رئیس اتحادیه باغداران: امسال کمبود مرکبات نداریم

رئیس اتحادیه باغداران گفت: تنوع و تولید کمی و کیفی انواع مرکبات و محصولات باغی آن‌قدر زیاد است که سرمازدگی سال گذشته و کاهش نسبی پرتقال، نمی‌تواند باعث کمبود شود.
کد خبر: ۷۳۱۰۱۲

به گزارش ایسنا، مجتبی شادلو افزود: در توسعه بخش باغبانی کشور رشد قابل توجهی طی سال‌های گذشته داشته‌ایم که این‌روند همچنان ادامه دارد. گرچه ممکن است به دلیل مشکلاتی که در سال گذشته به وجود آمد و سرمازدگی که آسیب بسیاری به باغ‌های غرب استان مازندران وارد کرد، بخشی از تولید پرتقال تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وی گفت: حتی اگر تولید پرتقال در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد، در سال‌های گذشته آن‌قدر هدررفت این محصول بالا بوده که کمبودی برای امسال در پرتقال وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: تولید مرکبات و دیگر محصولات باغی از جمله کیوی، نارنگی، لیموشیرین، انار، سیب و... آن‌قدر توسعه و رشد داشته است که براحتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای پرتقال حتی در صورت کمبود این محصول باشد.

شادلو تاکید کرد: از نظر تامین و تنوع انواع محصولات باغی آن‌قدر وضع مناسب است که هیچ نیازی به واردات نداریم و نباید سرمازدگی و آسیب دیدن باغ‌های استان مازندران در سال گذشته را بزرگ‌نمایی کنیم که موجب فرصت‌طلبی و سودجویی برخی دلالان شود.به دلیل بارش‌های سنگین برف در سال گذشته و آسیب‌دیدگی درختان مرکبات از جمله نارنگی، پرتقال و گریپ‌فروت از سوی برخی از مسئولان ذی‌ربط اعلام شد که امسال با کمبود این نوع محصول روبه‌رو خواهیم بود، حتی رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات کشور اعلام کرده بود، ولی درخت کیوی امسال پربار بوده و در فصل زمستان به دلیل این‌که درختان کیوی به خواب می‌روند، آسیبی ندیدند.

سید حسین مهاجران با بیان این‌که درختان مرکبات در جنوب کشور جوابگوی نیاز کل کشور نیست، درباره راهکارهای این کمبود برای سال جاری گفت: ما در این زمینه دو ایستگاه همسایه داریم و می‌توانیم از نارنگی پاکستان و پرتقال مصر، ترکیه و آفریقا که قیمت‌هایشان خیلی بالا نیست برای مصرف مرکبات کشور استفاده کنیم. وی ادامه داد: مرکبات کشورهای همسایه در کنار مرکبات جنوب کشور تقریبا می‌تواند به عنوان جایگزین درختان شمال، بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها