سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کمیت‌گرایی بدون توجه به کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی در دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: مقابل افزایش بدون کیفیت رشته‌ها و مراکز دانشگاهی می ایستم.
کد خبر: ۷۲۸۷۸۴
جلوی افت کیفیت دانشگاهها را می گیریم

محمدعلی نجفی در نشستی با هیات رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه شیراز با اشاره به این‌که در وزارت علوم با مشکلاتی به جامانده از دوران گذشته روبه‌رو هستیم که بخشی از تلاش‌ها باید صرف اصلاح اشتباهات گذشته شود، افزود: این بدان معنا نیست که زحمات و اقدامات مثبت در گذشته را نادیده بگیریم، اما کمیت‌گرایی در آموزش عالی کشور در دولت قبل بدون توجه به کیفیت آموزش از مشکلات فراروی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

نجفی تصریح کرد: با وجود گسترش کمی دانشگاه ها، هنوز هم عده ای در کشور دنبال ایجاد دانشگاه‌های جدید هستند، اما این موضوع در سیاست‌های کاری وزارت علوم جایی ندارد چرا که افزایش کمیت با کیفیت پایین رشته های دانشگاهی به نفع کشور نیست.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 250 هزار صندلی خالی دانشگاه‌ها پس از برگزاری آزمون سراسری امسال گفت: 160 هزار صندلی خالی به دانشگاه پیام نور و بقیه به دیگر مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثیر کاهش قابل توجه شمار دانشجویان به‌دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند تا از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه‌ها را اداره کنند.

نجفی افزود: برخی مراکز عنوان می‌کنند که اگر این امر محقق نشود ورشکسته می‌شوند، اما ما در وزارت علوم جلوی این خواسته‌ها ایستاده ایم و نمی‌خواهیم دانشجوی بی‌کیفیت به جامعه عرضه کنیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که به‌دنبال تمرکززدایی در آموزش عالی کشور هستیم، تصریح کرد: بنا داریم اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و در این راستا، آیین‌نامه‌های شورای عالی برنامه‌ریزی و شورای گسترش تنظیم شده که اختیارات دانشگاه‌ها را در رابطه با مسائل آموزشی و اداری افزایش می‌دهد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كارشناس ارشد میراث قم
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
۰
۰
شما اگه خیلی مدیر قوی بودید میراث فرهنگی را درست می كردید و مدیران رد صلاحیت شده و جناحی و بدون برنامه را انتصاب نمی كردید. از انتصاب مدیر انفصال خورده در استان قم هنوز كاركنان در رنج هستند ولی انگار گوش شنوایی نیست. چی فكر می كردیم چی شد.
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
۰
۰
شما فعلا سرپرست هستید، لطفا در حد وظیفتان حرف بزنید.

نیازمندی ها