امروز با حضور معاون رئیس‌جمهور صورت می​گیرد

آغاز طرح انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: طرح انتقال آب مورد نیاز حیات‌وحش جزایر دریاچه ارومیه از طریق لوله‌کشی امروز با حضور معاون رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۷۳۳۲۰۷

حسن عباس‌نژاد با بیان این‌که طرح انتقال آب از طریق لوله‌کشی به جزایر دریاچه ارومیه به طول 19 کیلومتر و با اعتباری حدود 20 میلیارد ریال اجرا می‌شود، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در اجرای این طرح آب مورد نیاز حیات‌وحش جزایر دریاچه ارومیه از ساحل منطقه حفاظت شده «رشکان» به میزان نیم لیتر در ثانیه به این جزایر بویژه جزیره اشک انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به این که آب مورد نیاز برای حیواناتی که در جزایر دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند، هم‌اکنون از طریق چشمه‌های آب شیرین در جزایر کبودان و اشک و نیز نزولات جوی فراهم می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح، مشکل تامین آب حیات‌وحش این جزایر بویژه در فصل‌های گرم سال به صورت کامل مرتفع می‌شود.مدیرکل حفاطت محیط‌زیست آذربایجان غربی یادآور شد: دبی چشمه‌های آب شیرین جزایر دریاچه ارومیه بر اثر خشکسالی‌های اخیر کم شده است، به همین دلیل برای تامین آب در این مناطق علاوه بر انتقال آب از طریق لوله‌کشی، طرحی نیز با عنوان سطوح آبگیر در این جزایر به اجرا گذاشته شده است که با بهره‌گیری از یک شیوه نوین، بارش‌های سطح حوزه جمع‌آوری و پس از ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این مسئول، این دو طرح جزو طرح‌های تعریف شده برای احیای دریاچه ارومیه است که با همکاری استانداری آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده است.

عباس‌نژاد همچنین با اشاره به سفر ابتکار، رئیس محیط‌زیست کشور به استان آذربایجان غربی، بازدید از اقدامات به عمل آمده درباره توسعه کشاورزی پایدار که در جهت احیای دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد را یکی از اهداف سفر وی به این استان عنوان کرد.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: بازدید از طرح آموزش جوامع زنان روستایی و بازدید از تمام اقدامات و طرح‌هایی که محیط‌زیست استان درباره احیای دریاچه ارومیه انجام داده و در حال انجام است، از دیگر اهداف این سفر است.

جزایر دریاچه ارومیه با داشتن 250 تا 300 راس گوزن زرد ایرانی، 1500 راس قوچ و میش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان یکی از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش کشور محسوب می‌شود.در همین حال ایلنا از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای افتتاح مرکز هماهنگی، پایش و آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی این طرح را یکی از طرح‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط‌زیست معرفی کرد و گفت: در این مرکز ایجاد شبکه پایش مستمر منابع زیست بوم (آب، اقلیم، اراضی، پوشش گیاهی و حیات جانوری) انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها