روحانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا:

شعار مرگ بر آمریکا علیه مردم آمریکا نیست

روحانی دستیابی ​1+5 به توافق هسته​ای با ایران را فرصتی تاریخی برای غرب دانست

روحانی: مشکلات ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی​شود

سفر خبرساز حسن روحانی به نیویورک که روز پنجشنبه با سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اوج خود رسید، با دیدارهای مهم او در حاشیه این نشست، ادامه یافت.
کد خبر: ۷۲۱۴۹۹

روحانی در سخنرانی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک خود در نیویورک، دو موضوع مبارزه با تروریسم و حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان را در کانون توجه خود قرار داد، هرچند برخی دیدارهای او مانند ملاقات با نخست‌وزیر انگلستان، به دلیل مواضع بعدی مقامات غربی، حاشیه‌ساز شد.

تأخیر در توافق نهایی، هزینه‌ها را بالا می‌برد

حسن روحانی عصر پنجشنبه به وقت تهران، در مهم‌ترین نطق خود در نیویورک، در شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و ادامه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را ادامه اشتباهی راهبردی علیه یک ملتِ معتدل و مستقل، در شرایط حساس منطقه خواند. وی یادآور شد: ما در یک سال گذشته، به شفاف‌ترین گفت‌وگو‌ها، برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران دست زده‌ایم؛ و نه در اثر تهدید و تحریم که بر مبنای اراده ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم زیرا براین باوریم که موضوع هسته‌ای، یک راه حل بیشتر ندارد و آن فقط مذاکره است.

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: اگر برخی که در تخیل خویش، به راه‌های دیگری می‌‌اندیشند، سخت در اشتباهند. هرگونه تأخیر در حصول توافق نهایی، تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد و این هزینه‌ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و بر توسعه و امنیت منطقه‌ای تحمیل می‌شود وهیچ‌کس نباید در این حقیقت تردیدی داشته باشد که مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به این‌که مذاکرات جاری در فرصت کوتاه باقیمانده، به توافق نهایی بینجامد، دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران را فرصتی تاریخی برای غرب دانست که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تاکید کرد: توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، می‌‌تواند سرآغاز همکاری‌های همه‌جانبه، در جهت پیشبرد امنیت، صلح و توسعه در منطقه و جهان باشد.

گسترش تروریسم، میراث اشتباهات غرب

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که خاورمیانه تشنه توسعه و خسته از جنگ است، تصریح کرد: اشتباهات راهبردی غرب، خاورمیانه را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است.وی خاطرنشان کرد: رویکرد اصولی ما، پایان‌ بخشیدن به توهم ایران‌هراسی و زمینه‌سازی برای مشارکت‌ راهبردی با همسایگان است و همان طور که در سال گذشته نسبت به توسعه خشونت و افراطی‌گری هشدار دادم، امسال نیز تأکید می‌‌کنم که اگر رویکرد درست برای مواجهه با این مساله اتخاذ نشود، به سمت منطقه‌ای ناآرام و پرتلاطم با بازتاب‌های جهانی خواهیم رفت. راه‌حل درستِ برخورد با این مساله هم، نه از بیرون بلکه با محوریت و ابتکار درونی و البته همکاری‌های بین‌المللی قابل تصور است. روحانی اظهار کرد: همه آنان که در ایجاد و تقویت این گروه‌های تروریستی نقش داشته‌اند، باید به اشتباهات خود در پدیدار شدن افراطی‌گری اعتراف و نه‌تنها در پیشگاه گذشته که در برابر آینده نیز عذرخواهی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهور، فقر، بیکاری، تبعیض، تحقیر، بی‌عدالتی و فرهنگ خشونت را ریشه تروریسم در منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: ما همواره معتقد بودیم که دموکراسی، با کوله‌پشتی نمی آید؛ دموکراسی، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز. دموکراسی یک کالای صادراتی نیست که از غرب به شرق تجارت شود. در یک جامعه توسعه نیافته، دموکراسی وارداتی، به دولتِ ضعیف منتهی می‌شود و دولت ضعیف هم بشدت آسیب‌پذیر. وی ادامه داد: وقتی پای ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می‌رسد. وقتی تحریم آغاز شد، نفرتِ عمیق از تحریم‌کنندگان هم شروع می‌شود. وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد، پاسخ آن هم امنیتی می‌شود.

او یادآوری کرد: تجربه پیدایش القاعده، طالبان و گروه‌های افراطی اخیر، نشان داد که نمی‌شود از گروه‌های افراطی برای مقابله با کشورهای مخالف استفاده کرد و پس از آن، از عوارض پیدایش این افراط در امان ماند. وی با این حال یادآوری کرد: در منطقه ما، سیاستمداران و نخبگان معتدلی وجود دارند که مورد اعتماد ملت‌های خویش‌اند. آنان، نه غرب‌ستیزند و نه غربگرا. به نقش استعمار در عقب‌افتادگی ملت‌های منطقه، آگاهند اما از نقش ملت‌های خویش در راه توسعه‌یافتگی نیز غفلت نمی‌ورزند؛ غرب را از خطاهایش مبرا نمی‌کنند، اما به غفلت‌های خویش نیز توجه دارند. این نخبگان، می‌توانند با جلب اعتماد مردم، قوی‌ترین ائتلاف‌های ملی و بین‌المللی علیه خشونت را تشکیل دهند. وی در پایان تاکید کرد که ایران در تمام عرصه‌ها، مبنای حل مشکلات را تعامل و اعتمادسازی پایدار میان قدرت‌های منطقه‌ای می‌داند و از هرگونه همکاری میان کشورهای مسلمان برای مبارزه با افراطی‌گری، تهدید و تجاوز، حمایت می‌کند و آماده‌ است نقش دائم سازنده و مؤثر خود را ایفا کند.

مشکلات ایران و آمریکا با دست دادن روسای جمهور حل نمی‌شود

رئیس‌جمهور پیش از این سخنرانی، در جمع فعالان، صاحب‌نظران و سرمایه‌گذاران شرکت‌های آمریکایی ضمن اعلام استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اظهار امیدواری کرد: در آمریکا نیز شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند این کشور قادر به حضور در اقتصاد ایران شوند.

روحانی با اشاره به آثار تحریم‌های غیرقانونی در عرصه اقتصاد جهانی اظهار کرد: یکی از پیامدهای تحریم رواج فساد است، ضمن این‌که تحریم های غیرقانونی، کور و ظالمانه باعث تضییع حقوق بشر و تخریب روابط ملت‌ها می شود. وی به درخواست یکی از شرکت‌کنندگان برای ایجاد سفارت در تهران و واشنگتن و دست دادن روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل این گونه پاسخ داد: مشکلات ما با آمریکا بسیار زیاد است و فقط با دست دادن روسای جمهور دو کشور حل و فصل نمی‌شود.

او افزود: البته در یک سال گذشته گام‌هایی برداشته شده است. وزرای خارجه دو کشور درباره موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنند و با این حال گذشتن از شکاف بزرگی که میان ایران و آمریکا به وجود آمده نیاز به تدبیر بیشتر و تسهیل رابطه میان دو ملت دارد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: قطعا در صورت دستیابی به توافق جامع نهایی در مسائل تجاری، اقتصادی و بانکی، گشایش خوبی ایجاد خواهد شد.

بنای دخالت در عراق و سوریه نداریم

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سفر خود، در جمع رهبران جوامع اسلامی آمریکا گفت: وظیفه سنگین علما و رهبران برجسته جوامع اسلامی، تلاش برای ایجاد وحدت میان مسلمانان است. وی با بیان این‌که تلاش‌ها برای خشونت‌طلب نشان دادن اسلام ناکام خواهد ماند، بیان کرد: کسانی که گول خورده و جذب گروه‌های تروریستی شدند بتدریج در حال بیدارشدن هستند؛ البته راه طولانی برای عبور از این توطئه‌ها داریم و باید آگاه باشیم تا توطئه دیگری بر سر راه اسلام و تمدن اسلامی نگذارند. رئیس‌جمهور به حوادث دردناک اخیر در غزه اشاره و تصریح کرد: در مساله غزه، خیلی‌ها مورد امتحان قرار گرفته و برخی کشورهای منطقه نیز واقعیت خود را نشان دادند. در موضوع داعش و تروریسم نیز آموختیم که وقتی در جامعه وحدت نباشد، امکان نفوذ و رشد افراد و گروه‌های افراطی به وجود می‌آید.

روحانی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران بنای مداخله در سرنوشت هیچ کشوری را ندارد»، افزود: هر کشوری مسئول سرنوشت خود است. جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه نیز بنای مداخله ندارد، اما در حد توان و درخواست به آنها کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین سرمایه ایران نه نفت که فرهیختگان هستند

رئیس‌جمهور کشورمان در جمع ایرانیان مقیم آمریکا گفت: بزرگ‌ترین سرمایه کشور ما نه نفت و معادن که فرهیختگان و دانشمندان و شایستگانی است که دل و قلبشان در گرو تعالی و پیشرفت کشور می‌تپد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن روحانی با تاکید بر این‌که در موضوع هسته‌ای کارها در مسیر درست پیش می‌رود و کارشناسان پیشبرد کار را در دست گرفته‌اند، تصریح کرد: سازمان تحریم‌ها بر هم خورده و امکان بازگشت شرایط به آنچه در یک‌سال پیش بود وجود ندارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت جمهوری اسلامی افتخار می‌کند که در منطقه پرتلاطم خاورمیانه کشوری با ثبات است و امنیت در تمام مرزهایش وجود دارد و توانسته قبل از آن‌که دیگران درباره بسیاری از مشکلات منطقه تصمیم بگیرند عملگرایانه وارد شود و به ملت‌های منطقه و همسایگان کمک کند هر چند برخی نخواهند به واقعیت‌های موجود اقرار کنند.

پیش از این دیدارها، روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک در دیدار اعضای اندیشکده آمریکای نوین در پاسخ به پرسش‌های فرید زکریا، درباره تحولات منطقه و برخی مسائل داخلی کشورمان، تاکید کرد: آنان که تخم خشونت کاشتند، به حقوق مردم تجاوز کردند و در مواجهه با موضوعات پیچیده سیاسی و اجتماعی از روش‌های قهرآمیز استفاده کردند، قابلیت رهبری ائتلاف برای برخورد با گروه های تروریستی را ندارند.

توصیه‌های روحانی به 1+5

حسن روحانی در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با رئیس‌جمهور سوئیس دیدار کرد و طی آن، گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود.

دیدیه بورکهالتر، رئیس‌جمهور سوئیس نیز در این دیدار، درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند. او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار امیدواری کرد، راه‌حلی برای دستیابی هر چه سریع‌تر به توافق نهایی حاصل شود.

حسن روحانی عصر پنجشنبه به وقت نیویورک در دیدار فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، گفت: منافع طرفین ایجاب می‌کند که گام‌های نهایی هر چه سریع‌تر برداشته شود و در عین حال حقوق ملت ایران نیز بدون تبعیض و براساس قوانین بین‌المللی رعایت شود.

وزیر امور خارجه آلمان هم در این دیدار که در محل اقامت رئیس‌جمهوری برگزار شد، گفت: برداشت من به عنوان کسی که سال‌هاست پیگیر مساله هسته‌ای ایران بوده، این است که ما هرگز تا این حد به حل مساله نزدیک نبوده‌ایم. وی با اذعان بر نقش ایران در حل مسائل خاورمیانه، گفت: حل و فصل موضوع هسته‌ای زمینه همکاری بیشتر با ایران را برای حل مسائل منطقه‌ای و جهانی مهیا می‌کند. وی با اشاره به روابط سنتی و دوستانه دو کشور، اظهار کرد: آلمان تمامی مساعی خود را برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به کار خواهد بست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها