برای کشور ما که روزانه هفت تا ده نفر به دلیل پیدا نکردن عضو پیوندی فوت می‌کنند، خبر پیوند قلب مرده به یک بیمار در استرالیا، می‌تواند خبری امیدوارکننده باشد.
کد خبر: ۷۳۱۱۰۱

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، جراحان استرالیایی برای نخستین‌بار در جهان موفق شدند یک قلب مرده را به بدن یک بیمار پیوند بزنند. گفته می‌شود با کمک این روش، شمار نجات‌یافتگان جراحی پیوند قلب، 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.

در گذشته عمل پیوند قلب فقط با اهدای قلب زنده بیماران مرگ مغزی امکان داشت، اما با این روش جدید فعلا سه جراحی پیوند قلب ـ با استفاده از قلب‌ مرده بیمارانی که قلب آنها 20 دقیقه از کار افتاده بود ـ انجام شده است.

دو نفراز این بیماران که جراحی پیوند قلب مرده انجام داده‌اند، سلامتی‌شان را به دست آورده‌اند و بیمار سوم هم تحت مراقبت‌های ویژه است.

رئیس بخش پیوند قلب و ریه بیمارستان «سنت وینسنت» نیز عنوان کرده که حدود 20 سال روی این پروژه کار کرده‌اند.

او در تشریح این عمل جراحی توضیح داده است: به دنبال این بودیم تا ببینیم قلب پس از باز ایستادن از حرکت چقدر می‌تواند به حیات ادامه دهد؛ سپس با استفاده از تکنیکی به نام «قلب در جعبه ماشینی» آن را دوباره احیا کردیم. در این تکنیک خون موجود در قلب را پیش از قرار دادن در داخل ماشین به کلی استخراج کردیم و سپس قلب را در داخل ماشین گرم کردیم که دوباره شروع به تپیدن کرد. هر یک از قلب‌ها به مدت چهار ساعت داخل این ماشین‌ها قرار گرفتند تا آماده پیوند باشند.

گرچه این روش تازه می‌تواند امیدها را در دل بیماران ایرانی نیازمند به پیوند قلب زنده‌تر کند، اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت، اگر فقط 20 درصد خانواده‌های ایرانی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند، با اهدای عضو موافقت‌کنند، در آن صورت دیگر هیچ بیمار نیازمند به پیوند عضو در کشور نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها