نمایشگاه بیستم

روز آرام، روز آزار

بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در حالی افتتاح شد که شعار منتخب این رویداد، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۳۶۶۹۰
آزمون پیش روی رسانه‌ها

این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه مطبوعات در دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید، با انتخاب شعاری ویژه، بر آزادی مطبوعات در سایه قانونمداری پافشاری کرده است؛ چراکه «آزادی مسئولانه» با وجود هر واژه تزئینی دیگری جنبه کاربردی و عملیاتی دارد. واژه‌ای که آغاز و پایانش وظیفه اصلی هر رسانه است؛ آزادی‌ای که حق طبیعی و نیاز رسانه‌های گروهی به عنوان رکن چهارم دموکراسی در قالب خاستگاه افکار عمومی جامعه تعریف شده است و در هیچ‌یک از جوامع و کشورهای دنیا، حتی آنها که داعیه آزادی مطلق دارند، معنای بی‌قیدی و بی‌بندوباری نمی‌دهد و بیان این شعار چیزی جز نگاه منطقی و مدرن برای حرکتی رو به جلو در مطبوعات نمی‌تواند باشد.

بی شک، این واژه آشنا در کشور ما در چارچوب مکتب اسلام، قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوضوح بیان شده و رعایت این اصول، علاوه بر تحقق آزادی بیان برای رسانه‌های گروهی که حق طبیعی آنهاست، آرامش فکری و روانی افکار عمومی را نیز به ارمغان خواهد داشت.

همچنین شعار امسال معناگر همان فرمایش رهبر معظم انقلاب است که در دیدار با جمعی از مسئولان نظام، توصیه‌ای مهم به برخی جریان‌های سیاسی و مطبوعاتی داشتند و خطاب به آنها، تاکید کردند: «امنیت فکری و ذهنی برای مردم مهم است و نباید با طرح برخی مطالب بی‌مبنا و تکرار حرف‌های مطبوعات بیگانه با اعصاب و روان مردم بازی کرد».

بسیاری از مسئولان در بازدید از این نمایشگاه، دفاع از آزادی مطبوعات را بزرگ‌ترین حمایت تلقی کرده‌اند که مصداق دیگری از این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است که «هیچ‌گاه نباید از جریان مخالف تعجب و وحشت کرد یا خشمگین شد؛ بلکه باید با تقویت مبانی و استحکام موضع، وارد رقابت گفتمانی شد و دیدگاه مخالف را تحمل کرد.»

شکی نیست که نمایشگاه امسال آزمونی است هم برای دولت و هم برای رسانه‌ها تا بتوانند در بستر آن ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را در اجرای دقیق شعار عنوان شده و احقاق حقشان، در معرض دید و قضاوت مردم قرار دهند.

مرتضی فغانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها