رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی:

ثبت جایگاه میراث فرهنگی ناملموس در قانون چشم‌انداز توسعه

مجمع عمومی اجلاس بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در حالی صبح پنجشنبه در اصفهان آغاز به کار کرد که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه آن، از برنامه این سازمان برای ثبت جایگاه و شأن میراث فرهنگی ناملموس در قانون چشم‌انداز توسعه ایران خبر داد.
کد خبر: ۷۲۶۲۲۵

به گزارش جام‌جم، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آغاز این مجمع با ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در شهر اصفهان، به تحول چشمگیری که این کنوانسیون در چند سال اخیر به وجود آورده است، اشاره کرد و گفت: افزایش کشورهای عضو، استقبال کشورهای جهانی از مقوله ثبت میراث ناملموس، افزایش آمار همکاری کشورهای منطقه، تربیت نیروی متخصص و آغاز به کار ده مرکز منطقه‌ای با رویکرد حفاظت از میراث ناملموس که سیاست‌های یونسکو را دنبال می‌کنند، از جمله دستاورد‌های این کنفوانسیون در ۱۱ سال گذشته است.

سلطانی‌فر، افزایش شمار شهرهای عضو کنوانسیون شبکه همکاری‌های میراث ناملموس بین‌شهری (ICCN) را نشان‌دهنده اهمیت این کنوانسیون دانست و افزود: این کنوانسیون کوشیده آموزه‌ها و دستاوردهای نظری را در شماری از بخش‌های جهان نهادینه سازد که این اقدام شایسته تقدیری ویژه است؛ چراکه پیامد آن باعث پیوند میراث ناملموس و ملموس می‌شود.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، مادامی که این دو مقوله میراثی به شکل جدا از هم دیده شوند، هریک به راهی خواهند رفت و پاسداری از هیچ‌یک بدرستی انجام نمی‌پذیرد؛ چراکه یکی جان و دیگری کالبد محسوب می‌شود. به باور او، تشکیل کمیته بین‌المللی پاسداشت از میراث فرهنگی ناملموس می‌تواند باعث استحکام پیوند ذاتی میان میراث ناملموس و ملموس شود.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش، یکی دیگر از ویژگی‌های این اجلاس و جشنواره را توجه ویژه به زنان در انتقال میراث ناملموس دانست.

معاون رئیس‌جمهور سپس با اشاره به سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی بیان کرد: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد، فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، نمایانگر توجه ویژه به مساله فرهنگ است.

سلطانی‌فر در ادامه به تشریح برنامه‌ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای پاسداری از میراث ملموس و ناملموس پرداخت. ثبت جایگاه و شأن میراث فرهنگی ناملموس در قانون چشم‌انداز توسعه ایران، ارتقای سطح همکاری‌ها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه میراث ناملموس، ثبت مواریث چند ملیتی مشترک با کشورهای دیگر، برگزاری نشست‌های تخصصی منطقه‌ای با هدف تدوین برنامه‌های مشترک در این حوزه، ارتقای سطح همکاری‌ها در بخش آسیا و منطقه مرکزی از طریق مرکز مشارکت پاسداری از میراث ناملموس در آسیای غربی و مرکزی که تحت نظارت سازمان یونسکو است، پیگیری و اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده میراث ناملموس نوروز در سال ۲۰۱۴ برای ثبت در سال ۲۰۱۵ و... از جمله این اقدامات و برنامه‌هاست.

سلطانی‌فر در پایان با قدردانی از حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این اجلاس گفت: امیدوارم مهمانان این اجلاس با یک تصویر واقعی از جمهوری اسلامی به کشورهای خود بازگردند.

از سوی دیگر، دکتر هی کیونگ چوی، دبیرکل ICCN که روز پیش از آن در اجلاس زنان جشنواره میراث فرهنگی ناملموس سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که این سازمان باید همکاری خود را با ایران بیش از گذشته ادامه دهد، برگزاری این دو اجلاس را تاثیرگذار دانست و افزود: میراث ناملموس در زندگی ما، نقش موثری ایفا می‌کند و ما باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم. اگر این میراث نابود شود، گذشته پیشینیان خود را از دست داده‌ایم.

چوی با اشاره به برگزاری اجلاس زنان ICCN تصریح کرد: زنان نقش اساسی در مدیریت میراث ناملموس دارند. اکنون که در ایران هستم، مشاهده می‌کنم زنان در ایران نقش‌های اساسی ایفا می کنند و آنان همواره در تاریخ بلند ایران در کنار مردان نقش‌آفرین بوده‌اند.

او با تاکید بر این‌که امروز زنان ایرانی در تمام عرصه‌های بین‌المللی فرهنگ و ادب و اجتماع نقش دارند، گفت: زنان بسیار بزرگی مثل پروین اعتصامی که اشعارش همچنان ماندگار است یا مریم میرزاخانی که به عنوان ریاضیدان توانست عالی‌ترین مقام جهانی را کسب کند، نمونه‌هایی از این زنان هستند.

شهین‌دخت ملاوردی، معاون امور بانوان ریاست جمهوری نیز که دیگر سخنران این اجلاس بود، با اشاره به نقش محوری زنان در احیا، ارتقا و پاسداری میراث معنوی و ناملموس، گفت: نقش زنان در انتقال میراث معنوی یک جامعه بارز است؛ نقشی که می‌تواند اندیشه میراث معنوی را در جامعه بسط و گسترش دهد.

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهان نیز در افتتاحیه اجلاس میراث فرهنگی ناملموس با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار در حفظ میراث ناملموس، یکسان‌سازی فرهنگ‌ها را از آفت‌های بزرگ جهان امروز خواند.

جشنواره و اجلاس میراث فرهنگی ناملموس صبح پنجشنبه در اصفهان با حضور نمایندگان 30 کشور آغاز به کار کرده است و همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها