همزمان با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی سوئد و شکست دولت راست میانه، حزب سوسیال دمکرات تلاش خود را برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز کرد.
کد خبر: ۷۱۷۴۲۲
سوسیال دمکرات های سوئد تشکیل دولت را آغاز کردند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در انتخابات روز یکشنبه، حزب حاکم سوئد تنها توانست 142 کرسی از 349 کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورد و بدین ترتیب قدرت را به ائتلاف سرخ و سبز به رهبری سوسیال دمکرات ها که 158 کرسی به دست آورده اند، واگذار کرد.

در انتخابات دیروز، حزب دمکرات های سوئد که مخالف مهاجرت خارجیان به این کشور است نیز صاحب 49 کرسی شد. بنابراین، تعداد کرسی های این حزب نسبت به دوره پیش، بیش از 2 برابر شد.

امروز باید رییس پارلمان سوئد پیشنهاد تشکیل کابینه را به صورت رسمی به استفان لوفون (Stefan Lofven)، رهبر حزب سوسیال دمکرات، بدهد.

لوفون گفته است که این چالش را خواهد پذیرفت.

رهبر حزب سوسیال دموکرات، پیش از این تاکید کرده بود که با دمکرات های سوئد همکاری نخواهد کرد؛ بدین ترتیب، کارشناسان پیش بینی می کنند که او ناچار شود با حزب چپ (کمونیست های سابق) وارد رایزنی شود.

بازگشت سوسیال دمکرات ها به قدرت در سوئد، به معنای بازگشت به شرایط طبیعی در این کشور خواهد بود چرا که اصولا همین حزب، نظام سوسیالیستی مبتنی بر رفاه اجتماعی را در سوئد تاسیس کرد و از سال 1920 که برای نخستین بار به قدرت رسید، تاکنون سابقه نداشت که به مدت 8 سال از قدرت برکنار باشد.

فردریک راینفلت (Fredrik Reinfeldt)، نخست وزیر شکست خورده که از سال 2006 به این مقام دست یافت نیز رکورددار طولانی ترین مدت نخست وزیری از سوی محافظه کاران است.

اگرچه برخی راینفلت را در عرصه بین المللی به خاطر هدایت اقتصاد سوئد در جریان بحران های مالی و بدهی اروپا ستایش می کنند، اما در داخل کشور، بسیاری از شهروندان نگران بودند که سیاست های بازارمحور او، نظام رفاه اجتماعی را دگرگون کند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها