با امضای تفاهم‌نامه میان سه دستگاه صندوق حفظ، احیا و آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانه هنرمندان و وزارت راه و شهرسازی، قرار است خانه‌های تاریخی شهرستان‌ها به «خانه هنرمندان» تبدیل شود.
کد خبر: ۷۲۷۵۲۶
خانه‌های تاریخی خانه هنرمندان می‌شود

به گزارش جام‌جم، با هدف همکاری مشترک در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی و ایجاد خانه هنرمندان در استان‌ها، دیروز تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان خانه هنرمندان ایران، شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق احیا در محل خانه هنرمندان ایران به امضا رسید. احسان ایروانی، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اماکن تاریخی کشور، آنها را نقطه تبلور فرهنگ و هنر و معماری ایران‌زمین دانست و گفت: این آثار مجموعه‌ای از خلاقیت‌ها و هنرهای مختلف هر منطقه و مردمان آن را در خود جای داده‌ است، به گونه‌ای که شاهکارهای نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و تزئینات معماری، شیوه‌ها و سبک‌های معماری در سازگاری با اقلیم، بهره‌گیری از زیبایی‌های طبیعت در طراحی و دیگر هنرها را می‌توان در تنوع بسیار وسیع در اماکن تاریخی هر شهر مشاهده کرد.

او همین مسأله را دلیلی برای برقراری پیوندی دوباره بین هنرمندان و فرهنگ‌دوستان و اماکن تاریخی بیان کرد و افزود: اعطای کاربری مرتبط با کارکردهای فرهنگی و هنری با محوریت خانه هنرمندان به اماکن تاریخی در هر شهر و منطقه فرصتی ایجاد می‌کند تا شاهد بازشناسی ارزش‌های نهفته در بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم.

ایروانی با اشاره به سابقه ایجاد خانه هنرمندان و تاثیرات آن در جامعه اظهار کرد: تجربه خانه هنرمندان ایران در تهران که در فضایی مأنوس با هنر و در پهنه شهری متناسب با موضوعات فرهنگی و هنری شکل گرفته بیانگر فرصتی است که در جای‌جای شهرها و محلات تاریخی کشور وجود دارد و تا به حال از آن غافل بودیم.همچنین به باور او، تاثیرات شگرفی که خانه هنرمندان ایران در بافت و پهنه شهری پیرامون خود گذاشته قابل توجه است.به گفته ایروانی، صندوق احیا در راستای وظایف خود که مهم‌ترین آن تعیین کاربری متناسب برای اماکن تاریخی است در نظر دارد با هدفگذاری خاص و در تعامل با خانه هنرمندان ایران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طیف وسیعی از کارکردهای فرهنگی و هنری را در اماکن تاریخی پایه‌گذاری کند.

ایروانی با اشاره به واگذاری عمارت ملک‌التجار سنندج به شهرداری این شهر برای کاربری خانه هنرمندان، بیان کرد: تجربه‌ای که بتازگی با تعامل و هم‌افزایی سه نهاد شکل گرفته شرایطی فراهم ‌آورد تا با برنامه‌ریزی لازم و با مشارکت مدیریت شهری و هنرمندان هر استان، امکان احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با کاربری‌های فرهنگی و هنری به واسطه سرمایه‌گذاری نهادهای عمومی غیر‌دولتی فراهم شود.

ایروانی با اشاره به لزوم همگرایی حفاظت‌گران آثار تاریخی افزود: خانه هنرمندان ایران هم‌اکنون دارای 12 انجمن و تشکل هنری از جمله انجمن معماران است و طبق مفاد این تفاهم‌نامه مقرر است سه نهاد در ایجاد و راه‌اندازی انجمن مرمت ایران و الحاق آن به عنوان یک تشکل فرهنگی و هنری به مجموعه خانه هنرمندان ایران تلاش کنند.

او اظهار امیدواری کرد این تلاش زمینه‌ساز شود و فرصتی ایجاد کند تا با بازشناسی معماری کهن، در معماری امروز اندکی به ارزش‌های هنری و کیفیت زندگی توجه شود.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان نیز با بیان این‌که هنر و فرهنگ در استان‌ها و شهرستان‌ها قوام بخش هنر ملی و دینی ما و نیازمند توجه ویژه است، اظهار کرد: اقوام گوناگون ایران در عین اتحاد و همبستگی تحت لوای جمهوری اسلامی ایران، هر کدام فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند و تشکیل خانه هنرمندان در شهرستان‌ها می‌تواند در حفظ و تقویت این آداب و رسوم در جهت نزدیک شدن فرهنگ‌های مختلف و تقویت وحدت ملی و دینی بسیار موثر باشد.

سرسنگی با ابراز تاسف از نبود عدالت فرهنگی در همه مناطق کشور، این امر را سبب مهاجرت هنرمندان شهرستانی به تهران یا تعطیل شدن و کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها دانست و گفت: با این شرایط، کل فرهنگ و هنر کشور است که لطمه می‌خورد.

او وجود خانه هنرمندان در شهرستان‌ها را موجب پیگیری راحت‌تر و فعالانه‌تر مسائل صنفی هنرمندان شهرستانی دانست.سرسنگی، چهارمین عامل موثر در شکل‌گیری این فرآیند را توجه به بخش خصوصی و از جمله واگذاری برخی از فعالیت‌های حوزه فرهنگ به اصحاب فرهنگ به عنوان شعار جدی دولت یازدهم دانست و بیان کرد: امیدواریم در تعامل این خانه‌های هنرمندان با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان، بخشی از وظایف اجرایی دستگاه‌های دولتی به خانه‌های هنرمندان سپرده شود و این رویکرد به دخالت بیشتر خود هنرمندان در سیاستگذاری‌ها و امور اجرایی هنری منجر شود.

به گفته مدیرعامل خانه هنرمندان، ایده انجام چنین کاری از چند سال پیش مطرح شده بود که در نهایت با همکاری صورت‌گرفته بین خانه هنرمندان ایران، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی به سمت امضای این تفاهم‌نامه پیش رفتیم. به باور او، این امر یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی و هنری دهه‌های اخیر کشور و نقطه عطفی در عرصه توسعه فرهنگ و هنر است.او با بیان این‌که ایجاد چنین مراکزی به هیچ وجه به‌صورت فرمایشی نخواهد بود، افزود: در صورت وجود ظرفیت در هر شهرستان و ابراز تمایل هنرمندان، خانه هنرمندان ایران نیز در فرآیند راه‌اندازی به آنها یاری می‌رساند و در ادامه کار نیز راهبری این مراکز به‌عهده هنرمندان هر شهرستان خواهد بود.

محمدسعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز با اشاره به فضاهای شهری متروکه، از تجربه شهرداری تهران در این زمینه سخن گفت. تبدیل کشتارگاه تهران به کانون فرهنگی، ساختن خانه هنرمندان ایران و باغ موزه قصر از جمله مواردی بود که او به آنها اشاره کرد. ایزدی در ادامه ایجاد چنین مراکزی را موجب تقویت نقش نهادهای صنفی هنرمندان، ارتقای کیفیت محیط شهری و حفاظت از میراث تاریخی موجود دانست و ابراز امیدواری کرد امضای این تفاهم‌نامه، سرمنشا خیر برای بافت‌های مختلف شهری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها