با دکتر سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد​

محتوا معیار مجوز کتاب است نه مولف

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و ناشر:

ناشری، فرصت شاعری را گرفته است

پرویز بیگی حبیب‌آبادی از شاعرانی است که دستی هم در نشر کتاب دارد، آن‌هم فقط شعر. ظاهرا کم‌توجهی ناشران به شعر سبب شده خود او آستین‌ها را بالا بزند و با تاسیس انتشارات «فصل پنجم» مستقیم وارد کارزار نشر شود. او که متولد سال ۱۳۳۳ است، پس از گرفتن دیپلم، به خدمت آموزشگاه افسری نیروی هوایی درآمد و پس از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شد. شعرهای او از سال ‌۱۳۵۸ تاکنون به صورت پراکنده در نشریات مختلف کشور، جٌنگ‌های ادبی و برخی از مجموعه‌ها انتشار یافته است. غریبانه، آیینه در غبار، آن همیشه سبز و حماسه‌های همیشه از جمله آثار اوست.
کد خبر: ۷۱۷۰۵۸

انتشارات «فصل پنجم» به طور تخصصی در حوزه شعر فعالیت دارد. در سال 93 چه آثاری را منتشر کردید؟

از ابتدای سال تاکنون اثری منتشر نکرده‌ایم و پیگیر مسائل انتشار کتاب‌ها از گرفتن مجوز و بستن قرارداد با شاعران تا مسائل جانبی دیگر هستیم. قرار است آثار را در نیمه دوم سال و احتمالا از مهرماه منتشر کنیم.

پس در این صورت خود شما نیز بتازگی اثری از خودتان را منتشر نکرده‌اید؟

نه، امسال متاسفانه نرسیدم کاری را چاپ کنم. هر چند سال گذشته مجموعه‌شعری منتشر کردم، اما امسال آن‌قدر در نشر سرم شلوغ بود که فرصتی برای پرداختن به کار دیگری نداشتم. البته آثاری دارم که باید حدود یکی دو ماه وقت برای جمع و جور کردن آنها بگذارم.

با توجه به این‌که به روز ملی شعر نزدیک می‌شویم، آثار منتشر شده در حوزه شعر را در یکی دو سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضع شعر در کشور ما خوب است، بویژه از نظر کیفی ارتقا پیدا کرده است، امری که به نظر می‌رسد در سه دهه گذشته کمتر اتفاق افتاده است. ما شاعران جوان بسیاری داریم که می‌توانند از امیدهای آینده شعر کشور باشند. بسیار از آنها به آن بالندگی مورد نیاز نزدیک شده‌اند و حتی رسیده‌اند، بویژه در حوزه غزل.

می‌توانید اشاره کنید در چه حوزه‌هایی به لحاظ کیفی شاهد این رشد و ارتقا بود‌ه‌ایم؟ آیا منظور شما محتوای اشعار است؟

از همه لحاظ در شعر بویژه در دهه 80 و 90 شاهد این ارتقا بودیم، چه از نظر محتوا، شاعرانگی، فرم، تکنیک و در همه شکل‌ها در شعر کلاسیک، شعر نو کلاسیک، سپید، شعرهای کوتاه و هایکوواره‌ها شاعران آثار بسیار ارزشمندی را خلق کرده‌اند.

می‌توانید به صورت مصداقی به این شاعران اشاره کنید؟

تعدادشان زیاد است، برای همین اسم نمی‌برم. چون ممکن است اسم کسی را از قلم بیندازم و بگویند چرا همه را گفتی مرا نگفتی.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها