روحانی در مراسم آغاز ایمن سازی با واکسن پنجگانه:

طرح تحول نظام سلامت تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه می‌یابد

شیوه‌نامه اجرایی برخورد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر ابلاغ شد که این دستورالعمل از امروز لازم‌الاجراست

جریمه زیرمیزی پزشکان؛ کسر از حقوق تا محرومیت از طبابت

قرار است از امروز گام سوم طرح تحول نظام سلامت در همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی اجرا شود؛ گام مهمی که می‌خواهد بساط زیرمیزی را از نظام سلامت کشور برچیند.
کد خبر: ۷۳۵۲۲۶

بر همین اساس، وزیر بهداشت پیرو سیاست‏های کلی سلامت و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت، «شیوه‌نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت» را ابلاغ کرد که این شیوه‌نامه از امروز اجرایی خواهد شد.

این شیوه‌نامه، نوع برخورد و میزان محکومیت پزشکان متخلف در مراکز درمانی دولتی یا غیردولتی را مشخص کرده است و در حقیقت، از امروز هرگونه تخلفی از سوی پزشکان، مجازاتی براساس این شیوه‌نامه خواهد داشت.

آن‌گونه که مهر گزارش داده، براساس این شیوه‌نامه هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیات وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورتحساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه‌های مصوب هیات وزیران از سوی سازمان‌های بیمه‌گر یا سایر سازمان‌های خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت، تخلف محسوب می‌شود.

براساس این شیوه‌نامه، در صورت وقوع تخلف در هریک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازات‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

براساس این شیوه‌نامه، همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شکایت در سایت اینترنتی www.1690.ir شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت کنند.

شروع رسیدگی به شکایات از طریق دریافت اطلاعات از سامانه تلفنی یا اینترنتی، یا مراجعه شاکی، یا گزارش مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

شکایات مزبور پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روز کاری، ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکمیل مستندات و تهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می‌شود و کمیته کارشناسی حداکثر ظرف ده روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می‌کند.

البته در صورتی که پزشکی که از او شکایت شده است، کارمند (رسمی، پیمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رئیس دانشگاه یا رئیس سازمان مربوط در استان ارجاع می‌شود.

مراجع رسیدگی به این شکایت‌ها نیز شامل هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور درمانی و بهداشتی، هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیات‌های انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌هاست که پس از صدور رای علاوه بر روش‌های قانونی موجود، از طریق سامانه هم به شاکی اطلاع‌رسانی می‌شود.

تفکیک محکومیت پزشکان در مراکز دولتی و خصوصی

وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در اعمال اختیارات قانونی خود، مجازند که برای تخلف مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازاتی مثل جلوگیری از صدور پروانه جدید به منظور توسعه مرکز، لغو پروانه مسئول فنی، کاهش امتیاز یا درجه اعتباربخشی، موافقت نکردن با توسعه تجهیزات سرمایه‌ای و لغو قرارداد از سوی بیمه‌های پایه و تکمیلی را اعمال کنند.

همچنین برای تخلف مراکز دولتی وابسته به دانشکده‌های علوم پزشکی نیز مجازات‌هایی مثل قطع پاداش و امتیازهای مدیریتی رئیس و سایر مدیران بیمارستان، لغو پروانه مسئول فنی، عزل رئیس و سایر مدیران بیمارستان و معرفی مدیران به هیات‌های تخلفات اداری کارکنان یا هیات‌های انتظامی اعضای هیات علمی درنظر گرفته شده است.

برای تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی نیز مجازات‌هایی مثل ارجاع پرونده به هیات انتظامی نظام پزشکی شهرستان، ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات حکومتی، تمدید نشدن پروانه مطب از سوی نظام پزشکی، لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی، تائید نشدن صلاحیت حرفه‌ای برای تاسیس مراکز درمانی، لغو قرارداد بیمه‌های پایه و تکمیلی از سازمان‌های بیمه‌گر و گزارش برای تشکیل پرونده ویژه در دوایر مالیاتی اداره دارایی پیش‌بینی شده است.

در مورد تخلف پزشکان شاغل در مراکز دولتی وابسته به دانشکده‌های علوم پزشکی هم پیش‌بینی شده است که علاوه بر اعمال اقدامات انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه، مجازات‌های دیگری مثل ارتقا پیدا نکردن مرتبه و ترفیع پایه پزشکان عضو هیات علمی، ترفیع پیدا نکردن پایه پزشکان غیر هیات علمی و انتصاب نشدن در سمت‌های مدیریتی دانشگاه (مثل معاونت دانشگاه، ریاست یا معاونت دانشکده‌ها، مدیریت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، ریاست یا معاونت شبکه بهداشت درمانی، ریاست یا معاونت بیمارستان، مدیریت گروه یا ریاست بخش) اعمال شود.

همچنین برای این گروه از پزشکان متخلف، عضو نشدن در شوراها و کمیته‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، هیات‌های بورد تخصصی و فوق تخصصی، ریاست و دبیری همایش‌های علمی و عضویت در هیات‌مدیره انجمن‌های علمی تخصصی، موافقت نشدن با ماموریت‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی، کاهش یا قطع پاداش‌های مالی و کارانه بیمارستانی، جابه‌جایی محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی و اعمال مجازات‌های دیگری مثل کسر حقوق و فوق‌العاده شغل و انفصال موقت از شغل از یک ماه تا یک سال درنظر گرفته شده است.

محرومیت پزشکان زیرمیزی‌بگیر از طبابت

همچنین معاون درمان وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با ایسنا، به برخی دیگر از مفاد این شیوه‌نامه اشاره کرد و گفت: شورای عالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده که مجازات‌های تخلفات تعرفه‌ای از بند «د» قانون این سازمان اعمال شود که شامل سه ماه محرومیت از طبابت است. یعنی در صورت اثبات اولین تخلف تعرفه‌ای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت را از سوی دادگاه نظام پزشکی به دنبال خواهد داشت.

محمد آقاجانی تصریح کرد: تکرار تخلف نیز شامل بندهای بعدی قانون می‌شود که شامل محرومیت‌های طولانی‌تر و نهایتا محرومیت دائم از طبابت است. البته این جرایم جدا از جرایم نقدی است که از سوی سازمان تعزیرات حکومتی اعمال خواهد شد.وی تاکید کرد: از امروز پرداخت هر گونه وجهی در مطب بابت حق‌العلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع بوده، تخلف است و باید در قبال هزینه‌ها رسید ممهور به مهر بیمارستان به بیمار ارائه شود.

در مجموع از امروز نباید پولی خارج از تعرفه از بیمار اخذ شود. از سوی دیگر، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز از اعلام آمادگی این سازمان برای برخورد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر خبر داد و به مهر یادآور شد: ایجاد یک انضباط مالی در فرآیندهای ارائه خدمات و تعامل دوسویه بین بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات، میزان پرداخت‌ها در بخش خصوصی را نیز کاهش می‌دهد. ضمن این‌که با همیاری جامعه پزشکی و انجمن‌های تخصصی، بساط تعرفه‌های غیرمتعارف نیز برچیده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها