این بافت تاریخی ممکن است در سال 2016 به ثبت جهانی برسد

تلاش برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

معاون امور عمرانی استاندار یزد با بیان این که بافت تاریخی یزد باید به هر نحو ممکن ثبت جهانی شود، گفت: هر آنچه برای تحقق این مهم لازم باشد، فراهم می‌کنیم.
کد خبر: ۷۲۳۶۱۵

به گزارش مهر، سیدمحمدرضا سیدحسینی با بیان این‌که بافت تاریخی یزد باید در سال​های 85 یا 86 به ثبت جهانی می‌رسید، افزود: پرونده ثبت بافت تاریخی، تقریبا کامل و بسته شده بود، اما متاسفانه طرح با تغییر دولت به‌طور کل از گردونه خارج و روند پیگیری‌ها متوقف شد، تنها با این توجیه و تصور که اگر بافت تاریخی ثبت جهانی شود، دیگر نمی‌توان در آن تخریب و ساخت و ساز انجام داد.

وی با بیان این‌که اکنون همه کشورهای دنیا برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی خود از سوی یونسکو، با یکدیگر رقابت می‌کنند، تصریح کرد: در این زمینه لابی‌های بین‌المللی و هزینه‌های سنگینی می‌شود تا این فرصت برای یکی از آثار آنها فراهم شود، اما این فرصت هم اکنون در استان یزد برای ثبت جهانی بافت تاریخی آن وجود دارد، با این حال به دلیل برخی دیدگاه‌های نادرست تاکنون از دست رفته است.

معاون امور عمرانی استاندار یزد یادآور شد: این عده گمان می‌کنند اگر ثبت جهانی بافت تاریخی انجام نشود، می‌توانند هر تاخت و تازی که دوست دارند در بافت تاریخی انجام دهند و بافت را تخریب کنند، اما این عده بدانند حتی اگر بافت تاریخی ثبت نشود، دیگر اجازه تخریب به کسی نخواهیم داد.

سیدحسینی خاطرنشان کرد: این بافت آثار و میراث گذشتگان است و باید به دست آیندگان برسد و برای شخص خاصی نیست که بخواهد آن را خراب کند و هر اقدامی در این زمینه صورت گیرد، برخورد خواهیم کرد. معاون امور عمرانی استاندار یزد با تاکید بر اینکه بافت تاریخی یزد به هر نحو ممکن باید در فهرست آثار جهانی ثبت شود، بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، مدیران و مسئولان مرتبط باید برای تحقق نیازهای بافت تاریخی برای رسیدن به ثبت جهانی تلاش کنند.

وی با بیان این‌که در برخی مواقع تصمیم‌گیری‌های نادرست مسئولان به ضرر بافت تاریخی و امکان ارتقای آن تمام می‌شود، گفت: مهم این است که بافت تاریخی در فرصتی که شاید در سال 2016 به ایران داده شود، به ثبت جهانی برسد و در این باره هر امکانی که بافت بخواهد، برایش فراهم می‌کنیم، زیرا احیای بافت تاریخی، بیعتی با گذشتگان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها