اهداف اقتصادی دولت در سال ۹۴

نرخ تورم ۱۵ درصد شد

رییس شورای اطلاع رسانی دولت:

اقتصاد باید رقابتی و انحصارها محدود شود

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در برنامه نگاه یک سیما با اشاره به برخی از بندهای اقتصاد مقاومتی گفت : اقتصاد مقاومتی روی رقابتی شدن اقتصاد تاکید می کند و منافع ملی ایجاب می کند اقتصاد، رقابتی و انحصارها محدود شود.
کد خبر: ۷۱۱۵۶۴
اقتصاد باید رقابتی و انحصارها محدود شود

محمد نهاوندیان با اشاره به هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، رمز ماندگاری این دو شهید را قدرشناسی ملت ایران دانست و گفت: واقعا این رسم قدرشناسی که ملت ایران دارند و اینکه نسبت به خدمت خالصانه همیشه احساس دین می کنند و مایلند که آن خاطرات خدمت را زنده نگه دارند و دین خودشان را ادا کنند این یکی از مولفه های گرانقدر ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ماست.

وی افزود: اینکه هفته دولت به مناسبت شهادت این دو شهید نامگذاری شد، ماندگاری این نامگذاری صرفا با یک بخشنامه دولتی نبود بلکه مردم استقبال کردند البته شخصیت خود شهیدان باهنر و رجایی و مظلومیت آنها در کیفیت شهادتشان بسیار اثر داشت.

نهاوندیان گفت: اما عنصر بسیار مهم در بزرگداشت هفته دولت باید قاعدتا آنی باشد که بعد از انقلاب، مردم دولت را از خودشان می دانستند و آن فاصله دولت و ملت که در گذشته بود با انقلاب اسلامی پر شد و مردم احساس کردند که دولت را خودشان انتخاب می کنند و خودشان باید از ان حمایت کنند.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: هفته دولت نوعی تجدید پیمان همکاری بین دولت و ملت و تقویت پیوند دولت و ملت بود.

نهاوندیان گفت: هر چهار سال مردم پای صندوق های رای رییس جمهور را انتخاب می کنند و رییس جمهور دولت را انتخاب می کند و به تصویب نمایندگان مجلس می رساند.

وی افزود: جنبه های مردمی مرحوم رجایی و باهنر و اینکه نمادهای ارتباط با مردم بودند قاعدتا در این هفته دولت باید مورد تاکید قرار گیرد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: هیچ دولتمردی در این نظام حق ندارد در برج عاج بنشیند و خود را جدا از مشکلات، نظر و مسائل مردم بداند.

نهاوندیان افزود: هر کس اگر چنین اندیشه ای داشته باشد بودنش در آن شغل برایش حرام می شود.

وی گفت: این نظام، نظام مردم سالار دینی است و اگر از مردم و از دین فاصله پیدا کند در واقع خیانت در امانت کرده است.این گونه منصب ها و مسئولیت ها امانت و اگر خدایی نکرده مسئولی این وسوسه در ذهنش بیاید که این طعمه ای است و فرصتی پیدا کرده که بار خود را ببندد مردم او را نخواهند بخشید.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: اگر کسانی مانند شهیدان رجایی و باهنر با قطره قطره وجودشان و آخر هم با جانشان در سنگر خدمت باشند مردم هم پای او می ایستند و از او حمایت می کنند و بعد از شهادتشان یادشان را از خاطر نمی برند.این پیمان دوسویه بین ملت و دولت اصلی ترین مسئله ای است که باید در هفته دولت مورد تاکید قرار بگیرد.

تلاش مردم اصل خروج از رکود است

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که دولت با اجرای برنامه و طرح خروج از رکود اقتصادی چطور و در چه زمانی می تواند بدون ایجاد تورم به رکود اقتصادی پایان دهد، گفت: خروج از رکود کاری نیست که دولت در جلسه کابینه بنشیند و به تنهایی تصمیم بگیرد از رکود خارج شود بلکه خروج از رکود نیاز به سیاستگذاری دولت دارد اما اصل مطلب تلاش مردم است.

وی افزود: اگر همه فعالان اقتصادی ما در همه این کارخانجات و مزارع و دفاتر ما در بخش خصوصی و تعاونی تصمیم بگیرند که ما می خواهیم امسال از رکود خارج شویم ان وقت است که این امر قطعی می شود و جهش اتفاق خواهد افتاد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: هر کدام از ما شغلی داریم و در طول سال مشغول کارمان هستیم و هفته دولت فرصتی است که آحاد مردم غیر از نگاه خردی که به کار و بنگاه خود دارند بیایند از منظر دولت و کلان به مسائل نگاه کنند.

نهاوندیان افزود: در سال 91 به جای اینکه اقتصادمان رشد کند و بزرگتر شود 6.8 درصد کوچکتر شد و در سال 92 بالای یک درصد باز کوچکتر شد. اگر بخواهیم به آنچه که در 90 بودیم برسیم باید رشد بیش از 9 درصد داشته باشیم.هر چه سریعتر و متحد تر این هدف را پیگیری کنیم سریعتر به آن می رسیم.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: قرار بود بر اساس سند چشم انداز متوسط 8 درصد رشد داشته باشیم اما متوسط ما خیلی با این رقم فاصله داشت و در دو سه سال آخر رشد اقتصادی منفی شد.

وی با تاکید بر اینکه برای اطلاح این روند به عزم ملی نیاز داریم، افزود: نامگذاری امسال بسیار هوشمندانه بود.اقتصاد ما در سایه رشد فرهنگ رشد می کند و فرهنگ ما باید فرهنگ تلاش و همبستگی باشد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: نمی شود در سیاست، اختلاف نظر داشت اما در اقتصاد نشاط باشد بلکه در سیاست، فرهنگ و اقتصاد ما اگر سیاست انسجام ملی تقویت شد ما می توانیم به اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای خروج از رکود چیست، افزود: برنامه ما این است که امسال نرخ رشد اقتصادی مثبت شود.

نشانه های مثبت شدن رشد اقتصادی در صنعت

وی افزود: خوشبختانه نشانه های مثبت شدن رشد اقتصادی در برخی صنعت ها را همین امسال شاهدیم از جمله اینکه در صنعت خودرو 50 درصد رشد تولید داشتیم و در صنایع غذا، پلاستیک و تولید نفت و گاز و صادرات غیر نفتی رشد داشتیم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: صاحبنظران معتقدند امسال اقتصاد ایران رشد مثبت را تجربه خواهد کرد اما این باید پایداری داشته باشد و لازمه آن این است که فضای کسب و کار را پر اعتماد کنیم.

نهاوندیان افزود: این موضوع همین امسال حاصل شده است و آرامش در بازارها حاصل شد و اکنون فعالان اقتصادی در بازار ایران احساس قدرت برنامه ریزی می کنند.تورم مهار شده و رو به کاهش و نرخ ارز ثبات نسبی پیدا کرده است.این آرامش یکی از بهترین شرایط را برای برنامه ریزی بنگاه ها ایجاد کرده است که باید تقویت شود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: اینکه بتوانیم فضای کسب و کار را به نفع کارآفرین، کارگر و مخترع، امن و مثبت کنیم در مجموعه مصوبات دولت شاید اصلی ترین عنصر آن این است که پیام اعتمادبخش بدهیم و کسب و کار را تسهیل کنیم و زندگی برای فعال اقتصادی راحت تر شود.

آغاز نظارت جدی بر عملکرد بانک ها

وی درباره اصلاح ساختاری سیستم بانکی گفت: در گذشته نظارت بانک مرکزی بر بانک ها قوت لازم را نداشت اما اکنون کار جدی در تقویت نظارت آغاز شده است و بانک ها احساس می کنند تذکرات بانک مرکزی را باید جدی بگیرند.

نهاوندیان افزود: در این صورت اصلاح در بانک ها صورت خواهد گرفت و نشانه های خوبی را از این اصلاح دریافت کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با همت بیشتر می توان انضباط را به سیستم بانکی برگرداند، گفت: اعتماد مردم به بانک ها باید افزایش یابد و اینکه پولشان را در ارز و طلا ببرند به اقتصاد کمک نمی کند و اگر این گونه شود مجموع سپرده ها به چرخه تولید کمک خواهد کرد.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که چگونه باید بانک ها از وجه بنگاه داری خارج شوند، گفت: در قانون عملیات بانکی بدون ربا مبنای فعالیت بانک ها را این قرار دادیم که بانک سپرده های مردم را در عقود مبادله ای و مشارکتی در جریان فعالیت اقتصادی قرار دهد اما این به این تبدیل شد که خود بانکها در اقتصاد شریک شوند و عملا بنگاه داری از آن در آمد که این روند باید اصلاح شود و قسمتی از آن نیاز به اصلاح قانون دارد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه محدود کردن بانک ها در این رابطه باید با اصلاح قانون انجام شود، افزود: آنچه که در حیطه وظایف شورای پول و اعتبار است اکنون آغاز شده و اکثریت اعضای این شورا بر همین اعتقادند اما اگر تخلفاتی هم مشاهده شد ما باید ساز و کار رسیدگی قضایی سریع را داشته باشیم.ساز و کار رسیدگی قضایی به پرونده هایی که مربوط به سیستم بانکی است باید داشته باشیم.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: در بدهی های معوقه کسانی را داریم که مقصر هستند و حتما باید با آنها برخورد جدی شود اما دسته ای هم بدون تقصیر و به علت تحریم های اقتصادی و سیاست های دولت و خارج از اراده آنها توان پرداخت نداشتند.حتما باید نوع برخورد با مقصر و غیر مقصر متفاوت باشد.

وی افزود: اگر روح تفاهم و همکاری را داشته باشیم میزان تحقق تصمیم ها و عزم هایمان افزایش خواهد یافت.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از ملاحظات مهم دقت در پرهیز از الگوی وارداتی است و برای حل مشکلات کشور این مهم چه میزان در طرح های دولت مورد توجه قرار می گیرد؟ گفت: سند روشنی به نام سیاست های اقتصاد مقاومتی داریم که حاصل ساعت ها و ماه ها بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، کمیسیون اقتصادی مجلس و صحن علنی بود که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

نهاوندیان افزود: 24 بند مهم در این اقتصاد مقاومتی است و به این موضوع نباید فکر کنیم که آیا این مشابهتی با الگوی فلان سازمان بین المللی دارد یا ندارد بلکه باید با توجه به موارد بومی خود عمل کنیم، ما می خواهیم خودمان سرنوشت خودمان را رقم بزنیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به برخی از بندهای اقتصاد مقاومتی گفت: این سیاست ها روی رقابتی شدن اقتصاد تاکید می کند و ما هم با تجربیات خود رسیدیم که منافع ملی ایجاب می کند اقتصاد، رقابتی و انحصارها محدود شود.

نهاوندیان افزود: این رقابتی شدن از فقه اسلامی هم بر می خیزد حال اینکه این رقابتی شدن در مبنای اقتصادهای دیگر هم به کار رفته است به معنی تقلید ما از آنها نیست.

وی گفت: در طرح خروج از رکود اقتصادی به رقابتی شدن و توانمند سازی بخش خصوصی توجه شده است.در طول دوره دولت سالاری در اقتصاد از تکامل بخش خصوصی بازماندیم .

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: در بندهای مختلف سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از سوال ها این است که طرح خروج از رکود چه میزان منطبق با سیاست های اقتصادی مقاومتی است؟ راهنمای کار نه فقط در بسته خروج از رکود بلکه در برنامه ششم هم سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنای کار قرار گرفته است.

نهاوندیان افزود: بیش از 65 درصد از آنچه در این متن آمده حاصل پیشنهادهای فعالان اقتصادی بوده است یعنی دولت در طرح خروج از رکود به کارشناسی فعالان اقتصادی اعتماد کرد به همین علت امیدواریم درجه تحقق آن بالا باشد.

آمریکا از شکست تحریم ها درس نگرفته است

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تکرار عهد شکنی آمریکایی ها در یکسال گذشته پاسخ مجموعه دولت به اقدام اخیر آمریکایی ها در تحریم برخی شخصیت ها و شرکت های ایرانی چیست؟ گفت: آمریکایی ها که هنوز درس لازم و کامل را از تجربه شکست خورده تحریم ها نگرفتند ادعا می کنند این تحریم ها جدید نیست و از مصادیق تحریم های قبل است.

نهاوندیان افزود: از نظر ما همچنان که اصل تحریم ظالمانه و غیر قانونی است مصادیق آن نیز غیرقانونی و ظالمانه است و با روح برنامه اقدام مشترک و توافق ژنو در تعارض است زیرا اصل این توافق بر مبنای اعتماد دو طرف است و این اقدام آنان کمک به اعتماد سازی نمی کند بلکه به آن آسیب می زند.ایران هم اعلام کرده است که ما برای منافع ملی از هر راهی تحریم ها را دور خواهیم زد.

وی افزود: ما با افزایش فروش نفت پشت به تحریم ها کردیم حتما باید مجموعه اقدامات همزمان و هماهنگ را داشته باشیم در عین اینکه مذاکره صادقانه و جدی را با 1+5 انجام می دهیم اقدامات لازم را برای گسترش ارتباطات بین المللی باید داشته باشیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اکنون روابط ما با اکثر همسایگان بسیار بالاتر از یکسال قبل است و با چین و روسیه کارهای راهبردی در حال پیشرفت انجام دادیم مجموعه اینها باید با هم جلو برود و توان چانه زنی ما در مذاکرات بالا رود.

وی افزود: دولت این مسیر را که منطبق با هدایت های مقام معظم رهبری است پیگیری و حقوق مردم را حراست و تضمین خواهد کرد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه هایی برای تکیه به توان داخلی دارد؟ گفت: به هیچ وجه تاکید بر تقویت درون به معنای غفلت از برون نیست و سیاست های اقتصاد مقاومتی هم به این موضوع تصریح دارد اقتصاد ما درون زا و برون گرا باشد.

نهاوندیان افزود: حتما با توطئه تحمیل انزوا بر اقتصاد ما باید مقابله کنیم و هم مقاومت کنیم که در داخل نتوانند تولید ما را کاهش دهند.در بیرون هم آنها می خواهند حجم تجارت خارجی ما کم شود و ما باید صادرات را بیشتر کنیم و اقتصاد ایران حضوری قوی تر در جهان داشته باشد.

وی گفت: امسال تولید محصول گندم ما چشمگیر و توسعه در داخل بالا رفته است اما در عین حال فشار آوردیم در خرید دارو و فضای تحریم برداشته شد و مبادلات بانکی در این زمینه انجام شد.

نهاوندیان افزود: ما به عنوان موجود زنده ، مستقل و آزاد باید هم در درون بنیه داخلی خود را افزایش دهیم و هم در برون باید بهترین ارتباطات را سامان دهیم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: بزرگترین سرمایه ما، انسان ها و مغزهای ما برای تقویت درون هستند و باید جلوی فرار مغزها را بگیریم وباید در داخل برای آنها زمینه کار را فراهم کنیم.

نهاوندیان گفت: باید اینترنت پرسرعت، شرکت دانش بنیان و نیازهای دیگر آنها را فراهم کنیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: نمی شود شعار توجه به تولید داخلی دهیم اما تولید داخلی ما از حضور در رقابت های بین المللی محروم باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت در این زمینه چه اقدامی کرده است؟گفت: قانونی در مجلس داشتیم درباره صندوق شکوفایی و نوآوری که وظیفه آن قرار بود حمایت از شرکت های دانش بنیان باشد و مجلس مصوب کرده بود سالانه رقم قابل توجهی به آن اختصاص یابد متاسفانه در طول تاسیس آن فقط 25 میلیارد تومان به آن تخصیص داده شد با اینکه 600 میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: با آغاز دولت تدبیر و امید هیئت امنای این صندوق تشکیل شد و رقم 500 میلیارد تومان به این صندوق تخصیص یافت و تسهیلات دهی به شرکت ها آغاز شد که بزودی گزارش آن ارائه می شود.

نهاوندیان افزود: در بحث ارائه خدمات اینترنتی در فضای مجازی در وزارت ارتباطات و علوم اقدامات خوبی انجام شد از طرف دیگر ارتباط صنعت و دانشگاه باید مورد تاکید قرار گیرد و موافقت نامه ای در این زمینه انجام شد.

وی گفت: درباره شهرک های صنعتی هم اقدامات خوبی شده است و الان فارغ التحصیلان امیدوار ترند.اینکه بتوانیم تسهیلاتی را برای فارغ التحصیلان همانندآنچه در خارج برای آنان فراهم است در این جا فراهم کنیم راهی برای حفظ سرمایه های انسانی است.

نهاوندیان افزود: مهم تر از آن احساس اعتماد به فضای حقوقی است که این فضای حقوقی از حق اختراع و دیگر حقوق معنوی حفاظت کند و اینکه در داخل اقتصاد قرارداد ها محترم شمرده شود و اعتماد بانکی وجود داشه باشد.

وی گفت: تعداد پرونده های تعزیراتی در طول این یکسال 25 درصد کاهش یافته است و اینکه فضای کسب وکار ما از ایده تا ابتکار وسرمایه گذاری تا تولید انبوه احساس اطمینان داشته باشد محور رشد پایدار خواهد شد.

یارانه باید به نیازمندان پرداخت شود

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چرا در قطع یارانه های اقشار پردرآمد این قدر تاخیر می شود؟ گفت: در اصل مطلب تردید نیست مشکل، مشکل تشخیص است این دولت بنایش را بر اعتماد به مردم گذاشته است و تصمیم گرفت به اظهار مردم اعتماد کند و در همان مسیر پیش رفته است در عین اینکه تکلیف قانونی این است که یارانه باید به نیازمندان پرداخت شود.

وی افزود: دولت باید به اطلاعات مردم تکیه می کرد و این کار آغاز شد و بر اساس گزارش های وزارتخانه های اقتصاد و تعاون این کار با اطلاع به خود افراد پردرآمد آغاز شده است و طبعا آنها به طور داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف خواهند داد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این پرسش که بسته آزاد سازی سهام عدالت چه شد؟ گفت: این جزو پیشنهادها در ستاد اقتصادی مطرح شده است اما باید ارزیابی جامع از عملکرد سهام عدالت می داشتیم که وزارت اقتصاد موظف شد در این زمینه بررسی و پیشنهاد خود را ارائه دهد.نگاه ما به سهام عدالت این است که باید واقعی شود و فقط کاغذی در دست مردم نباشد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت تعلق نگرفتن یارانه به نوزادان گفت: این سوال را باید از ستاد هدفمندی یارانه ها بپرسید.

محمد نهاوندیان افزود: بی شک اصل برای دولت این است که کسانی که استحقاق دریافت یارانه دارند حتما دریافت کنند و کسانی که استحقاق ندارند خودشان متقاعد می شوند که انصراف دهند.

وی گفت: یکی از اصلی ترین مسائل در ارزیابی نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها این بود که از یک طرف که حامل های انرژی را گران می کنیم از طرف دیگر تشویق کنیم راندمان و بازده انرژی بالا برود و دولت از واحد های تولیدی به روش های دیگر مثلا در دریافت تسهیلات بانکی کمک کند.

نهاوندیان افزود: یک گام بلند، طرح نظام سلامت بود و اکنون اکثر مردم از این طرح احساس رضایت می کنند و مردم راضی هستند که بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل ها به نظام سلامت رفته است.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: همچنین وقتی تولید کننده احساس کند دولت ، به او در زمینه های دیگر کمک می کند راحت تر افزایش قیمت حامل های انرژی را می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه با مردم نمی توان با پرده پوشی حرف زد، تاکید کرد: دولت در آغاز کار مواجه شد با اینکه منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه ها کافی نیست و پرداخت به خانواده ها بیشتر از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها بود .

نهاوندیان گفت: صنعت برق ما در مخاطره شدید قرار گرفت و اکنون هم اگر حمایت فوری نشود شاید خاموشی داشته باشیم یا در بحث آب هم در سالهای اخیر در زمینه مهار آب ها سرمایه گذاری لازم انجام نشد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: اکنون با کمک مجلس شورای اسلامی توانسته ایم طرح نظام سلامت را اجرا و تا اندازه ای هم در زمینه تسهیلات بانکی به تولید کمک کنیم .

نباید قیمت ها را نمایشی تثبیت کرد

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که دولت یازدهم برای ایجاد ثبات در قیمت ها چه راهکارهایی را اندیشده است؟گفت: نباید به طور نمایشی قیمت ها را تثبیت کنیم بلکه باید بصورت ریشه ای این کار را انجام دهیم و به طور ریشه ای تورم را کنترل کنیم و رویه این دولت همین است.

وی افزود: مثلا افزایش پایه پولی با استفاده از منابع بانک مرکزی منجر به تورم شد اما دولت تصمیم گرفت بدون مصوبه قانونی به منابع بانک مرکزی دست نزد و با این روش تورم را پایین آورد به گونه ای که اکنون هدفگذاری تورم 25 درصد محقق شد و به 23 درصد رسیدیم و کمتر از 20 درصد هم خواهد شد.

نهاوندیان تاکید کرد: این بهترین کمک به تولید است و به تبع آن نرخ سود بانکی هم کاهش خواهد یافت و در اقتصاد آرامش حاکم می شود و با این اقدامات کار ریشه ای برای ثبات قیمت ها انجام می شود.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: ما باید نگران رکود باشیم و دادن یارانه تولید اشکالی ندارد در برخی موارد باید اقتصادی برخورد کنیم نه بخش نامه ای یعنی دولت باید واقعیت اقتصادی را در نظر بگیرد.

وی افزود: مردم اگر در کار دولت صداقت ببیند همکاری خواهند کرد.

نهاوندیان گفت: قرار بود در افق چشم انداز از نظر اقتصادی در منطقه اول باشیم و باید کارنامه 10 ساله را بررسی کنیم ببینیم آیا در این مسیر هستیم یا خیر اگر نیستیم چاره اندیشی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقد کار خوبی است اما در نقد آیین آن را باید رعایت کرد و اگر در جایی نارسایی دیده می شود همان جا باید کسی باشد که توضیح آن را بدهد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: اگر بخواهیم فضای نقد، معقول و منطقی و بردبارانه باشد باید همه فضای اجتماعی در معرض نقد دلسوزانه قرار گیرد.همه ما یک کشور داریم و باید در جهت پیشرفت آن گام برداریم.

رقابتی تر کردن بازار خودرو در دراز مدت

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت افزایش قیمت خودرو و اینکه دولت برای ایجاد ثبات در بازار خودرو چه برنامه ای دارد؟ گفت: در بحث خودرو و در دیگر محصولات که قطعات خارجی و نیاز به واردات داشتند این واقعیت تلخ که قیمت ارز در کشور از مبنای حدود 1200 تومان به دو برابر و در بازار غیر رسمی به حدود سه برابر افزایش یافت اثر این افزایش در خیلی از محصولات خود را نشان داد .

رییس دفتر رییس جمهور افزود: معمولا وقتی موضوعی غیر رقابتی می شود زمینه برای سوء‌استفاده فراهم می شود.

نهاوندیان گفت: پس از تصویب قانون شورای رقابت، تصمیم گیری درباره قیمت ها بر عهده این شورا قرار گرفت و آنچه که در ماه های اخیر اتفاق افتاد بررسی موضوع قیمت خودرو در شورای رقابت بود.

وی افزود: دولت به علت اینکه سیاست کاهش تورم را دنبال می کرد مایل نبود در یک بخشی تصمیمی اتخاذ شود که با سیاست های کلی اقتصادی دولت در تعارض باشد لذا توصیه دولت این بود که وزارت صنعت موضوع را در شورای رقابت دنبال کند و شورای رقابت اعضای خارج از دولت هم دارد .

نهاوندیان گفت: تاکید رییس جمهور بر بررسی مجدد قیمت ها بود و با توافق خودرو سازان نرخ ها پایین تر آمد.راه دراز مدت ، رقابتی تر کردن بازار خودرو در ایران است .

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این پرسش که راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟ گفت: از سویی تعرفه بالا برای واردات خودرو برای حمایت از خودرو داخلی گذاشتیم و این بحث چند بار در مجلس مطرح شد و تعداد زیادی با دلیل منطقی از تعرفه بالا دفاع می کنند و از طرفی هم منتقدان انتقاد می کنند.

وی افزود: خودروسازان هم می گویند این تعداد نیرو در خودروسازی نیاز نیست و تعدیل نیرو هم به بیکاری می افزاید بنابراین نباید یکجانبه به قیمت خودرو پرداخت و باید همه طرف ها از جمله شورای رقابت هم حضور داشته باشند.

مجری گفت: ما در برنامه «نگاه یک» هم از شورای رقابت و هم از وزارت صنعت دعوت کردیم اما حضور نیافتند.لازمه چنین رسیدگی، سعه صدر برای پرداختن به موضوع است و از فضای احساس و شعار گونه باید خارج شویم و باید کارشناسی دقیق و حرفه ای انجام شود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: تصمیم گیری اقتصادی علاوه بر بصیرت و درایت، شجاعت هم می خواهد و در بلند مدت راهی جز رقابتی کردن اقتصاد نداریم.

نهاوندیان افزود: ما صنعت خودرو سازی را تقریبا با کشور کره همزمان شروع کردیم اما صنعت خودرو ما با اینکه رشد کرده است اما به رضایت مصرف کننده نرسیده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تعرفه های بالا واردات خودرو بر اساس آمار گمرک بیش از 5.2 برابر پارسال بود و اینکه با توجه به کمبود ارز چرا باید خودروهای لوکس وارد شود گفت: در این زمینه باید اصلاحات قانونی صورت گیرد و در قانون آمده است دولت حق ندارد محدودیت های وارداتی بگذارد جز تعرفه در حالی که ما نیاز نداریم برخی خودروهای گران قیمت وارد شود البته رقم تعداد واردات خودروها در مقایسه با تعداد تولید داخل ناچیز است اما باید با ابزارهای مختلف آن خودروهایی که به صلاح است وارد کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: البته تخصیص ارز در این زمینه صورت نمی گیرد اما در مقررات منطقه آزاد چون ورود درآنجا آزاد است گاهی از تردد موقت این خودروها تصور واردات آنها می شود.

نهاوندیان افزود: در نهایت هدف باید این باشدکه تولید ملی را موردحمایت همه جانبه و پایدار قرار دهیم و به توان رقابتی در تولید خودرو دست یابیم.اینکه خودرویی داشته باشیم که کیفیت کافی نداشته باشد و آن را به مصرف کننده تحمیل کنیم راه حل نیست.

نهاوندیان گفت: از وزارت صنعت درخواست شد راهبرد صنعت کشور در صنایع مختلف تدوین شود و خودرو هم مستثنی از آن نیست.

وی با بیان اینکه فرصت هایی مانند برنامه نگاه یک، خوب است، افزود: دولت جدا از ملت نداریم و هفته دولت فرصتی است که مردم از مسائل کلان کشور آگاه شوند.

نهاوندیان گفت: مردم باید احساس مشارکت کنند همانند حماسه پارسال و این احساس مشارکت باید ادامه یابد .

رییس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: بدون مردم دولت هیچ نیست و با مردم ،دولت همه چیز است و با همکاری ملت می توان پرچم افتخار این کشور را در همه دنیا به اهتزاز درآورد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها