«شبکه پویا» به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی جدید، مجموعه انیمیشن «آقا معلم و بچه‌ها» را پخش می‌کند. آقا معلم و بچه‌ها به کارگردانی علی درخشی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 26 قسمت 12 دقیقه‌ای با استفاده از تکنیک کات اوت کامپیوتری تهیه شده است.
کد خبر: ۷۲۴۴۲۸
ماجراهای یک مدرسه روستایی

قصه‌های این مجموعه در مدرسه‌ای روستایی در مناطق کوهستانی ـ جنگلی به وقوع می‌پیوندد. مدرسه‌ای که یک معلم و پنج کلاس ابتدایی دارد. کامیون‌زاده، چغول‌زاده، مهم‌زاده، برادر مهم‌زاده، سرسام‌زاده، سرایت‌زاده و چاغولزاده برخی از بچه‌های این مدرسه هستند.

بچه‌های مدرسه ابتدایی روستا در هر قسمت از این مجموعه داستان جدیدی را خلق می‌کنند. این مجموعه براساس طرحی از سیدحامد حسینی و نویسندگی هادی رستمی شکل گرفته است و سری دوم این مجموعه نیز در 26 قسمت 12 دقیقه‌ای در دست تولید است. موسیقی این مجموعه نیز کار علی میرآقاسی و خشایار حیدری است.

معلم روستا مسئولیت اداره مدرسه و تدریس کلاس‌ها را به عهده دارد و هر روز اتفاق جالب و آموزنده‌ای رخ می‌دهد و قصه‌ها حول آن موضوع تشکیل می‌شود.

موضوعات با فضای اجتماعی ـ که خاص این سن است ـ مثل قرض گرفتن ساعت جدید همکلاسی، رانندگی کردن یواشکی با تراکتور، زورگویی به کوچک‌ترها و... در قالب داستان‌های ساده و مستقل با نگاهی طنزگونه و طراحی کاریکاتوری شخصیت‌ها و بک‌گراندها به تصویر درمی‌آید.

در ضمن نامگذاری شخصیت‌ها براساس ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری آنها و لهجه‌ای مورد نظر از نکات مثبت این مجموعه است. از آنجا که مخاطب این کار گروه سنی کودک و نوجوان هستند، طنز این مجموعه در مقایسه با کار قبلی این کارگردان مجموعه حیات وحش ساده‌تر است. البته وجود شخصیت‌های فرعی حیوانی بانمکی مثل مرغ چغول‌زاده ـ که درک بالایی از شرایط وخیم دارد ـ و صحبت‌های او که به صورت زیرنویس بیان می‌شود از مواردی است که به طنز داستان‌ها کمک می‌کند.

دوبله خوب و هنرمندانه کار به سرپرستی علی مردانی نیز نقش مهمی در پیشبرد کار دارد. کارشناسان امور تربیتی، توجه به مفاهیم اجتماعی در نامگذاری شخصیت‌ها و انتخاب درست و بجای لهجه شخصیت‌های داستانی را ازجمله ویژگی‌های مجموعه آقا معلم و بچه‌ها می‌دانند.

نکته مثبت دیگر آقا معلم و بچه‌ها این است که شخصیت‌های مجموعه سیاه و سفید طراحی نشده‌اند. هیچ کدام از بچه‌ها سمبل بچه بد نیست و البته هیچ کدام هم بی‌خطا نیستند. همه بچه‌های معمولی هستند که بعضی از خصوصیاتشان اغراق شده و ممکن است خطایی از آنها سر بزند. این مساله شخصیت‌ها را باورپذیرتر کرده است. پیام داستان نیز به صورت نصیحت و اندرز مسقیم بیان نمی‌شود؛ بلکه به صورت نتیجه عملی آن کار خطا؛ البته باپایانی طنز به مخاطب نشان داده می‌شود. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها