مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، مغز از قابلیت تمرین دادن برای ترجیح غذاهای سالم به غذاهای ناسالم پرکالری برخوردار است.
کد خبر: ۷۱۲۹۰۳
تمرین دادن مغز برای انتخاب غذاهای سالم

محققان دانشگاه «تافتز» بر این باورند که با تمرین دادن مغز، امکان تغییر اعتیاد به غذا وجود دارد؛ در این مطالعه، بخشی از مغز که مرتبط با پاداش و اعتیاد است، در 13 داوطلب مرد و زن دچار اضافه وزن و چاقی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن حاکی از افزایش تمایل به غذاهای کم‌کالری سالم است.

هشت نفر از این افراد در برنامه مخصوص کاهش وزن حضور داشتند؛ این برنامه بر تغییرات اولویت‌ های غذایی با تجویز یک رژیم سرشار از فیبر و پروتئین و کم کربوهیدارت متمرکز بود؛ با این رژیم غذایی فرد گرسنگی را حس نمی‌کرد.

تصاویر اسکن‌ «ام‌.آر‌.آی» در ابتدا و انتهای دوره شش ماهه، تغییراتی را در بخش پاداش مغز افرادی که در این برنامه مخصوص حضور داشتند، نشان می‌دهد.

زمانیکه تصویر غذاهای مختلف به داوطلبان نشان داده می‌شد، غذاهای سالم و کم کالری موجب افزایش واکنش مغزی می‌شدند که حاکی از افزایش پاداش و لذت از غذاهای سالم‌تر است؛ اما مرکز پاداش مغز در پاسخ به غذاهای ناسالم و پر کالری، با کاهش حساسیت مواجه می‌شد.

پروفسور «سوزان رابرتز» محقق تغذیه رفتاری و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: زندگی را با علاقه به سیب‌زمینی سرخ کرده یا نفرت از ماکارونی سبوس‌دار آغاز نمی‌کنیم؛ این شرایط به مرور زمان و در پاسخ به نوع تغذیه روی می‌دهد.

بر این اساس، مغز از توانایی یادگیری علاقه به غذاهای سالم برخوردار است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها