پژوهشگران با تکیه بر یک روش نوین اسکن کشف کرده اند که در زیر تخته سنگ های غول پیکر و 50 تنی منطقه «استون هنج» در جنوب انگلیس مکان باستانی عظیمی قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۷۸۵۷
کشف مکان باستانی در زیر سنگ های 50 تنی

استون هنج (Stonehenge) یکی از عجایب جهان باستان و از مشهورترین محوطه های باستانی امروز جهان است که از سال 1986 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

قدمت این محوطه باستانی که در دشت «سالزبری» در «ویلت شایر» انگلیس واقع شده است، به عصر نوسنگی و عصر مفرغ برمی گردد.

استون هنج از دو دایره سنگی متحد المرکز تشکیل شده است که ارتفاع سنگ های دایره درونی آن به 6 متر و وزن شان به حدود 50 تن می رسد.

پژوهشگران برآورد می کنند که استون هنج بین 3 هزار تا 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح برپا شده باشد.

«وینسنت گافنی»، سرپرست گروه پژوهش می گوید: نتایجی که به آنها رسیده ایم یافته ای تازه نیست بلکه گامی بلند در جهت درک درست ما از استون هنج است.

وی و گروهش چهار سال در مورد معمای استون هنج تحقیق کرده اند. این پژوهش گسترده ترین تحقیق در نوع خود بوده است.

تخته سنگ های غول پیکر استون هنج همواره برای پژوهشگران عرصه ای ناشناخته بوده اند. حال محققانی از بیرمنگام انگلیس و اتریش به سرپرستی وینسنت گافنی کشف کرده اند که در زیر زمین این منطقه 17 اثر تاکنون ناشناخته وجود دارد که عمرشان به احتمال به اندازه تخته سنگ های روی زمین است.

وولفگانگ نویباوئر، مدیر مؤسسه لودویگ-بولتسمان اتریش با اشاره به فناوری به کار رفته در این پروژه تحقیقاتی گفت: یافتن روش هایی که بدون آسیب رسانی به طبیعت به مطالعه میراث فرهنگی ما کمک می کنند، یکی از بزرگترین چالش های بزرگ زمان حاضر است.

تصاویر به دست آمده از عمق زمین منطقه همچنین صدها آرامگاه ماقبل تاریخ به شکل تپه و نیز سکونتگاه هایی مربوط به عصر برنز، آهن یا هم دوره با امپراتوری رم را نشان می دهند.

این اطلاعات افزون بر این به محققان کمک می کنند تا تاریخ 11 هزار ساله محیط اطراف را بهتر بشناسند. پژوهشگران در طول 4 سال در مجموع 120 روز در محل کار کرده اند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها