رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت:

روایتی از نگاه یک درصدی به استانی که بیشترین ظرفیت‌ها را دارد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: توسعه گردشگری می‌تواند توسعه بلندمدت را تضمین کند.
کد خبر: ۷۲۷۵۱۷
سلطانی‌فر: گردشگری ضامن توسعه بلندمدت

مسعود سلطانی فر در سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد برای زمینه سازی گردشگری پایدار گفت: بهترین تعریف توسعه پایدار عبارت از توانایی انسان‌ها و جوامع مختلف در مدیریت منابع برای رسیدن به حداکثر توسعه.
وی افزود: در چنین شرایطی مدیران و برنامه ریزان باید طوری عمل کنند که نه تنها مسیر توسعه را با استفاده از منابع موجود هموار سازند بلکه باید به فکر نسل های آینده نیز باشند.
سلطانی فر گفت: مدیران باید اطمینان بیابند که برنامه های توسعه‌ای در عین پاسخگویی به نیازهای امروز جوامع به نیازها و ظرفیت های نسل بعد نیز توجه داشته باشد.
وی افزود: بی‌تردید گردشگری عامل مهمی در نیل به این هدف عالی است زیرا جاذبه های گردشگری و منابع در جوامع مختلف از آمایش سرزمینی و پراکندگی جغرافیایی متوازنی برخوردار است.
سلطانی فر گفت: جاذبه های گردشگری در ایران از شهرهای بزرگ تا روستاها پراکنده شده است و این امر می تواند توزیع عادلانه درآمد، کاهش فقر و مهاجرت به شهرها را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: توسعه گردشگری می تواند باتوجه به جنبه های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی توسعه بلندمدت را تضمین کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: البته در این راستا باید به اصالت فرهنگی میزبان، حفاظت از مواریث فرهنگی، تضمین شکل گیری تعاملات اقتصادی پویا و بلندمدت، ایجاد اشتغال پایدار و فرصت های درآمدزایی برای جوامع محلی میزبان و فقرزدایی توجه کرد.
سلطانی فر ادامه داد: با نزدیک شدن به سال 2015 زمان اجماع ملل و کشورهای جهان برای انجام اقدامات جهانی برای ریشه کنی فقر، ارتقای سطح زندگی و صیانت از محیط زیست در سایه اهداف توسعه هزاره باید با جدیت انجام شود.
وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که تدابیر عملیاتی اتخاذ شود تا نقطه عطفی برای رفاه نسل های آینده ایجاد کنیم.
سلطانی فر گفت: به این منظور نحوه مدیریت در گردشگری حائز اهمیت است چراکه صنعت گردشگری توانایی تحقق اهداف هزاره سوم را دارد و رونق گردشگری موجب ارتقای سطح زندگی جوامع و ایجاد صلح و آشتی میان ملل شود.
وی افزود: مایه تاسف است که جهان با پدیده ای با عنوان افراط گرایی دست و پنجه نرم می کند و مشی زیان‌بار افراطیون نه تنها عداوت و خشونت را افزایش داده بلکه باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری شده است.
سلطانی فر گفت: ما به عنوان مسئولین و دولتمردان این رفتار غیربشری را محکوم می کنیم و همانطور که رئیس جمهور ما تاکید کرده است دولت ها و ملت ها را به جهانی دور از خشونت و افراطی‌گری دعوت می‌کنیم.
وی افزود: دولت تدبیر و امید با رویکرد تحلیلی، عمیق و همه جانبه با درنظر گرفتن ظرفیت های فراوان ایران در بخش گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مذهبی و سلامت برنامه های زیادی را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله تهیه کرده است.
سلطانی فر ابراز امیدواری کرد که در پایان تحقق سند چشم انداز 20 ساله ایران بتواند میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشد و ضمن گسترش تعاملات فرهنگی با کشورهای مختلف به درآمد ارزی مناسبی برسد.
وی با بیان اینکه رسیدن از 5 میلیون گردشگر فعلی به 20 میلیون نیازمند برنامه ریزی و ایجاد زمینه‌های زیادی است گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه های آتی خود را تدوین و به دولت تقدیم کرده است که امیدواریم با تصویب و اجرای آن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله نزدیک شویم.

newsQrCode
برچسب ها: توسعه گردشگری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها