یادداشت تند نیما یوشج درباره مجلس موسسان

نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی با نشریه قرن بیست و یک میرزاده عشقی همکاری داشت. یکی از یاداشت های او در این نشریه در مورد مجلس موسسان بود که در آن به انتقاد تند و تیز از عملکرد این مجلس پرداخته بود.
کد خبر: ۷۲۳۹۹۴
یادداشت تند نیما یوشج درباره مجلس موسسان

نیما در یادداشتی با عنوان «مجلس مؤسسان» در تاریخ 21 آبان 1304 اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان را چنین توضیح می‌‌دهد:

مجلس مؤسسان به اصطلاح شیطان می‌خواهد آتیه مملکت، یعنی سرنوشت یک مشت بچه‌های یتیم و مادرهای فقیر را معین کند. جوان‌ها، اغلب آنهایی که چند جلد از کتب ادبیات غربی را ترجمه کرده‌اند و به این جهت مشهور به نویسندگان هستند، در این مجلس شرکت دارند. می‌خواهند آنها را برای این مجلس انتخاب کنند. به من هم تکلیف کرده‌اند ولی من تاکنون نه پا به مجلس آنها گذاشته‌ام، نه بازی فرعه و انتخاب وکلا را شناخته‌‌ام. من از این بازی‌ها چیزی نمی‌فهمم. یک نفر را روی کار کشیده‌اند. یک استبداد خطرناک مملکت را تغییر خواهد داد. جوان با هنر گمنام بمیر یا ساکت باش تاتو را معدوم نکنند و تو بتوانی روزی که نطفه‌های پاک پیدا شدند، به آنها اتحاد را تبلیغ کنی.

این نقشه‌‌ها برای این است که متفکرین و منافقین شناخته شوندو آنها [را] در موقع جلسه نیست کنند. ولی بالاخره شیطان مغلوب می‌شود....
در این یادداشت، جمله‌های «من از این بازی‌ها چیزی نمی‌فهمم، یک نفر را روی کار کشیده‌اند. یک استبداد خطرناک مملکت را تغییر خواهد داد» حیرت‌آور و عبرت‌آموز است.

منبع: سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها