رییس مرکز تجارت جهانی ایران:

برخی رسانه ها رانت خوار شده اند

رییس مرکز تجارت جهانی ایران مدعی شد برخی رسانه های تخصصی برای پوشش اخبار حوزه اقتصاد دچار آفت «رانت خواری» شده اند و حاضر نیستند اخبار و گزارشهای اقتصادی را بصورت جامع و بی طرفانه منتشر کنند.
کد خبر: ۷۳۶۵۲۸
برخی رسانه ها رانت خوار شده اند

محمدرضا سبزعلیپور امروز یکشنبه در جریان بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: « رانت در برخی رسانه ها به حدی نفوذ کرده است که برخی اخبار صرفا برای تبلیغ یک صاحب قدرت اقتصادی در رسانه ها منتشر می شود و موثق نیست. »

وی افزود: در ایران رسانه ها برای فعالیت ناچارند به قدرتی اقتصادی برای انتشار و سرپا ماندن وابسته باشند و بنابر این، تیغ نقد برخی از آنها برای تامین کنندگان سرمایه شان برنده نیست و این موضوع پاشنه آشیل عملکرد رسانه ها به حساب می آید.

سبزعلیپور تصریح کرد: در مجموع، هنوز حوزه اقتصادی در رسانه ها به اندازه کافی قوی نیست و اخبار کمی به آن اختصاص می دهند.

به عقیده وی، یکی از دلایل مهجور ماندن بخش اقتصاد در مطبوعات و رسانه های ایران آن است که هنوز بسیاری از کلمات تخصصی این حوزه برای جامعه ناملموس است و خبرنگاران متخصص و آشنا به زبان علم اقتصاد نیز اندک شمارند.

مرکز تجارت جهانی ، یک سازمان بین المللی و اقتصادی است که مقر آن در نیویورک قرار دارد. برجهای دوقلوی نیویورک که در حادثه انفجارهای تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی منهدم شد و تهاجم امریکا به افغانستان و عراق را به دنبال داشت، محل استقرار سازمان مذکور بود. با تخریب برجهای دوقلو، قرار است برجهای هفتگانه مرکز تجارت جهانی در سال آینده به بهره برداری برسد.

این مرکز که اکنون بیش از 60 سال سابقه فعالیت دارد، در 110 کشور جهان دارای شعبه است و 750 هزار شرکت در آن عضویت دارند. مرکز تجارت جهانی ایران در سال 1375 راه اندازی شده اما به عقیده سبزعلیپور هنوز نتوانسته است جایگاه بالایی در سازمانها و مراکز تصمیم گیری کشور برای خود باز کند.

در حالی که کار سازمان تجارت جهانی وضع قوانین، تعرفه و تجارت است و وزرای اقتصاد، بازرگانی و صنایع کشورهای عضو در آن شرکت می کنند، مرکز تجارت جهانی فقط خدمات بازرگانی به صاحبان صنایع و تجارت و فعالان اقتصادی ارایه می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها