مازوت طاقت اصفهانی ها را طاق کرد

اصفهان در سالهای اخیر علاوه بر خشکی زاینده رود و به دنبال آن انتشار ریزگردها، در فصول پاییز و زمستان نیز با معضل آلودگی هوا ناشی از سوخت مازوت روبه رو بوده است.
کد خبر: ۷۲۰۸۱۸
مازوت طاقت اصفهانی ها را طاق کرد

در سال 92 مردم اصفهان 271 روز هوای پاک و سالم استنشاق کردند؛ سال گذشته نیز شمار روزهای ناسالم در این کلانشهر به 69 روز رسید بطوری که کیفیت هوا در 18 روز بسیار ناسالم و هفت روز در وضع خطرناک قرار گرفت.

طبق بررسی ها، آلاینده های ناشی از حمل ونقل 74.7 درصد، نیروگاههای اصفهان 18.9 درصد، صنعت 3.8 درصد، بخش خانگی و تجاری 1.44 درصد و بخش کشاورزی نیز 1.16 درصد در آلودگی هوای اصفهان در سال گذشته سهم داشت.

رییس اداره آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان آلاینده های اصلی در شهرهای بزرگ را شامل منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق، هیدروکربن های نسوخته و اثرات ازن عنوان کرد.

بابک صادقیان افزود: هر یک از این آلاینده ها تاثیر ضعیف تا عمیق بر مجراهای تنفسی، قلب، ریه و در مجموع سیستم تنفسی فوقاتی و تحتانی دارد.

وی استقرار دو سوم واحدهای صنعتی و خدماتی در شش درصد مساحت استان را از جمله دلایل مهم افزایش آلاینده های هوا در شهر اصفهان و اطراف آن بیان کرد.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته به افزایش مبتلایان به سرطان و «ام اس» به دلیل آلودگی هوای اصفهان اشاره کرد و گفت: آلودگی هوای اصفهان از تهران بیشتر است و هر روز نیز افزایش می یابد.

سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه علاوه بر اصفهان سایر شهرهای استان نیز با معضل آلودگی هوا رو به رو هستند، افزود: وجود صنایع آلاینده مانند فولاد، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه ها بر میزان آلودگی هوای استان افزوده است.

وی تاکید کرد که برای کاهش آلودگی هوای اصفهان، جلوگیری از ادامه مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای این شهر ضروری است.

عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز سال گذشته با اشاره به اینکه 18 درصد آلودگی هوای اصفهان در زمستان ناشی از سوخت مازوت نیروگاههای این شهر است، گفت: به نمایندگی از مردم اصفهان از چند صنعت آلاینده این شهر و مدیران آنها شکایت کرده ام و شکایت خود را با جدیت دنبال خواهم کرد.

وی افزود: دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند مسببان آلودگی هوا ازجمله نیروگاههایی را که با استفاده از مازوت هوا را آلوده می کنند تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

نماینده مردم اصفهان گفت: بخشی از مرگ ومیر مردم اصفهان ناشی از بی توجهی برنامه ریزان و بخش های نظارتی بر عملکرد واحدهای صنعتی است که این روند مخرب باید خاتمه یابد.

مقتدایی افزود: هر چند آمار دقیق از فوت مردم اصفهان به دلیل آلودگی هوا در دست نیست اما تلفات آن از کشتار حمله محمود افغان به این شهر بیشتر است.

در نهایت تیرماه امسال با دستور دادستان سابق اصفهان، ورودی سوخت مازوت در دو نیروگاه اصفهان پلمب شد.

محمدرضا حبیبی، علت این اقدام را تاثیر 20 درصدی دو نیروگاه تولید برق شهید منتظری و اصفهان طبق بررسی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان اصفهان بر آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: در هر 24 ساعت 500 تن گوگرد در هوای اصفهان منتشر می شود و مردم آن را استنشاق می کنند.

وی گفت: به علت وقوع مشکلات عدیده ناشی از آلودگی هوا برای مردم و شکایات جمعی از مردم و پزشکان و نمایندگان اصفهان، دادسرای اصفهان وارد عمل شد و با دادن اخطار به دو نیروگاه استان که از سوخت مازوت استفاده می کردند، این دو نیروگاه گاز را جایگزین مازوت کردند.

دادستان سابق، به دلیل نگرانی از اینکه این دو نیروگاه با آغاز فصل سرما و افت فشار گاز، دوباره از سوخت مازوت استفاده کنند، برای جلوگیری از این اقدام به محیط زیست استان دستور داده بود که ورودی های سوخت مازوت مشعلهای نیروگاه را پلمب کند تا با حذف سوخت مازوت آلودگی هوا کاهش یابد.

اما اخیرا مدیر عامل نیروگاه برق شهید محمد منتظری اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: این نیروگاه در فصل سرما، ناچار به استفاده از سوخت مازوت برای تولید برق استانهای اصفهان و چهارمحال وبختیاری است.

سید محسن افتخاری با اشاره به اینکه سوخت مازوت این نیروگاه از اسفند سال گذشته بنا به دستور مقام قضایی پلمب شده است، گفت: این نیروگاه اکنون از گاز استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه انبارهای سوخت مازوت این نیروگاه به دلیل مسائل زیست محیطی پلمب شده، افزود: در گذشته جوسازی زیادی علیه این نیروگاه شده است.

افتخاری با بیان اینکه نیروگاه شهید منتظری اصفهان اکنون هیچیک از آلایندهای زیست محیطی را ندارد، افزود: در فصل سرما که با افت فشار گاز مواجه می شویم، چاره ای جز استفاده از سوخت مازوت برای فعالیت نیروگاه نیست.

وی گفت: هنگام افت فشار گاز در فصل سرما، در صورتی که امکان استفاده از سوخت مازوت فراهم نشود، تولید برق در این نیروگاه نیز امکانپذیر نخواهد بود.

مدیرعامل نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان با اشاره به اینکه قرار است سال آینده فازهای دیگر پارس جنوبی راه اندازی شود، افزود: با راه اندازی این فازها، مشکل کمبود گاز رفع خواهد شد و امکان گازسوز شدن دائم نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان فراهم می شود.

وی گفت: مقامات قضایی استان برای جلوگیری از قطع برق در استانهای اصفهان و چهارمحال وبختیاری باید اجازه دهند تا نیروگاه شهید محمد منتظری در فصل سرما به صورت موقت از سوخت مازوت استفاده کند.

افتخاری میزان گاز مصرفی در این نیروگاه برای تولید برق را روزانه 10 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان برابر با 500 کامیون 18 چرخ سوخت مازوت است.

وی گفت: نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان، یکی از نیروگاههای برتر کشور است و 4.5 درصد برق کشور را تولید می کند.

مدیرعامل نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان افزود: 60 درصد تولید برق استانهای اصفهان و چهارمحال وبختیاری توسط این نیروگاه تامین می شود.

وی به همکاری این نیروگاه با اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: همکاری تنگاتنگی بین این نیروگاه و سازمان محیط زیست وجود دارد و همواره سعی کرده ایم برای رعایت استانداردهای لازم، از نظرات کارشناسان محیط زیست استفاده کنیم.

درپی این اظهارات مدیرعامل نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: نیروگاه های اصفهان و شهید محمد منتظری در فصل پاییز و زمستان به هیچ وجه امکان استفاده از سوخت مازوت را نخواهند داشت.

حسن رحیمی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا یکی از معضلات شهر اصفهان در نیمه دوم سال است، افزود: در این مورد طی ماه های گذشته پرونده ای درباره آلودگی هوا ناشی از فعالیت دو نیروگاه اصفهان و شهید محمد منتظری، تشکیل شده بود.

وی گفت: براساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته ۲۰ درصد از آلودگی شهر اصفهان مربوط به استفاده نیروگاه های برق از مازوت بوده است.

رحیمی افزود: دو نیروگاه اصفهان و شهید محمد منتظری در یک شبانه روز ۵۰۰ تن گوگرد وارد هوای اصفهان می کنند و از این رو با دستور مقام قضایی تمام تجهیزاتی که در این دو نیروگاه برای استفاده از مازوت بود پلمب شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: برخی اظهارات ازسوی بعضی از مسوولان در باره استفاده مجدد مازوت در نیروگاه های برق اصفهان و شهید محمد منتظری امری خلاف قانون است.

وی افزود: قانون درمورد فعالیت این نیروگاه ها اعمال شده است و هرگونه اقدام خلاف آنچه دستور قضایی بوده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رحیمی گفت: نیروگاههای اصفهان و شهید محمد منتظری در فصول پاییز و زمستان به هیچ وجه امکان استفاده از مازوت را نخواهند داشت.

شهروندان اصفهانی با اشاره به صحبت های مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری و دادستان در مورد استفاده کردن یا نکردن از سوخت مازوت، نگران ریه های ملتهب خود هستند که از فصل سرمای پارسال تا گرمای امسال هنوز بهبود نیافته است.

در این حال باید دید آنچه که در فصل زمستان به عنوان مصلحت برای تامین برق مردم از آن یاد می شود امسال پلمپ تجهیزات مازوت سوز در نیروگاه اصفهان را باز خواهد کرد یا گاز نیروگاهها تامین یا آنها تعطیل می شوند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها