علوی: داعش در​چتر اطلاعاتی ما قرار دارد

همزمان با سی‌امین سالگرد تشکیل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در نشست خبری، اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) برای حفظ امنیت کشور را تشریح و تاکید کرد که وزارت اطلاعات با هر اقدامی که باعث خدشه‌دار شدن امنیت و وحدت شود، برخورد می‌کند.
کد خبر: ۷۲۷۶۱۳

به گزارش جام‌جم، علوی دیروز در کنفرانس خبری با بیان این‌که هر کسی که در جهت دامن زدن به اختلاف میان مسلمانان عمل کند، در زمین دشمن بازی کرده است، گفت: برای ما تفاوت نمی‌کند که این افراد از میان شیعیان باشند یا از میان اهل تسنن یا دیگر فرقه‌های مذهبی؛ وزارت اطلاعات در قبال اقدامات افراطی و تفرقه‌افکنانه بیکار نمی‌نشیند، بویژه این‌که عناصر افراطی به صورت دانسته یا ندانسته به دام سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌افتند.

وی با اشاره به برخورد چندی قبل وزارت اطلاعات با برخی کانال‌های تلویزیونی که برنامه‌های تفرقه‌افکنانه پخش می‌کردند، گفت: سرویس اطلاعاتی انگلیس با دو سه واسطه با این کانال‌ها ارتباط برقرار کرده بود و هزینه‌های ایجاد تفرقه و اختلاف میان مذاهب را تامین می‌کرد.

علوی تاکید کرد: اگر جریان‌ها و رسانه‌ها ابزار دست دشمنان قرار گیرند، بی‌تفاوت نمی‌نشینیم و با رصد کردن آنها، ارتباطاتشان را کشف و در موقع لازم اقدام می‌کنیم.

اشراف بر فعالیت‌های داعش

با توجه به فعالیت‌های تروریستی گروهک داعش در برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران، پرسش یکی از خبرنگاران هم به اقدامات وزارت اطلاعات درخصوص این جریان تروریستی اختصاص داشت.

علوی در پاسخ به این پرسش با بیان این‌که وزارت اطلاعات از سال‌های قبل در بیرون از مرزها با کشورهایی که از جانب داعش تهدید می‌شدند، تبادل نظر و همکاری داشت و اقدامات تروریست‌ها را رصد می‌کرد، اظهار کرد: ما با رصد کامل فعالیت‌های آنها، درخصوص اقدامات آتی‌شان پیش‌بینی می‌کردیم و به مقامات و دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع‌رسانی می‌کردیم و براساس همین اطلاع‌رسانی‌ها نیز اقدامات لازم انجام می‌شد و اگر این پیش‌بینی‌ها و اقدامات ما نبود، اکنون عراق و سوریه وضع دیگری داشتند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: اقدامات داعش در چتر اطلاعاتی ما قرار دارد و هرگاه احساس کنیم می‌خواهند منافع ما را تهدید کنند و در داخل کشور ما با افرادی ارتباط برقرار کنند، وارد عمل شده و عناصر مرتبط با آنها را در داخل کشور شناسایی کرده و به دست عدالت و قوه قضاییه می‌سپاریم که این اتفاق مدتی قبل رخ داد و اقدامات لازم را انجام دادیم.

به خاطر دنیای دیگران، خودمان را جهنمی نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که برخی ادعا دارند بعضی افراد منصوب شده در دولت، پرونده امنیتی دارند و وزارت اطلاعات به دلیل ملاحظات سیاسی در این زمینه، درست عمل نکرده است، گفت: چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد و ما به خاطر دنیای دیگران، خودمان را جهنمی نمی‌کنیم.

علوی با تاکید بر این‌که هرگز اجازه نمی‌دهیم به دلیل ملاحظات سیاسی، افراد فاقد صلاحیت در پست‌های دولتی قرار گیرند، اظهار کرد: البته به عنوان وزارت اطلاعات نمی‌توانیم شایعات جامعه را مبنای تصمیم‌گیری و قضاوت قرار دهیم، حتی به محتویات پرونده‌ها نیز کاملا اعتماد نمی‌کنیم و گاهی خود افراد را دعوت می‌کنیم و به آنها اجازه می‌دهیم از خودشان دفاع کنند.

وی تاکید کرد: ما با آبرو و حیثیت کسی بازی نمی‌کنیم و ملاحظات سیاسی در تعیین صلاحیت‌ها جایگاهی ندارد.

وزیر اطلاعات درباره روند پاسخگویی این وزارتخانه به استعلام‌ها درباره صلاحیت افراد برای پست‌های مدیریتی هم گفت: ما در این دوره، تائید صلاحیت‌ها را از حوزه کار فردی خارج کرده و برای آن یک نظامنامه تهیه کردیم. در این نظامنامه، شورایی برای تعیین صلاحیت پیش‌بینی شده و موارد عدم صلاحیت برخی افراد در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که این مساله محرز شود و هیچ راه دیگری نباشد، عدم صلاحیت فرد اعلام می‌شود.

علوی با بیان این‌که وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام‌ها، امانتدار است، گفت: ما باید حیثیت و آبروی افراد را حفظ کنیم و وزارت اطلاعات به خودش اجازه نمی‌دهد با آبروی افراد بازی کند.

عملکرد وزارت اطلاعات در پرونده زنجانی

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از این نشست خبری درباره عملکرد وزارتخانه متبوعش در مورد پرونده بابک زنجانی هم گفت: ما متوجه شدیم و فهمیدیم بیش از 8000 میلیارد تومان مورد دستبرد قرار گرفته و پس از اقدامات ابتدایی، مقدمات انتقال این پرونده به دستگاه قضایی را فراهم کردیم.

علوی اظهار کرد: ابتدا ما با این فرد وارد تعامل شدیم، اما اظهاراتش توخالی از آب درآمد. ابتدا گفت از طریق دارایی‌هایش در آذربایجان، بدهی‌ها را می‌پردازد، اما هیچ پولی در آنجا نداشت و بعد هم گفت در روسیه، پول دارد که این هم درست نبود.

وی با بیان این‌که اکنون هم با دستگاه قضایی همکاری تنگاتنگی در مورد این پرونده داریم، افزود: در این پرونده، طبیعتا آلودگی‌هایی برای برخی مدیران به‌وجود آمده که البته مربوط به دولت قبل است و اطلاعات این مدیران را در اختیار وزارت نفت و دستگاه قضایی قرار داده‌ایم.وزیر اطلاعات درخصوص برخی اخبار مبنی بر پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از برخی گروه‌ها و انجمن‌ها از جمله انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم گفت: وزارت اطلاعات در این‌گونه مسائل کاملا حرفه‌ای عمل می‌کند و ما از همکارانمان در وزارتخانه خواسته‌ایم که وجدان خود را در فعالیت‌ها به میان آورند و به‌گونه‌ای عمل کنند که در قیامت بتوانند جوابگو باشند.

تمایلات سیاسی را در تشخیص‌ها دخالت نمی‌دهیم

وی با بیان این‌که نمی‌خواهیم تمایلات سیاسی را در تشخیص‌هایمان دخالت دهیم، افزود: ما در کار حرفه‌ای‌مان کاری به گرایش‌های سیاسی افراد نداریم و عدالت اطلاعاتی را رعایت می‌کنیم.علوی درباره بحث پس گرفتن شکایت از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اظهار کرد: ما شکایتی نداشته‌ایم که بخواهیم پس بگیریم. وقتی پرونده‌ای را با نگاه حرفه‌ای بازنگری می‌کنیم و می‌بینیم آنچه در پرونده آمده ممکن است صحت صددرصدی نداشته باشد براساس آنچه خودمان تحقیق کرده‌ایم نظر می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما اگر پرونده‌ای را بازنگری کرده و ببینیم اتهاماتی که علیه فردی مطرح شده صحت ندارد وظیفه شرعی خودمان می‌دانیم به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کنیم. چندی قبل نیز پرونده فردی را بازنگری کردیم و مشخص شد برخی اتهامات او صحت ندارد، در این زمینه، موضوع را با دفتر مقام معظم رهبری مطرح کردیم که فرمودند وظیفه شرعی دارید این موضوع را به قوه قضاییه اعلام کنید.

وزیر اطلاعات گفت: البته در مورد انجمن‌های صنفی اگر مسائل صنفی مطرح بوده، دستگاه‌های مربوط می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، شکایت کنند.

علوی در پاسخ به انتشار اخباری مبنی بر اقدام وزارت اطلاعات و ناکامی شبکه بی.بی.سی در سرقت اسناد از کشورمان نیز گفت: فردی که واسطه این بنگاه خبرپراکنی بود و در امارات حضور داشت، قصد داشت با پرداخت مبلغی ناچیز به فردی که به اسناد آرشیوی دسترسی داشت، این اسناد را از ایران خارج کرده و در اختیار بی.بی.سی قرار دهد که وزارت اطلاعات از ابتدا متوجه این ماجرا شد و در زمان لازم، با عوامل این ماجرا برخورد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها