جام‌جم از بحران بیمارستان‌های فرسوده گزارش می‌دهد

بیمارستا‌ن‌های پیـر

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اعلام کرد : بیش از 60 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند و از طرفی طبق محاسبات انجام شده، بازسازی یک بیمارستان فرسوده 120 درصد هزینه یک بیمارستان جدید را طلب می‌کند. به همین دلیل به منظور صرفه جویی مالی، سیاست‌مان ساخت بیمارستان‌های جدید مطابق با علم روز و همچنین جایابی درست و در مقیاس بزرگ است.
کد خبر: ۷۲۲۵۴۰

دکتر ایرج حریرچی،فرسودگی بافت بیمارستان‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: از سوی دیگر با توجه به تغییر هرم سنی جمعیت کشور، تعداد تخت‌های بیمارستانی باید افزایش یابد، بطوری که در حال حاضر به ازای هر 1000 نفر 1.7 تخت بیمارستانی در کشور فراهم است، این درحالیست که این رقم در کشورهای دیگر بالغ بر سه تخت به ازای هر 1000 نفر است.

ساخت بیمارستان‌های بالای 500 تخت، سیاست جدید وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: سیاست‌مان آن است که بیمارستان‌های بالای 500 تخت بسازیم تا به این ترتیب از لحاظ اقتصادی به درمان مردم کمک کرده و هزینه‌های مردم در این بیمارستان‌ها پایین باشد و هم در دسترس بوده و مطابق علم روز باشند. به این منظور نیز طراحی خاصی در نظر گرفته‌ایم؛ اینکه این بیمارستان‌ها چطور ساخته شوند، به عنوان مثال کلینیک‌های بیمارستان مربوطه در سطح شهر بوده و خود بیمارستان احتمالا اطراف شهر باشد.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید بودجه ساخت بیمارستان‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش داده است؛ به طوری که تخصیص بودجه‌ها نسبت به دوره قبل حداقل دو برابر شده است. در حال حاضر نیز 60 تا 70 درصد اعتبارات عمرانی اغلب بیمارستان‌ها صادر شده است.

سود معقول برای بخش غیردولتی و ارایه خدمت با تعرفه دولتی

حریرچی در عین حال گفت: اما با وجود با توجه به نیاز کلی کشور به تخت‌های بیمارستانی، این میزان بودجه‌ نیز کفاف نخواهد داد. به همین دلیل مشارکت بخش غیردولتی را در ساخت و ساز بیمارستان‌ها طلب می‌کنیم. البته خدمات در بیمارستان‌های جدید با تعرفه دولتی و متناسب با استطاعت مالی مردم ارایه خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تامین خدمات بهداشتی - درمانی برای مردم است و به هیچ وجه معتقد به خصوصی‌سازی در این خدمات نیستیم، افزود: ما مکلف هستیم برای مردم کشورمان خدمات بهداشتی درمانی را از محل منابع عمومی و با قیمت مناسب تامین کنیم، چراکه 80 درصد مردم همین تعرفه‌های دولتی را هم به سختی تامین می‌کنند، 12 تا 13 درصدشان از بیمه‌های مکمل استفاده ‌کرده و اندکی هم با قیمت‌های بخش خصوصی خدمات مورد نیازشان را خریداری می‌کنند.

حریرچی افزود: این روش برای هر کسی که وارد این طرح شود، سود معقولی خواهد داشت، البته سودهای 2 تا 3 برابری در هیچ صنعتی و از جمله در بیمارستان‌سازی و حوزه بهداشت و درمان قابل تامین نیست. در این طرح سود معقول برای بخش غیردولتی تامین خواهد شد.

قرارداد ساخت 20 بیمارستان کلید خورد

وی در این باره افزود: خوشبختانه به دنبال اعلام وزارت بهداشت، گروه‌های مختلفی از این طرح استقبال کرده‌اند و در حال حاضر ساخت حداقل 20 بیمارستان در شرف انعقاد قرارداد است که حدود 10 هزار تخت بیمارستانی را شامل می‌شود؛ به این صورت که بخش غیردولتی باید ظرفیت قبل بخش دولتی را به میزان 120 درصد افزایش داده و حداکثر 30 درصد نیز اجازه ساخت تخت‌های مازاد را دارد که در این زمینه نیز باید از بیمه مکمل استفاده شود.

حریرچی گفت: امیدواریم با مشارکتی که شاهد آن هستیم و شرایط اقتصادی که فراهم شده بتوانیم تعداد تخت‌های مورد نیاز مردم را با توزیع جغرافیایی مناسب و عقلانیت از لحاظ اقتصادی به میزان کافی در دسترس مردم قرار دهیم.

وی مجددا تاکید کرد: وظیفه دولت و همچنین سیاست وزارت بهداشت ارایه خدمات با قیمت دولتی به مردمی است که از لحاظ اقتصادی این سطح از خدمات برایشان مهم است. البته فعلا در استطاعت دولت نیست که برای همه بیماران اتاق یک تخته تامین کند و موضوع در هیچ جای دنیا هم نیست. سیاست و تاکید اصلی وزیر بهداشت و ریاست جمهور بر تامین خدمات با قیمت دولتی است.

حریرچی افزود: البته قیمت دولتی خدمات نیز تغییر قابل توجهی خواهد داشت. مجددا تاکید می‌کنم در صورتی که قیمت خدمات دولتی اصلاح شود، فرانشیز پرداختی مردم تغییری نخواهد کرد و مابه‌التفاوت فرانشیز را دولت تقبل کرده که به بیمارستان‌ها بپردازد. خلاصه آنکه وظیفه دولت تامین خدمات به صورتی است که مردم هنگام بیماری رنجی غیر از بیماری‌شان نداشته باشند.

اشتباهات فاحشی که گریبان وزارت بهداشت را گرفت

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال اجرای طرح‌های جدید ساخت و ساز بیمارستانی، بیمارستان‌های کوچک 30 – 40 تخته در شهرهای کوچک جمع‌آوری می‌شوند، گفت: سیاست جمع‌آوری نداریم، اما در گذشته اشتباهات فاحشی در احداث بیمارستان‌ها رخ داده است. به طوری که در شهرهایی که حداکثر 50 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند، بیمارستان‌های کوچکی ایجاد شده و با وجود آنکه پزشک و امکانات برای آن تامین شده، اما مردم خود خواهان مراجعه به بیمارستان‌های مجهزتر در مرکز استان یا شهر مجاور هستند و حتی در نوبت هم می‌مانند.

حریرچی ادامه داد: بر این اساس به نظر می‌رسد مردم هم خواهان آن هستند تا بیمارستان‌هایی که در نوبت آن خوابیده‌اند را تقویت کنیم و استفاده بهتری از آن بیمارستان‌ها داشته باشند. البته برخی ملاحظات سیاسی، قومی و موارد این چنینی هم وجود دارد. اما مردم باید به وزارت بهداشت اعتماد کنند؛ چراکه وزارت بهداشت در نظر دارد برای 77 میلیون ایرانی خدمات لازم را تامین کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا نیروی انسانی کافی برای ارایه خدمات در بیمارستان‌های جدید را دارید؟ گفت: متاسفانه پیش از این دوراندیشی و پیش‌بینی مناسبی در برخی از رسته‌ها خصوصا در پرستاری و کمک پرستار انجام نشده است و اکنون در سطح کشور مشکل جدی کمبود و تامین پرستار داریم. در مجموع با اینکه در برخی رسته‌ها بیکاری چند هزار نفری داریم اما در گروه پرستاری کمبود شدید داریم.

وی در این باره ادامه داد: به همین منظور وزارت بهداشت برخی ظرفیت‌هایش را تغییر داده است و رشته‌های جدیدی را در حال طراحی دارد، بویژه در زمینه تکنسین فوریت‌های پزشکی اورژانس و ... تا بتوانیم کمبودها را جبران کنیم.

حریرچی همچنین تاکید کرد: به دلیل محدودیت‌های دولت در استخدام نیرو، در بیمارستان‌های جدید از استخدام سنتی روش قدیم استفاده نخواهیم کرد. با روش مشارکت بخش دولتی و غیردولتی روش‌های خاصی را در نظر خواهیم گرفت، به طوری که دریافتی‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها