گزارش جام جم آنلاین از بزرگترین رویداد رسانه ای کشور

نمایشگاه مطبوعات؛ نه سیاه، نه سپید، شاید خاکستری

نه خیلی خوب، نه خیلی بد ، این شاید بهترین توصیفی باشد که در دومین روز می شود از بیستمین نمایشگاه مطبوعات داشت ؛ نمایشگاهی که گرچه شمار زیادی از مردم از آن بازدید کرده اند اما جای مسئولان در آن تقریبا خالی است و کمتر چهره بنامی گذرش به حوالی آن می افتد.
کد خبر: ۷۳۶۵۵۲
نمایشگاه مطبوعات؛ نه سیاه، نه سپید، شاید خاکستری

به گزارش جام جم آنلاین، تا ساعاتی دیگر دومین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات که رسانه ای ها گاهی اصطلاحا به آن «بره کشان مطبوعات» می گویند، به پایان می رسد و حضور شمار زیادی از مخاطبان در این نمایشگاه نشان می دهد برگزاری آن برای مردم اهمیت دارد. با این حال، نمایشگاه هنوز کاستی هایی دارد که رفع نشدن شان شاید مخاطبان را نسبت به کیفیت برگزاری اش تا حدی دلسرد کند.

علت این که رسانه ای ها نمایشگاه مطبوعات را بره کشان می خوانند این است که در حقیقت این نمایشگاه مهمترین فرصت آنها برای نمایش دادن توانایی ها و قابلیت های شان به مخاطبان و جذب بیشتر مردم است اما نشان دادن این قابلیت ها نیز به ابزاری احتیاج دارد مثلا رسانه ها باید برای انتشار خبرهای شان به اینترنت به عنوان ابتدایی ترین ابزار دسترسی داشته باشند حال آن که از نخستین روز نمایشگاه ، اینترنت قطع شده است.

با این حال، گرچه شاید بیستمین نمایشگاه مطبوعات هم مانند نمایشگاه های پیشین نقص هایی دارد ولی این وضع به معنای به هم ریختگی کامل آن نیست و وضعیتی شبیه به آن در برخی نمایشگاه های سال های گذشته نیز رخ داده است.

اگر منصفانه نگاه کنیم نمی توان برآیند کلی نمایشگاه بیستم را به دلیل کاستی هایی که دارد، کاملا هیچ حساب کرد. به عبارت دیگر، اوضاع آن نه سیاه سیاه است و نه سپید سپید هرچند برخی خبرگزاریها از ساعات اولیه نخستین روز برگزاری و حتی پیش از افتتاح نمایشگاه، با انتشار اخبار صرفا منفی تلاش کرده اند اوضاع داخل آن را به شدت آشفته نشان دهند.

سید اکبر یعقوبی مدیر روابط عمومی روزنامه جام جم که سابقه حضور در هفت دوره برگزاری نمایشگاه مطبوعات را به عنوان مسئول غرفه داشته است، در این باره می گوید: از دیدگاه من، شرایط نمایشگاه بیستم مطبوعات به آن بدی که توصیف می کنند، نیست و برخی اخبار در باره آن، صرفا سیاه نمایی است.

وی انتشار گزارشهایی مبنی بر اینکه از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه، فرصتی برای ساخت غرفه به روزنامه ها داده نشده بود یا اینکه درهای متروی مصلی برای ورود به نمایشگاه بسته است، از جمله مطالبی بیان کرد که پایه درستی ندارد.

یعقوبی گفت: از شنبه هفته گذشته مدیران ارشد خبرگزاری ها و روزنامه ها از طریق پیامک مطلع شده بودند که درهای نمایشگاه برای ساخت غرفه به روی آنها باز است و اینکه برخی مدعی شده اند مطبوعات مجبور بوده اند در ایام عاشورا و تاسوعا به ساخت غرفه بپردازند، چندان صحت ندارد.

وی افزود: رسانه ها یک هفته فرصت غرفه سازی داشتند. با این حال، در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز به آنها اجازه داده شده بود اگر از برنامه کاری ساخت غرفه عقب مانده اند، به کارشان ادامه دهند.

مسئول غرفه روزنامه جام جم در عین حال اذعان کرد که وضعیت اینترنت نمایشگاه در طول دو روز گذشته با مشکل مواجه بوده و از آنجا که دسترسی به اینترنت برای خبرگزاری ها و روزنامه ها بسیار مهم است، باید قبلا امکان وقوع چنین مشکلاتی پیش بینی و از آنها جلوگیری می شد تا فرایند خبر رسانی مختل نشود.

یک نقطه ضعف بزرگ دیگر نمایشگاه بیستم، حضور کمرنگ مسئولان دولتی در نمایشگاه مطبوعات است به طوری که پس از افتتاح نمایشگاه در ساعت 15 روز گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مقامهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمتر مسئولی پا به نمایشگاه گذاشته و یا مشتاق بوده است از آن دیدن کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها