امیدواریم تهران یا یک شهر دیگر ایران بتواند این امتیاز را کسب کند.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: طی سال‌های قبل هم یکی دو بار تهران نامزد این عنوان شده است و امتیازاتش هم در حوزه زیرساخت‌های مرتبط با کتاب کم نبوده است، اما امسال فکر می‌کنم باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا فعالیت‌های شهرهای مختلف در رابطه با کتاب افزایش پیدا کند. این برنامه اقدام مشترکی بین شهرداری‌های کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این جلسه محسن رضایی، مشاور عالی دبیر هفته کتاب درباره وضع کتابخوانی در کشور گفت: باید اذعان کنیم هنوز آمار دقیق و جامعی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد و تمام آمارهایی که منتقل شده، منتج از مطالعات بخشی بوده و قابلیت تعمیم به کل جامعه را ندارد. عمیقا متاسفیم که هنوز نتوانسته‌ایم برآورد دقیقی از میزان مطالعه ایرانی‌ها داشته باشیم.

پایتخت جهانی کتاب

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این ‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی را برای برگزیده آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامه اختصاص داده‌ شده به کتاب و کتابخوانی است.

سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌هاست. سالی که شهر برگزیده عنوان پایتخت جهانی کتاب را داراست، از بیست و سوم آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا بیست و دوم آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.

پیش از این مادرید اسپانیا (۲۰۰۱)، اسکندریه مصر (۲۰۰۲)، دهلی‌نو هندوستان (۲۰۰۳)، آنتورپ بلژیک (۲۰۰۴)، مونترال کانادا (۲۰۰۵)، تورین ایتالیا (۲۰۰۶)، بوگوتا کلمبیا (۲۰۰۷)، آمستردام هلند (۲۰۰۸)، بیروت لبنان (۲۰۰۹)، لوبلیانا اسلوونی (۲۰۱۰)، بوئنوس آیرس آرژانتین (۲۰۱۱) و ایروان ارمنستان (۲۰۱۲) پایتخت جهانی کتاب بوده است.

تهران یک بار در سال ۲۰۰۶ و بار دیگر در سال ۲۰۱۱ برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضا داده ‌است که هر دو تقاضا رد شده‌ است. مسئولان درصددند امسال بتوانند یکی از شهرهای کشورمان که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری را در عرصه کتاب و کتابخوانی دارد، به یونسکو معرفی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها