خبرهای رسیده از شهر تحت محاصره کوبانی حکایت از تصرف بخش‌هایی از آن از سوی گروه تروریستی داعش دارد. منابع خبری اعلام کردند اکنون یک سوم این شهر در اختیار نیروهای داعش است. در همین حال شبکه تلویزیونی پرس‌ تی‌وی نیز اعلام کرد کنترل مرکز فرماندهی نیروهای کرد در عین‌العرب (کوبانی) به دست داعش افتاده است.
کد خبر: ۷۲۶۲۰۲

تصرف بخش‌هایی از کوبانی به وسیله داعش درحالی صورت می‌گیرد که ترکیه و آمریکا با به راه انداختن نوعی جنگ لفظی از مسئولیت خود شانه خالی کرده و برای نجات این شهر دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند. بی‌تحرکی ترکیه تاکنون بازتاب‌های وسیعی در داخل این کشور داشته است. روز گذشته اعلام شد شمار کشته‌شدگان در تظاهرات حمایت از اهالی کوبانی در ترکیه تا روز جمعه به 32 نفر رسیده است. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه خبری «5 خبر»، دو مقام شهربانی شهر کردنشین بینگول نیز در همین رابطه ترور شده‌اند. در تظاهرات پنج روز گذشته در شهرهای مختلف این کشور 187 نفر زخمی و 368 نفر بازداشت، 124 ساختمان دولتی و تجاری و 34 مرکز آموزشی نیز تخریب شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه با دعوت از مردم برای خویشتنداری گفت: محافلی قصد دارند از خشونت‌ها و ناآرامی‌ها برای دستیابی به مطامع خود بهره‌برداری کنند، ولی به آنان اجازه داده نخواهد شد.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز با زیر سوال بردن دولت قانونی سوریه، بار دیگر از نماینده اوباما در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش خواست «یک منطقه پرواز ممنوع و امن» را در سوریه اعلام کند. از سوی دیگر ترکیه دیروز میزبان ائتلاف مخالفان سوری خارج‌نشین بود. ترکیه از آغاز بحران در سوریه چندین بار میزبان گروه‌های معارض و مخالف دولت سوریه بوده است.

تحولات عراق

از عراق نیز خبر می‌رسد که گروه تروریستی تکفیری داعش موفق شده است ۸۰ درصد از الانبار را به اشغال خود درآورد. این خبر را قاسم محمد عبد الفهداوی، وزیر برق عراق اعلام کرده و گفته است فقط ۲۰ درصد از این استان در کنترل ارتش و نیروهای مردمی است.

در یک خبر دیگر اعلام شد صدها افسر و درجه‌دار ارتش و پلیس شهرهای بیجی و الشرقاط عراق که در پی حملات اخیر گروه تروریستی داعش، محل خدمتشان را ترک کرده بودند، به مقرهای خود در استان صلاح‌الدین بازگشتند. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اخیرا با صدور فرمانی نظامیان فراری ارتش و پلیس را عفو کرد و به آنها فرصت داد تا بار دیگر به یگان‌های خود بپیوندند. نیروهای ارتش و پلیس عراق با برخورداری از پشتیبانی و حمایت‌های مردمی در حال نبرد با تروریست‌های داعش در استان‌های الانبار، نینوا، صلاح‌الدین و برخی از مناطق استان دیاله، بابل، کرکوک و بغداد هستند.

ارتش آمریکا نیز اعلام کرده است جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش، پایگاه‌های این گروه را در سوریه ۹ بار و در عراق سه بار بمباران کرده ‌است. همچنین آمریکا گفته است 2300 عضو نیروهای واکنش سریع آمریکا که اوایل ماه در کویت مستقر شدند، بزودی برای مقابله با داعش به استان الانبار اعزام خواهند شد. دلیل این کار اوضاع امنیتی وخیم الانبار و حضور بیش از ۴۰ هزار تروریست داعش در این منطقه عنوان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها