وصف پسر مثله شده از وحشیگری داعش+ گزارش تصویری

دست و پایم را با ساتور قطع کردند

آنها در صف نخست سر بریدن مخالفان و یا به صلیب کشیدن مسیحیان در شهر رقه (مرکز حکومت داعش در سوریه) بارها دیده شده‌اند.
کد خبر: ۷۳۴۱۰۹
کودکان در مدرسه خلیفه سر بریدن می‌آموزند

زمانی‌که یک داعشی در میدان نبرد مجروح می‌شود، از آنها برای تامین خون مجروحان استفاده می‌شود. به آنها می‌آموزند تا مهاجمان انتحاری باشند. این جملات شرح حال کودکانی است که قرار است نسل بعدی سربازان داعش را تشکیل دهند.

به گزارش جام‌جم، مجله آمریکایی فارین پالسی بتازگی در گزارشی به موضوع نگاه ویژه رهبران و اعضای گروه تروریستی داعش به کودکان و نوجوانان پرداخته است. اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد تعداد کودکان داعش در دست نیست، اما ماجراهای تعریف شده از سوی آواره‌شدگان و مدارک جمع‌آوری شده توسط سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشری و خبرنگاران، حاکی از گسترش روز افزون استفاده داعش از کودکان است. البته موضوع کودکان سرباز پدیده تازه‌ای نیست و در جنگ‌های قبایلی در آفریقا بارها از این افراد استفاده شده است.

این مبارزان نوجوان و جوان می‌توانند تهدیدی خطرناک در بلندمدت باشند زیرا آنها از زندگی طبیعی خود در میان کودکان و فضای مدارس دور شده و در مقابل ماشین تبلیغاتی قرار گرفته‌اند که هدف آن مقدس نشان دادن جنایت‌های داعش و کشته شدن در این راه است.

اردوگاه‌هایی برای شستشوی مغزی

پسران کودک و نوجوانی که از سوی داعش ربوده شده و یا داوطلبانه به این گروه می‌پیوندند، به اقتضای سن خود به اردوگاه‌های مختلف نظامی و مذهبی فرستاده می‌شوند. از اصول شریعت گرفته تا استفاده از سلاح‌های مختلف از جمله مسائلی است که در این اردوگاه‌ها به کودکان آموزش می‌دهند. بنا به گزارش وب‌سایت سوریه دیپلی (فعال در پوشش اخبار درگیری‌های سوریه) در برخی از این اردوگاه‌ها حتی به کودکان عروسک‌هایی داده می‌شود تا آنها شیوه سر بریدن را بیاموزند.

یکی دیگر از ابعاد سرنوشت شوم این کودکان را شلی وایتمن، مدیر اجرایی مرکز رومئو دالیر (فعال در زمینه کودکان سرباز) بازگو می‌کند. بنا به گفته وایتمن، داعش از برخی از این کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و گاهی اوقات برای تامین خون از آنها استفاده می‌شود.

شاهدانی از دو شهر موصل و تلعفر در عراق به بازرسان سازمان ملل اعلام کردند کودکانی را دیده‌اند که با وجود سن بسیار پایین، یونیفورم مخصوص داعش را پوشیده و به گشت‌زنی در خیابان‌ها و دستگیری شهروندان می‌پردازند. بر اساس این گزارش، در منطقه الشرقاط در استان صلاح‌الدین نیز نوجوانان زیادی از اعضای داعش مسئولیت برپایی ایست‌های بازرسی را بر عهده دارند.

ابراهیم رقاوی، جوان بیست و دو ساله‌ای است که تا یک ماه پیش در سوریه زندگی می‌کرد. او به کمک سه نفر دیگر خارج از سوریه و 12 نفر از شهروندان رقه صفحه‌ای را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به نام «رقه به آرامی در حال جان سپردن است» به راه انداخته است. او در مصاحبه با فارین پالسی به این موضوع اشاره داشت که داعش به استخدام کودکان و نوجوانان در ساختار خود سرعت و شدت بیشتری بخشیده است.

او می‌گوید نوجوانانی که در رقه توسط داعش آموزش می‌بینند، به سرعت به کوبانی فرستاده شده تا با کردهای این منطقه بجنگند. به دلیل وجود فقر گسترده در رقه، داعش خانواده‌ها را متقاعد می‌کند که در صورت دریافت هزینه‌ای ناچیز فرزندانشان را به عضویت این گروه درآورند. گاهی نیز خود داعش با برگزاری نشست‌های عمومی در سطح شهر، به طور مستقیم شروع به یارگیری از میان این کودکان می‌کند. با توجه به بسته بودن تمام مدارس در رقه، این یارگیری‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌شود. برخی از این اردوگاه‌های موجود در رقه عبارتند از: اردوگاه الزرقاوی، اردوگاه اسامه بن لادن، اردوگاه الشرکراک، اردوگاه الطلائیه و اردوگاه الشریعه. بنا به گفته رقاوی، تنها در اردوگاه الشریعه بین 250 تا 300 نفر وجود دارند که سن تمام آنها زیر 16 سال است. با وجود این شواهد در سوریه، اما مدارک کمی در مورد وجود کودکان در اردوگاه‌های نظامی در عراق وجود دارد. فرد آبراهامز، مشاور مخصوص دید‌بان حقوق بشر در این زمینه با ایزدی‌هایی مصاحبه کرده که توانسته‌اند از چنگال داعش فرار کنند. یکی از همین ایزدی‌ها به آبراهامز گفته بود که داعش 14 پسر بین هشت تا دوازده ساله را در محل سکونت او در سنجار انتخاب کرد و به اردوگاه‌هایی فرستاد تا جنگ را بیاموزند.

استفاده از کودکان برای اهداف آینده

شبکه خبری وایس نیز تابستان امسال مستندی در مورد زندگی تحت سایه داعش پخش کرد. قسمت دوم این مستندها مربوط به استفاده داعش از کودکان برای اهداف آینده خود است. در قسمتی از این ویدئو، یک کودک 9 ساله می‌گوید قرار است پس از ماه رمضان به یک اردوگاه آموزشی فرستاده شود تا شیوه استفاده از سلاح کلاشینکف را بیاموزد. سخنگوی داعش در این ویدئو اظهار کرد که نوجوانان زیر 16 سال به اردوگاه‌های مذهبی رفته تا اصول شریعت را بیاموزند و افراد بالای 16 سال نیز به اردوگاه‌های نظامی برده می‌شوند.

همچنین در این ویدئو یک مرد بلژیکی نشان داده می‌شود که با فرزند شش ساله‌اش بتازگی وارد شهر رقه شده است. وقتی خبرنگار وایس از این کودک می‌پرسد که دوست داری در آینده عامل انتحاری شوی یا یک نیروی جهادی، کودک گزینه دوم را انتخاب می‌کند. این کودکان علاوه بر این‌که به اجبار در مسیر افراطی شدن گام بر می‌دارند، روزانه شاهد موج زیادی از خشونت‌ها هستند. رقاوی عکس‌هایی را نشان می‌دهد که کودکان زیادی در حال تماشای به صلیب کشیده شدن چند جوان مسیحی در رقه هستند. به عقیده او این کودکان آن‌قدر شاهد این‌گونه اعدام‌ها بوده‌اند که دیگر بریده شدن سر یک انسان از بدنش برای آنها وحشت آفرین نیست. نتیجه تمام این اقدامات را می‌توان در همین یک جمله رقاوی مشاهده کرد: داعش با این‌گونه اقدامات، کودکی، قلب و روح پاک این کودکان را از بین می‌برد.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جلال
Netherlands
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
۰
۰
زیاد پز ندین عموزاده های ایرانیشان هم در محافل اصفهان آموزش اسید پاشی می بینند.

نیازمندی ها