اجرای قانون جدید «آیین دادرسی کیفری» از تابستان

آمار پرونده‌های محاکم قضایی نگران‌کننده است

نمایندگان مجلس نحوه پرداخت دیه به آمر به معروف و ناهی از منکر در صورت عدم شناسایی جانی و یا عدم تمکن مالی وی را مشخص کردند.
کد خبر: ۷۳۲۵۰۹
نحوه پرداخت دیه به آمر به معروف مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را ادامه دادند و ماده 14 این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب این مصوبه مجلس، مقرر شد در مواردی که نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر جنایتی واقع شود و جانی شناسایی نشود و یا در صورت شناسایی به دلیل عدم تمکن مالی، ناتوان از پرداخت دیه در مهلت مقرر باشد، در صورت تقاضای دیه از سوی مجنی‌علیه یا اولیای دم حسب مورد دیه از محل ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث مصوب 23 دی 1347 و اصلاحات بعدی آن پرداخت می‌شود.

بهارستان‌نشینان همچنین در تبصره این ماده مقرر کردند که هرگاه جانی شناسایی شود یا تمکن مالی پیدا کند صندوق مووضع این ماده می‌تواند رأسا به قائم‌مقامی مجنی‌علیه نسبت به وصول دیه و خسارات مربوطه از طریق محاکم قضایی اقدام کند.

وکلای ملت این ماده با 135 رای موافق، 12 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.

وزارت خارجه اتباع خارجی را "قبل از ورود به کشور" از شئون اسلامی آگاه کند

نمایندگان مجلس وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی موظف به آگاه کردن اتباع خارجی قبل و حین ورود به کشور نسبت به رعایت شئون اسلامی شد.

بهارستان‌نشینان با تصویب ماده 13 این طرح، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط را موظف کردند که اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شئون اسلامی آگاه کنند.

نمایندگان مجلس ماده مذکور را با 113 رای موافق، 53 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.

شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر

وکلای ملت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی را مکلف کردند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کنند.

براساس ماده 11 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، بهارستان‌نشینان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری‌ها و سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی را مکلف کردند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی فراهم کنند.

این ماده با 158 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

سازمان‌های مردم‌نهاد برای حمایت از آمران به معروف مجاز به اعلام جرم شدند

نمایندگان مجلس مصوب کردند که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعلام جرم کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خود و در جریان ادامه رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ماده 15 این طرح را به تصویب رساندند.

براساس این ماده، سازمان‌های مردم‌نهادی که اساسنامه آنها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به ثبت رسیده، می‌توانند در مورد جریان ارتکابی موضوع قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعلام جرم کرده و در تمام مراحل دادرسی جهت اقامه دلیل شرکت کنند.

این ماده با 117 رای موافق، 15 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها