مطالعات خلیج فارس در اولین گام انتشار

نخستین شمارة فصلنامة مطالعات خلیج فارس به صاحب امتیازی بنیاد ایرانشناسی منتشر شد.
کد خبر: ۷۲۱۴۳۵
مطالعات خلیج فارس در اولین گام انتشار

این فصلنامه که اولین مجله بنیاد ایرانشناسی در حوزة مطالعاتِ فرهنگ و جغرافیای ایران ‌زمین است، به انتشار مقالات، گزارشها و پژوهشهای انجام یافته در حوزة فرهنگ، تاریخ، اجتماع و اقتصاد منطقة خلیج فارس و کرانه‌های آن می‌پردازد.

مطالب و مقاله‌هایی که برای چاپ در این فصلنامه برگزیده می‌شوند، منطبق بر رویکردها و فعالیت‌های این بنیاد و تأمین کنندة نیازهای علمی و پژوهشی دانش‌پژوهان، در حوزه‌های مربوط است. بر این پایه، بنیاد ایرانشناسی از آثار مکتوب استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند، شامل: مقالات پژوهشی، گزارش‌های پژوهشی- علمی و همچنین آثار ترجمه شده در زمینة موضوع‌های مربوط به مطالعات ایرانشناسانه در حوزة خلیج‌فارس، استقبال می‌کند.

نخستین شمارة فصلنامة مطالعات خلیج فارس به مدیر مسئولی و سردبیری دکتر سیدعبدالمجید میردامادی منتشر شده و با مقالاتی دربارة هویت کلی کرانه‌های ایرانی این پهنة آبی از دیدگاه‌های گوناگون، مصاحبه، گزارش پژوهشی دربارة جزایر ایرانی خلیج فارس، معرفی کتاب و پایان‌نامه، گزارش نشست علمی و معرفی برخی گونه‌های گیاهی و جانوری حوزة خلیج فارس همراه است.

بر این اساس در این شماره مطالبی همچون: مصاحبه با ریاست بنیاد ایران‌شناسی، نقش خلیج ‌فارس از دیدگاه سیاحان خارجی، تأثیر عوامل مختلف اجتماعی- فرهنگی در شکل‌گیری هویت سواحل و بنادر خلیج ‌فارس، بررسی نقش اقتصادی بندر سیراف در حوزه خلیج ‌فارس، بازنگری در معماری خلیج‌ فارس به منظور شناخت الگوهای تاثیرگذار در شکل‌گیری آن، تحولات سیاسی، اقتصادی و جمعیتی بوشهر در کرانه شمالی خلیج ‌فارس بین سال‌های 1376-1920م، مروری بر مناسک صابئین مندائی با محور آب، معرفی جزایر ایرانی خلیج ‌فارس، ذکری از عجایب خلیج‌ فارس و دریای عمان در متون قدیم به چشم می‌خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها